ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.11.2012, 18:36
افزایش شمار کشته‌های درگیری‌های اسرائیل و حماس

بی بی سی: در حالی که درگیری‌ها در غزه وارد پنجمین روز خود شده است، گزارش‌ها از کشته شدن دست کم ۶۷نفر زخمی شدن حدود ۶۰۰ نفر حکایت دارد.

در همین حال تلاش‌ها برای انجام مذاکراتی به منظور برقراری آتش بس بین اسرائیل و فلسطینیان در غزه در جریان است.

گزارش‌ها حاکی از ورود هیاتی اسرائیلی به منظور مذاکره به قاهره است، اما هویت این اعضای این هیات اعلام نشده است.

در همین حال مقامات حماس در قاهره ضمن پذیرش میانج گری مصر برای حل این بحران گفته‌اند که باید به آنها تضمین داده شود که اسرائیل به خشونت ها پایان خواهد داد.

پیشتر آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل گفته بود: “شرط اول و شرط لازم برقراری هر گونه آتش بسی این است که هرگونه راکت پراکنی از سوی غزه متوقف شود.”

اتحادیه عرب هم اعلام کرده که قرار است هیاتی را روز سه شنبه ( ۲۰ نوامبر) به غزه اعزام کند.

انتظار می رود نبیل عربی، دبیر کل اتحادیه عرب، ریاست این هیات را که متشکل از تعدادی از وزرای خارجه اتحادیه عرب خواهد بود، برعهده داشته باشد.

براساس گزارش های دریافتی نبیل شعث، از مشاوران محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، هم در راستای تلاش های انجام شده برای برقراری آتش بس درراه غزه است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم امروز (یکشنبه ۱۸ نوامبر) در جریان نشست کابینه آن کشور گفت که اسرائیل در حال آماده‌سازی نیروهایش برای گسترش عملیات علیه پیکارجویان حماس در غزه است.

آقای نتانیاهو ضمن اشاره به این که حماس، و سازمان های تروریستی هزینه سنگینی را می‌پردازند گفت: “نیروهای دفاعی اسرائیل در حال آماده شدن برای وسعت دادن به عملیات خود هستند.”

نخست وزیر اسرائیل به جزئیات بیشتر و احتمال انجام عملیات زمینی اشاره‌ای نکرد.

آقای نتانیاهو این سخنان را در حالی بیان کرده که حملات هوایی علیه اهدافی در غزه برای پنجمین روز متوالی ادامه دارد.

امروز دو ساختمان محل استقرار خبرنگاران محلی و خارجی هدف گلوله باران نیروهای اسرائیلی قرار گرفت که این حمله به زخمی شدن تعدادی از خبرنگاران منجر شده است.

ارتش اسرائیل به بی بی سی گفته است که آنها از وجود خبرنگاران خارجی در دست کم یکی از دو ساختمانی که امروز هدف بمباران نیروهای آن کشور قرار گرفت، باخبر بودند.

اما ارتش اسرائیل در عین حال افزوده که هدف از این حملات آنتنی بوده که بر فراز این ساختمان ها قرار داشته و به گفته آنها مورد استفاده حماس بوده است.

در همین حال وزیر بهداشت حماس گفته است که تاکنون بیش از ۵۰ نفر در جریان حملات اسرائیل کشته شده اند که نیمی از آنها غیر نظامیان هستند.

براساس گزارش های دریافتی، اسرائیل موقتا اجازه عبور چند کامیون حامل تجهیزات پزشکی به غزه را داده است.

واکنش‌ها

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا امروز (یکشنبه ۱۸ نوامبر)، در واکنش به درگیری‌های اخیر در غزه گفت که اسرائیل در صورت دست زدن به حمله زمینی حمایت و همدردی جامعه بین الملل را از دست خواهد داد.

آقای هیگ که در گفتگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز صحبت می کرد، افزود که در صورت بروز جنگ زمینی، جلوگیری از کشتار غیر نظامیان بسیار دشوار خواهد بود.

وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین تاکید کرد که جنگ زمینی باعث طولانی شدن درگیری ها خواهد شد.

آقای هیگ گفت: “نخست وزیر (دیوید کامرون) و من هر دو به اسرائیل گفته‌ایم که درگیری زمینی در غزه باعث می‌شود که آن کشور حمایت و همدردی جامعه بین المللی را از دست بدهد.”

نخست وزیر بریتانیا همچنین گفت که کشورش خواستار برقراری آتش بسی بین دو طرف است که از جمله ارکان اصلی این آتش بس پایان یافتن حملات راکتی باشد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هم در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران غزه به اسرائیل سفر کرده است.

آقای فابیوس گفته است که او از دو طرف خواهد خواست تا آتش بسی فوری را اعلام کنند.

محمد مرسی، رئیس جمهور مصر هم پیشتر با اشاره به این که گفتگوهایی فشرده با دو طرف انجام شده، گفته است که نشانه‌هایی از احتمال دست یافتنی بودن آتش بس وجود دارد، اما “هیچ تضمینی” در این مورد وجود ندارد.

مصر هم اکنون در کانون تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه ایجاد شده بین اسرائیل و حماس قرار دارد.

اما خبرنگار بی بی سی می گوید که شواهدی مبنی بر این که اسرائیل و یا حماس آماده عقب نشینی هستند، دیده نمی شود.

اتحادیه عرب ضمن حمایت از تلاش های میانجی گرانه مصر گفته است که در نظر دارد هیاتی را ظرف روزهای آتی به غزه بفرستند.

’موشکی که از در وارد شد’

روز شنبه، شهر غزه پس از ساعت سه بامداد به وقت محلی هدف رشته‌ای بمباران‌های شدید قرار گرفت.

جان دانیسون خبرنگار بی بی سی در غزه می گوید خانه که رهبر حماس که شنبه شب هدف حمله قرار گرفته بود در اردوگاه آوراگان جبلیه واقع است که یکی از بالاترین تراکم های جمعیتی در جهان را دارد.

به گفته جان دانیسون به نظر می رسد موشکی که به این خانه اصابت کرده از در ورودی وارد شده است. لباس های شسته شده هنوز روی بندند اما همه چیز دیگر ویران شده است.

خبرنگار بی بی سی می گوید اغلب ساکنان نزدیک به این نقطه کودکانند و برخی منابع از ۳۰ نفر مجروح در این حمله خبر می دهند.

رشته‌ای دیگر از حملات به غزه و اطراف آن پس از ساعت پنج صبح صورت گرفت که هدف آن از جمله چند ساختمان کابینه حماس بود. خبرنگاران می‌گویند که این ساختمان‌ها به احتمال بسیار خالی از سکنه بوده‌اند.

اسراییل می‌گوید هدف حملات هوایی اش سکوهای پرتاب راکت، انبارهای اسلحه و تونل‌های قاچاق در مرز میان غزه و مصر است.

اویتال لایبویچ سخنگوی ارتش اسراییل می‌گوید که دویست نقطه طی شب گذشته هدف بمباران قرار گرفته است.

مارک ره‌وگ، سخنگوی دولت اسرائیل، به بی بی سی گفت که وقتی شهروندان اسراییل در امنیت باشند عملیات پایان می‌یابند و تا آن وقت همه گزینه‌ها - از جمله حمله زمینی - «بر روی میز» می‌ماند.

با این حال، روزنامه هآرتص از الی یشوای، وزیر کشور اسراییل نقل کرده که هدف این عمیات “برگرداندن غزه به قرون وسطا است. تنها در این صورت است که اسراییل برای چهل سال آرام خواهد بود.”


یورونیوز:
غزه از هوا و دریا گلوله باران می‌شود