ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.11.2012, 16:31
جایزه برای نیکی کریمی به‌خاطر فیلم «سوت پایان»

دویچه وله: «زندگی کردن، ولی چگونه؟» امسال موضوع محوری فیلم‌های به نمایش درآمده در شصت و یکمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم مانهایم در آلمان بود. نیکی کریمی با فیلم «سوت پایان» جایزه‌ی نخست این جشنواره را از آن خود کرد.

از دید هیأت داوران جشنواره‌ی امسال مانهایم که در ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) آغاز شد، «سوت پایان» با تصاویری گویا زیبایی احساسات انسانی و کمک به همنوع را به ما نشان می‌دهد». در بیانیه‌ی هیأت داوران هم‌چنین آمده است: «این کارگردان در فیلم “سوت پایان” به ما یادآوری می‌کند که برای سعادتمند شدن ابتدا باید به فکر کمک به دیگران و همنوعان خود باشیم.»

داستان فیلم

نیکی کریمی در فیلم “سوت پایان” داستان زوج جوان سینماگری را به نام‌های سحر (نیکی کریمی) و سامان (شهاب حسینی) بازگو می‌کند که هر چند می‌کوشند “کاری حرفه‌ای” را ارائه دهند، ولی به دلیل بی‌تجربگی و نبود امکانات اغلب با دشواری‌های بسیاری روبرو می‌شوند. این دو در آخرین فیلم مستند خود پس از اتمام آن، ناگهان متوجه‌ی نقصی اجتناب‌پذیر در صحنه‌ای تعیین‌کننده می‌شوند و در صدد برمی‌آیند برای جبران آن، صحنه را دوباره فیلم‌برداری کنند.

مشکل زمانی رخ می‌نماید که بازیگر اصلی این صحنه، ملیحه (هستی مهدوی‌فر)، بی‌خبر ناپدید می‌شود. “سوت پایان” داستان جستجوی سحر و دستیار کارگردان را برای یافتن این بازیگر غیرحرفه‌ای نشان می‌دهد که سرانجام به رویارویی با دشواری عظیم‌تری منتهی می‌شود؛ این که مادر ملیحه به خاطر قتل مردی که به دخترش تجاوز کرده، دستگیر شده و در آستانه‌ی اعدام قرار دارد. سحر از این‌رو تمام امکانات خود را بکار می‌گیرد تا رضایت خانواده‌ی “مقتول” را بدست آورد و از اجرای حکم قصاص جلوگیری کند.

ساختار فیلم

ساختار فیلم برای روایت این کشمکش که به نظر هیأت داوران، بیننده را “تا پایان فیلم با خود می‌کشاند”، به دو نیمه‌ی مستقل تقسیم شده است: در نیمه‌ی نخست دشواری‌های فیلمسازی، دستگاه ممیزی و برخورد دست‌اندرکاران سینمای ایران به این هنر، در مرکز قرار دارد و در نیمه‌ی دوم، مسئله‌ی قصاص و زندگی بخشی از به‌حاشیه‌ رانده‌شدگان جامعه‌ی کنونی ایران.

کریمی می‌‌کوشد با پیوند زدن مشکلات اجتماعی این دو قشر به یکدیگر، تصویری یک‌پارچه از جامعه‌ی ایران بدست دهد. در نمایی از این اثر که سکانسی از یک فیلم مستند را نشان می‌دهد، هنرمندان و ورزشکاران مشهور ایرانی نیز در نقش‌های خود ظاهر می‌شوند و بر سر موضوع قصاص بحث می‌کنند.

از نیکی کریمی تا کنون دو فیلم با عنوان‌های “یک شب” و “چند روز بعد” اکران شده‌اند.

شعار جشنواره‌ی مانهایم

در جشنواره‌ی مانهایم که هر سال با “شعاری ویژه”، به‌طور مشترک در دو شهر مانهایم و هایدلبرگ برگزار می‌شود، امسال ۴۰ فیلم از ۲۷ کشور به نمایش درآمد. شعار امسال این جشنواره‌، “زندگی کردن، ولی چگونه؟” بود. هیات داوران در بیانیه‌ی خود به طرح این نکته در فیلم “سوت پایان” نیز اشاره کرده است: «نیکی کریمی نشان می‌دهد که تلاش برای نجات زندگی دیگران، چگونه زندگی خود ما را دگرگون می‌سازد.»

مراسم پایانی و اهدای جایزه‌ی نخست جشنواره‌ی فیلم مانهایم شامگاه ۱۹ نوامبر در این شهر برگزار شد.