ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 17.11.2012, 16:41
سفارت سوریه در فرانسه به اپوزیسیون واگذار شد

دویچه وله: پس از تشکیل ائتلاف جدید از مخالفان حکومت بشار اسد، حمایت جامعه بین‌المللی از مخالفان در حال گسترش است. در تازه‌ترین تحولات، فرانسه سفارتخانه سوریه را به مخالفان سپرد و سفیر اپوزیسیون در فرانسه نیز انتخاب شده است.

هیاتی از مخالفان دولت سوریه به رهبری احمد معاذ خطیب روز شنبه ۱۷ نوامبر (۲۷آبان) با فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه در کاخ الیزه در پاریس دیدار کردند. در این دیدار لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه نیز حضور داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات فرانسوی، در این دیدار رییس‌جمهور فرانسه تصریح کرد که سفارت سوریه در فرانسه به سفیری که توسط رییس ائتلاف مخالفان دولت اسد معرفی شود سپرده خواهد شد.

به این ترتیب سفارت سوریه در فرانسه در اختیار اپوزیسیون قرار گرفته و نماینده “ائتلاف ملی انقلاب سوریه و نیروهای مخالف” به عنوان سفیر اپوزیسیون فعالیت خواهد کرد.

در این دیدار همچنین در باره‌ی ایجاد یک مناطق حائل، سازماندهی کمک‌های بشردوستانه بیشتر به پناه‌جویان سوریه و تشکیل دولت موقت گفت‌وگو شده است.

فرانسه٬ اولین کشور اروپایی بود که ائتلاف جدید مخالفان سیاسی در سوریه را به عنوان “تنها نماینده واقعی مردم این کشور” پذیرفت. ترکیه٬ عربستان سعودی٬ بحرین٬ امارات متحده عربی٬ عمان٬ قطر و کویت نیز ائتلاف جدید مخالفان حکومت سوریه را به رسمیت شناخته‌اند.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه ۱۳ نوامبر(۲۳ آبان) در قاهره در دیدار با احمد معاذ خطیب، رئیس “ائتلاف ملی انقلاب سوریه و نیروهای مخالف” اعلام کرد که آلمان از مخالفان سوریه حمایت می کند. وستروله از مخالفان دولت سوریه خواست به تدریج به بدیلی در مقابل دولت سوریه تبدیل شوند.

درخواست تجهیز نظامی اپوزیسیون

روز جمعه ۱۶ نوامبر نیز احمد معاذ خطیب در لندن با ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه بریتانیا دیدار کرد. بریتانیا می‌گوید که این کشور می‌خواهد ائتلاف جدید مخالفان را به عنوان نماینده قانون مردم سوریه به رسمیت بشناسد.

به گفته‌ی آقای هیگ، بریتانیا تا چند روز آینده در این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد. دولت بریتانیا همچنین خواستار رفع تحریم تسلیحاتی مخالفان سوریه توسط اتحادیه اروپا شد تا امکان مسلح کردن مخالفان فراهم شود. پیش‌تر فرانسه نیز درخواست مشابهی را مطرح کرده بود.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) به یکی از شبکه‌های رادیویی این کشور گفت: «فرانسه نسبت به نظامی‌ شدن درگیری‌ها در سوریه محتاط است اما در عین حال تمایلی به ترک مناطق تحت کنترل مخالفان بدون محافظت در برابر حملات ارتش سوریه ندارد.»

در حال حاضر در چارچوب تحریم‌های اعمال شده هیچ سلاحی از اروپا به مخالفان در سوریه ارسال نمی‌شود. گفته می‌شود که این موضوع در جلسه وزرای دفاع و امور خارجه اتحادیه اروپا در روز ۱۹ نوامبر مطرح خواهد شد.

گفته می‌شود تعداد قربانیان درگیری‌ها در سوریه که از ماه مارس سال ۲۰۱۱ آغاز شده٬ اکنون از مرز ۳۸ هزار نفر هم گذشته است. بر اساس آمار سازمان ملل٬ این درگیری‌ها منجر به آوارگی بیش از ۲ و نیم میلیون نفر هم شده است.