ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 27.11.2012, 17:57
سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

شصت وهفتمین جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۷ نوامبر ۲۰۱۲ در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد و  کشورهای نظرات خود را در خصوص پیش‌نویس قطعنامه که دولت کانادا ارائه و مورد حمایت ۴۲ کشور بود را بیان کردند و در پایان این پیش نویس با ۸۳ رای مثبت، ۳۱ رای منفی و ۶۸ رای ممتنع به تصویب رسید. سال گذشته این قطعنامه ۸۶ مثبت را به همراه داشت و ۳۲ رای منفی و ۵۹ رای ممتنع.

در ابتدای جلسه نماینده کشور کانادا به انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران به خصوص وضعیت زندانیان سیاسی و اعدام های فزآینده پرداخت وگفت ۴۲ کشور از این قطعنامه برای در صحن علنی گذاشتن حمایت کردند.

نماینده اروگوئه رای ممتنع داد اما به انتقاد ازاعدام، آزادی بیان و تحت تعقیب قراردادن روزنامه نگاران و همچنین استفاده از شکنجه را در ایران مورد انتقاد قرار داد ولی گفت که در برخی از حوزه ها تحولات مثبتی رخ داده است. او از دولت ایران خواست که همه امکانات لازم را فراهم آورد که کمیساریای عالی حقوق بشر بتواند از ایران دیدار کند و در طول دیدار آزادانه بتواند کار خود را انجام دهد.

نماینده قزاقستان، با قطعنامه مخالفت کرد و استفاده از قطعنامه ها را یک ابزار برای ایجاد فشار سیاسی خواند. نماینده قزاقستان به اقدامات ایران در ارائه گزارش های دوره ای اشاره کرد و از کشورهای دیگر خواست که به این قطعنامه رای ندهند.

نماینده کره شمالی نیز با قطعنامه کشورهای ارائه کننده مخالفت کرد و آن را دخالت در امور داخلی کشور دانست و گفت قطعنامه کاملا سیاسی است. او گفت که حقوق بشر نمی تواند از خارج از کشور تحمیل شود. نماینده ایران خزائی در سازمان ملل به انتقاد از نماینده کانادا پرداخت و گفت نمی خواهد که به جای مردم ایران بخواهد صحبت کند. او گفت که کمیته سوم یک بار دیگر در استانه رای گیری در مورد یکی ازقطعنامه های غیرسازنده درمورد موضوع حقوق بشر در ایران است. خزائی گفت کاملا قطعنامه را به دقت مطالعه کرده است و بیش از ۱۵۰ ادعاهای بی پایه علیه ایران وجود داشته است. او گفت آشکارا قطعنامه نشان دهنده واقعیت کشور نیست و از واقعیت جامعه ایران دور است و متکی است به مطالب سایت های خبری. او انتقاد از وضعیت اقلیت ها در ایران را اغراق آمیز خواند و گفت تناقضات زیادی دارد. او سپس به انتقاد از مکانیسم های حقوق بشر سازمان ملل پرداخت که به صورت گزینشی توسط برخی کشورها مورد مجازات قرار می گیرند. او گفت که در نظارت بر وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف باید از حالت انحصاری برخی کشورها دربیاید. او گفت که قطعنامه به دبیر کل سازمان ملل اجازه می دهد که گزارش موازی تهیه کند. او همچنین عدالت، غیرتبعیض  بودن و بی طرفانه بودن قطعنامه و رویه های حقوق شر سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داد. او به شدت از احمدشهید انتقاد کرد که نکات و باخوردهای ایران را در گزارش اخیر خود لحاظ نکرده است و آن را مخالف کدهای اخلاقی چنین گزارش هایی خواند.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت چرا کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و اسرائیل  به خاطر نقض حقوق بشر در این کشورها تحت مکانیسم های کشوری قرار نمی گیرند؟ او گفت این کشورها باید پاسخگو باشند؟ او همچنین تبعیض علیه مهاجرین ومسلمانان در اروپا و آمریکا و همچنین اسلام هراسی را مورد انتقاد قرار داد. موضوع وضعیت رفتار بی رحمانه با زندانیان، نگهداری زندانیان در گوانتانامو و بگرام و همچنین شکنجه علیه زندانیان در آمریکا نیز از موارد مورد انتقاد خزاعی نسبت به آمریکا بود. او سپس به انتقاد از وضعیت حقوق بشر در کانادا پرداخت و گفت که «دولت کانادا در رفتار خودش نژاد پرست است». نماینده ایران همچنین در سخنرانی طولانی خود به انتقاد از وضعیتی که بر شهروندان در غزه می رود و سیاست های اسرائیل در این زمینه پرداخت. او انگشت نما کردن برخی از کشورها را در سازمان ملل مورد انتقاد قرار داد و گفت که هیچ کدام از کشورهایی که خود را قهرمان حقوق بشر می نامند حرفی از قتل عام در غزه نمی زنند. او همچنین از قتل دانشمندان هسته ای ایران نیز انتقاد کردو گفت که استانداردهای دوگانه باعث می شود که مکانیسم های حقوق بشر سازمان ملل تحریف شود.

نماینده کشورکوبا نیزبه انتقاد از قطعنامه پرداخت و گفت که همکاری بین المللی روی اصل بی طرفی امکان پذیر است نه گزینشی برخورد کردن با کشور. او گفت قطعنامه انگیزه های سیاسی دارد. نماینده سوریه بعد از نماینده کوبا گفت که قطعنامه را رد می کند و اینکه هیچ کشوری در امور داخلی کشورهای دیگر بخواهد دخالت کند.

نماینده کشور اکوادر گفت که به شدت اینکه برخی کشورها را مورد انتقاد قرار می دهند مخالفت می کند. او رای منفی به قطعنامه داد. نماینده کشور روسیه سفید گفت که چنین قطعنامه ای نمی تواند برای ترویج و حمایت حقوق بشر نمی تواند فضای گفت وگو به وجود بیاورد. او همچنین گفت که ایران گزارش دوره ای سال ۲۰۱۰ ایران نشان می دهد که دولت ایران قابل توصیه است (از توصیه ها استفاده می کند). او گفت حمایت کنندگان از قطعنامه بی طرف نیستند و از منابع رسمی و قابل اعتماد استفاده نشده است.

نماینده چین هم با قطعنامه مخالفت کرد و گفت هیچ کشوری وضعیت کاملی در زمینه حقوق بشر ندارد. نماینده ژاپن به وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرد ولی همزمان گفت که با ایران در این خصوص در حال گفت وگو است واینکه ایران با مکانیسم های سازمان ملل همکاری می کند. ژاپن گفت که از پیش نویس بدون اینکه ازحامیان اولیه آن باشد حمایت می کند.


قطعنامه از ایران میخواهد تا زندانیان سیاسی را بلافاصله آزاد کند
(۷ آذر ۱۳۹۱) کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از  قطعنامه ای که امروز درکمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد و از دولت ایران می‌خواهد تا به نقض  گستردۀ حقوق بشر خاتمه دهد  استقبال می کند.
این قطعنامه با ۸۳ رای موافق، ۳۱ رای مخالف، و ۶۸ رای ممتنع تصویب شد.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین گفت: “این قطعنامه قدمی مثبت و مهم در حمایت از مردم ایران می‌باشد و حد اقل کاری است که جامعه بین المللی می‌تواند در قبال بحران موجود انجام دهد.”

علاوه بر موارد مکرر نقض حقوق بشر که در قطعنامه سال گذشته ذکر شده، قطعنامۀ اخیر به صورت خاص به موارد “مداوم، نظام مند، و جدی ایجاد محدودیت برای آزادیهای اجتماعات و انجمن مسالمت آمیز و آزادیهای عقیده و بیان، از جمله از طریق تلاش برای مسدود کردن یا فیلتر کردن محتوای اینترنتی،  محدود کردن دسترسی به خدمات پست الکترونیکی خارجی و انواع وبسایتها، ایجاد پارازیت روی  امواج ماهواره ای بین المللی، سانسور یا تعطیل روزنامه ها، مجلات و سایر نشریات، و قطع دسترسی به ارتباطات و اطلاعات” اشاره می کند.

هادی قائمی افزود: “جامعه حقوق بشر ایرن در زیر فشارهای شدیدی است همانگونه که حبس وکلای دادگستری از جمله نسرین ستوده به دلیل دفاع از فعالان حقوق بشر، مرگ اخیر وبلاگنویس ستار بهشتی در زمان بازجویی، تحمل شرایط سخت زندان توسط زندانیان سیاسی پس از محاکمات ناعادلانه، و تداوم افزایش خیره کنندۀ اعدامها بر می آید و مقامات ایرانی همچنان از انجام تعهدات حقوق بشری خود شانه خالی می کنند.”

قطعنامۀ امروز از حمایت مناطق مختلف، منجمله از کشورهای آمریکای لاتین و حوزۀ کاراییب برخوردار بود. کشورهای گواتمالا،باربادوس، پاراگوئه،  سنت کیتس و نویس همگی امسال رای خود را به موافق تغییر دادند. اکثر کشورهای آمریکای لاتین منجمله آرژانتین، شیلی، السالوادور، هندوراس، و مکزیک همراه کلیۀ کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا رای مثبت دادند. ترکیه مجددا از رای دادن امتناع کرد. آراء موافق شامل کشورهای لیبی، ژاپن، بوسنی و هرزگوین، و کلمبیا ، همراه با کرۀ جنوبی، سنگال، و جمهوری مرکزی آفریقا بودند.

نمایندۀ برزیل توضیحی برای رای ممتنع کشورش ارائه کرد، و اشاره کرد که کشور برزیل موارد نقض حقوق بشر در ایران را نه مورد حمایت  خود و نه نادیده میگیرد، اما اعتقاد دارد که  همکاری دولت ایران بدون فوت وقت لازم است.

در مورد موضوع انتخابات آزاد، قطعنامۀ امروز شامل ادبیاتی قوی “در خصوص محدودیت هایی که بر نامزدهای  انتخابات مجلس اعمال شده بود، به ویژه محدودیتهای واجد شرایط بودن و فعالیتهای نامزدها” می باشد. در خصوص انتخابات پیش روی ریاست جمهوری قطعنامه از حکومت ایران قویا میخواهد که «انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ را آزاد، عادلانه، شفاف و فراگیر که اراده مردم را انعکاس دهد» برگزار کند و همچنین از حکومت می خواهد که « اجازه دهد گزارشگران و متخصصین بین المللی بتوانند آزادانه انتخابات را شاهد باشند و گزارش دهند…»

به علاوه، کشورهای عضو سازمان ملل «از اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران موفق نبوده است تا تحقیقات جامع و یا فرآیند پاسخگویی در عکس العمل نسبت به موارد نقض جدی حقوق بشر مربوط به قوۀ قضاییۀ ایران و سازمانهای امنیتی و موارد نقض گسترده در دورۀ  پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در بازداشتگاه کهریزک و سایر محل ها انجام بدهد ابراز نگرانی ویژه کرده‌اند.»

این قطعنامه «مجددا از دولت جمهوری اسلامی ایران میخواهد تا بلافاصله و بدون قید و شرط کلیۀ زندانیانی که فقط به دلیل استفاده از حقشان برای اجتماعات مسالمت آمیز یا شرکت در اعتراضات مسالمت آمیز در خصوص مسایل سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی، و سایرمسایل به صورت خودسرانه دستگیر و بازداشت شده اند من جمله کسانی که در پی انتخابات ۱۳۸۸ زندانی شده اند را آزاد کند…»

در خصوص شیوۀ رفتار با زندانیان، قطعنامه به دولت ایران به دلیل نقض روند دادرسی عادلانه و حقوق بازداشت شدگان از جمله از میان چندین مورد، «عدم دسترسی به درمان پزشکی و همچنین  گزارشات مداوم از مرگ بازداشت شدگان در زندان» که موارد اخیر آن شامل مرگ اخیر وبلاگنویسی به نام ستار بهشتی  و یا وضعیت وخیم سلامتی روزنامه نگار زندانی احمد زیدآبادی می باشند اعتراض میکند.

با ادامۀ انتقاد سال گذشتۀ کمیتۀ سوم ، قطعنامۀ امروز “ادامۀ هشداردهندۀ تناوب اجرای احکام اعدام در غیاب پادمانهای بین المللی” و همچنین تداوم اجرای احکام اعدام در ملاء عام و اعدامهای گروهی پنهانی را مورد توجه قرارداد.

با تصویب قطعنامۀ امروز، این نهمین سال متوالی است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد شکست خیره کنندۀ حکومت ایران در پیروی از تعهدات حقوق بشری خود را مورد سرزنش قرار میدهد و از ایران میخواهد که  با مقامات سازمان ملل برای رسیدگی به این کوتاهی همکاری کند. این قطعنامه مجددا از ایران خواست تا با احمد شهید، گزارشگر ویژه در امور وضعیت حقوق بشر در ایران، که با وجود اینکه چندین ماه از دومین سال حکم وی میگذرد هنوز مجوز ورود به کشور را دریافت نکرده است همکاری کند. در سالهای اخیر، ایران به خنثی کردن تلاش های بین المللی برای کمک به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران ادامه داده است.

پیش از رای گیری، محمد خزایی، سفیر و نمایندۀ دائم ایران در سازمان ملل متحد  سخنرانی طولانی کرد و طی آن کانادا را که پیش نویس قطعنامه را ارائه کرده بود و بسیاری از کشورهای دیگری را که بانیان این قطعنامه بودند به چالش کشید. او اصرار داشت که این قطعنامه حاوی «بیش از ۱۵۰ اتهام بی اساس» علیه ایران می باشد، اما حاضر به معرفی آن موارد نشد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از حمایت گسترده، فرامنطقه ای و جهانی برای این قطعنامه استقبال میکند و از ایران میخواهد تا با نهادهای سازمان ملل متحد برای رسیدگی به نگرانی های ابراز شده همکاری کند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد این قطعنامه را در ماه دسامبر رسما تصویب خواهد کرد.