ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 14.11.2012, 11:09
گزارش غیرشفاف مجلس درباره مرگ ستار بهشتی

به گزارش مهر، در ادامه جلسه روز چهارشنبه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس در صحن علنی مجلس قرائت شد.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اصل این گزارش را در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

متن کامل این گزارش بدین شرح است:

ستار بهشتی با حدود ۳۵ سال سن، مجرد و با سطح تحصیلات سیکل در عرصه فضای سایبری فعال و دارای وبلاگ ویژه بوده است.

ایشان روز سه‌شنبه ۱۸/۸/۹۱ با حکم مراجع قضائی از منزل خود در شهرستان رباط کریم توسط پلیس ویژه فناوری اطلاعات فتا دستگیر و بعد از بازجویی اولیه با صدور قرار قانونی به زندان منتقل می‌شود.

سپس جهت تکمیل تحقیقات از زندان به بازداشتگاه پلیس فناوری اطلاعات منتقل و روز شنبه 20/8/91 در بازداشتگاه مذکور فوت می نماید.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ۲۲/۸/۹۱ جلسه‌ای با حضور دادستان تهران، فرمانده پلیس تهران و رئیس زندان‌های استان تهران برگزار نمود. جمع‌بندی اولیه کمیسیون براساس اظهارات مدعوین به شرح ذیل اعلام می گردد:

۱- اصل موضوع فوت وی در بازداشتگاه‌ نیازمند بررسی دقیق و جدی است و به همین علت کمیسیون تصمیم گرفته یکی از قضات با تجربه، دارای درجه ممتاز قضائی و عضو کمیسیون امنیت ملی را در چارچوب وظیفه نظارتی مامور کند تا حصول نتیجه نهایی موضوع را شخصاً پیگیری نماید.

۲- اقدام قوه قضاییه به عنوان مرجع پیگیری این مساله در بازداشت عده‌ای از ماموران متهم به بررسی دقیق و کشف حقیقت کمک خواهد نمود و از این قوه می‌خواهیم در صورت احراز تخلف با عناصر متخلف برخورد قانونی شود.

۳- با توجه به اینکه پزشکی قانونی اقدام به کالبدشکافی و نمونه برداری با هدف آزمایشات دقیق نموده است کمیسیون منتظر اعلام نتایج این آزمایش‌ها می‌باشد که هنوز نتیجه اعلام نشده است.

۴- کمیسیون امنیت ملی و سیاسست خارجی بر ضرورت دقت لازم نیروهای عمل کننده برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه تاکید می نماید و نظارت قوه قضائیه در این روند توصیه می‌شود.

والسلام

پس از قرائت  این گزارش در صحن علنی مجلس تعدادی از نمایندگان به متن این گزارش اعتراض کردند و آن را گزارشی غیر شفاف خواندند.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از آن‌چه «انفعال دستگاه قضایی در قبال مرگ ستار بهشتی» خواند، انتقاد کرد و گفت که پیش از بمباران خبری شبکه‌های خارجی، دستگاه قضا باید در این باره اطلاع‌رسانی می‌کرد.
به گزارش ایسنا، احمد بخشایش در تذکری مستند به مواد ۱۱ و ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار کرد: مساله‌ای به وقوع پیوسته که برخی می‌گویند قتل است و برخی می‌گویند مرگ است. در خیابان و دانشگاه‌ها همه این سوال را می‌پرسند که چه اتفاقی افتاده است به فرض این‌که ثابت شده باشد این موضوع قتل است، مگر در آمریکا وقتی دو پلیس بر سر کسی می‌ریزند و بعد فیلم‌شان را می‌گیرند آیا شخصیت حقوقی پلیس زیر سوال می‌رود؟ آیا نظام آمریکا باید هزینه‌ای را بپردازد و یا مدیرکل بی‌بی‌سی شخصیت حقوقی خود را کنار می‌گذارد و می‌گوید من اشتباه کردم و عذر می‌خواهم. آیا بی‌بی‌سی زیر سوال می‌رود؟ چرا باید نظام در این‌باره هزینه بپردازند. اگر دو پلیس اشتباه کردند چرا اصرار می‌کنیم این را به پای نظام بگذاریم.

وی یادآور شد: قوه قضاییه اعلام کرده این آقایی که مشکوک به قتل رسیده علی‌رغم این‌که به زعم آن‌ها سابقه بسیار بدی دارد شش جای کبودی دارد، آیا نباید قبل از این‌که شبکه‌های خارج از کشور این موضوع را اعلام کنند و مردم را بمباران تبلیغاتی کنند از ابتدا بیانیه‌ای در این رابطه داده می‌شد و برخورد منفعلانه صورت نمی‌گرفت، ایراد کار این است و تذکر ما به قوه قضاییه است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: احترام به زندانیان در هر رژیمی علیرغم این‌که دوستش نداشته باشیم، واجب است. مگر نلسون ماندلا ۲۷ سال در زندان نبود اما کسی به او توهین نکرد. نباید زندانی را به بازداشتگاه برد و او را افقی برگرداند.

پیش از ارائه توضیحات احمد بخشایش، محمدحسن ابوترابی‌فرد گفت که تذکرات نمایندگان در بین دستور جلسه باید درباره دستور باشد و تذکراتی که پایان جلسه عنوان می‌شود موضوعش در اختیار نمایندگان است اما بخشایش در این رابطه گفت: مگر شما که ۱۵ دقیقه صحبت کردید در دستور بود، نطق رییس جلسه باید صبح زود بیان شود، شما که میکروفون در اختیارتان است می‌توانید صحبت کنید و اشکالی ندارد، اما ما که می‌خواهیم حرف بزنیم، می‌گویید سکوت کنید. چیزی که من می‌خواهم بگویم به نفع جامعه است و چیزی است که دارد اتفاق می‌افتاد، چرا می‌خواهید با زور جلوی حرف زدن را بگیرید.

بعد از تذکر این نماینده مجلس، محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس که ریاست صحن را برعهده داشت از کمیسیون امنیت ملی خواست گزارش تهیه شده را به صحن ارائه دهد.

رباط کریم زندان ندارد

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه جلسه علنی امروز ابراهیم نکو نماینده رباط کریم در تذکری با اشاره به فوت ستار بهشتی گفت: این اتفاق افتاده است ولی ما از همکاران انتظار نداشتیم که با بداخلاقی شان و شخصیت شهرستان تاریخی رباط کریم را زیر سوال ببرند.

وی تصریح کرد: مسئولان قضایی و انتظامی در حال پیگیری این موضوع هستند و مجلس هم مصمم به پیگیری است چرا برخی می‌گویند در این شهر و زندان این شهر اتفاق افتاده است. رباط کریم زندان ندارد و نیروهای انتظامی و قضایی خدومی دارد که به خوبی به مسئولیت خود عمل می کنند.

وی خواستار بررسی واقعیت این موضوع با سرعت بیشتری شد و تاکید کرد: این همه وبلاگ نویس در کشور داریم که مدافع نظام هستند، چرا یک بار از آنها دفاع نمی شود این اتفاق به هر دلیلی افتاده باشد، نباید به گونه ای بیان شود که به نظام لطمه بزند. با چه جراتی تمامیت نظام را زیر سوال می برید.

بروجردی حرفش را پس گرفت

به گزارش فارس، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دنبال اطلاعی که چند روز پیش در مورد مرگ ستار بهشتی به کمیسیون داده شد، بنده با رئیس پلیس تهران تماس گرفتم و بر اساس اطلاع اولیه‌ای که وی به من داد هیچ گونه ضرب و شتمی در این ارتباط صورت نگرفته است.

وی افزود: کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس جلسه‌ای را برگزار کرد که اطلاع رسانی اولیه آن امروز در صحن علنی انجام شد که طی آن هم دادستان تهران و هم رئیس کل زندان‌‌های تهران در جریان بررسی حضور داشتند.

بروجردی ادامه داد: با توجه به اینکه بعد از انتقال از زندان اوین به بازداشتگاه برای تکمیل بازجویی‌ها این فوت صورت گرفته است و به دنبال دستور قضایی، پزشکی قانونی کالبد شکافی را انجام داده، و آزمایش‌های متعددی هم اکنون در حال انجام است، طبیعتا این مراحل زمان گیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: ما در کمیسیون منتظر اعلام نتایج هستیم و آقای مهدی دواتگری که سابقه طولانی قضایی دارند برای پیگیری این موضوع مامور کرده‌ایم و طی نامه‌ای وی را به دادستان تهران معرفی کرده‌ایم تا این موضوع را پیگیری کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این موضوع با دقت و موشکافی خاصی در حال انجام است، افزود: ما به عنوان مجلس مسئولیتی جز نظارت‌ها نداریم و قوه قضائیه باید تصمیم نهایی را در این رابطه بگیرد.

وی در خصوص کبودی‌های مشاهده شده در بدن ستار بهشتی اظهار داشت: موضع گیری اولیه ما در این رابطه بر اساس اطلاعی بود که رئیس پلیس تهران به ما داد؛ البته باید توجه کرد که عامل فوت مرتبط با این مسئله است باید حتما بر اساس آزمایشات دقیق پزشکی این کار صورت بگیرد.

بروجردی در نخستین اظهارنطر درباره قتل ستار بهشتی ادعا کرد که در پیکر بی‌جان ستار بهشتی کبودی مشاهده نشده است.