ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 14.11.2012, 14:38
اگر برای دارو چاره‌اندیشی نشود فاجعه به‌بار می‌آید

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بانک مرکزی در ۶ ماه اخیر هیچ ارزی را به حوزه سلامت اختصاص نداده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه) ضمن قرائت گزارش این کمیسیون در مورد عدم اجرای برخی بندهای بودجه سال ۹۱ کل کشور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: متاسفانه با وجود افزایش بودجه‌های عمرانی کشور بودجه بخش بهداشت افزایش ناچیزی داشته است.

وی افزود: مردم برای پرداخت بیمه‌های خودشان ۵۴ درصد از جیب می‌دهند و دولت ۲۰ درصد آن را پرداخت می‌کند و ۱۷ درصد آن را بیمه‌های تامین اجتماعی می پردازد و ۷/ ۶ درصد  آن را بیمه‌های خصوصی پرداخت می‌کند. در حالی که در کشورهای اروپایی مردم فقط ۱۸ درصد بابت این بیمه‌ها از جیب پرداخت می‌کنند و حتی در حال حاضر مردم چیزی در حدود ۷۰ درصد هم خودشان پرداخت می‌کنند.

شهریاری در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعداز هدفمندی یارانه‌ها هزینه‌های وزارت بهداشت در بخش تولید و صنعت پرداخت نشد و علاوه بر این هزینه‌ها، بعد از اجرای قانون، هزینه آب وزارت بهداشت ۵/ ۶ برابر، گاز ۱۱ برابر، برق ۲/ ۷ دهم برابر و گازوئیل ۱۶ برابر شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: بنده به رئیس جمهور تذکر دادم که به فکر وضعیت دارویی کشور باشد چرا که اگر برای این موضوع چاره اندیشی نکنیم فاجعه به بار می‌آید.

وی افزود: مشکلات بودجه‌ای در حوزه دارو خیلی جدی است که باید برای این مشکلات چاره اندیشی جدی کرد.

شهریاری با بیان اینکه ما در زمینه واکسن مشکل جدی داریم ادامه داد: در گذشته ما از جمله کشورهایی بودیم که می توانستیم واکسن آنفولانزا تولید کنیم اما در حال حاضر نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ما در زمینه تامین شیر خشک هم مشکل داریم، گفت: در خیلی داروخانه‌ها شیر خشک مورد نیاز فرزندان وجود ندارد که مسئولان باید برای این موضوع چاره‌ای بیندنیشند.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اظهار داشت: تخصیص اعتبارات برای غذای دانشجویان خیلی پایین است و باید به مسائل رفاهی آنها توجه شود؛ وضعیت اقتصادی مردم طوری شده که امروز اکثر دانشجویان از قشر مستضعفند که ما هم نباید یک وعده غذا را از آنها دریغ کنیم.

وی گفت: چرا منتظریم که تشکل‌های صنفی دانشجویی اعتراض کنند و بعد بخواهیم مشکل آنها را حل کنیم.

شهریاری با بیان اینکه بعد از نوسانات ارزی لوازم مصرفی پزشکی افزایش قیمت زیادی پیدا کرده اضافه کرد: به طور مثال سرنگ آنژیو ۲۴۵ درصد ، فیلم رادیولوژی ۲۴۰ درصد، الکتروشوک ۲۸۹ درصد، گاز هیلیوم ۶۶۷ درصد، ست و صافی دیالیز ۳۵۲ درصد و کیسه خون ۳۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور می‌خواهد دو ریال به جیب مردم بگذارد و ما هم می‌گوییم به جای این دو ریال به سلامت مردم توجه کند.

شهریاری اظهار داشت: بعد از هدفمندی یارانه‌ها قرار شد دولت ۶ هزار میلیارد را به حوزه سلامت اختصاص دهد ولی دولت بدون کار کارشناسی برای تخصیص یارانه نقدی تصمیم گیری کرد.

وی ادامه داد: در ۶ ماه اخیر بانک مرکزی هیچ ارزی را برای حوزه سلامت اختصاص نداده و در واقع در این بخش نوعی سوء مدیریت وجود داشته است.

شهریاری گفت: مردم هر روز لیست داروهای سرطانی را پیش ما می آورند و ما فقط شرمنده می‌شویم؛ اگر یکی از نزدیکان مسئولین این داروها را بخواهد شاید بتواند آن را تهیه کند ولی مردم روستاها که به مسئولین دسترسی ندارند نمی‌توانند این داروها را تامین کنند.