ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.11.2012, 22:28
شناسایی بین‌المللی تشکل تازه مخالفان حکومت سوریه

شناسایی توسط اتحاديه عرب

وزيران خارجه اتحاديه عرب در نشست روز دوشنبه خود در قاهره، تشکل جديد مخالفان حکومت سوريه به نام “ائتلاف ملی نيروهای انقلاب سوريه و مخالفان” را به عنوان نماينده مشروع مردم  اين کشور به رسميت شناختند.

احمد معاذالخطيب، رئيس ائتلاف جديد مخالفان بشاراسد نيز در نشست قاهره حضور داشت. ساعاتی پيشتر، شورای همکاری خليج فارس نيز اعلام کرده بود که اين تشکل جديد را به رسميت می شناسد و عبدالطيف زَيانی، رئيس شورای همکاری خليج فارس به خبرگزاری ها گفته بود که اميدوارند ائتلاف جديد، گامی در جهت انتقال سياسی هرچه سريع تر قدرت در سوريه باشد.

شناسایی توسط شورای همکاری خلیج فارس

شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای اعلام کرده است که تشکل جدید مخالفان حکومت سوریه به نام “ائتلاف ملی نیروهای انقلاب سوریه و مخالفان” را به عنوان نماینده مشروع مردم  این کشور به رسمیت می شناسد.

عبدالطیف زَیانی، رئیس شورای همکاری خلیج فارس به خبرگزاری‌ها گفت امیدوارند ائتلاف جدید، گامی در جهت انتقال سیاسی هرچه سریع تر قدرت در سوریه باشد.

نخست وزیر قطر نیز روز دوشنبه هنگام ورود به نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره، همراه احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف جدید مخالفان بشار اسد گفت که از اتحادیه عرب می خواهند تا تشکل جدید را به رسمیت بشناسد.

استقبال قدرت‌های بزرگ غربی

پس از اعلام توافق گروه‌های مختلف سوری در دوحه بر سر ائتلاف جدید، ایالات متحده آمریکا به سرعت پشتیبانی خود از این ائتلاف را ابراز کرد.

مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص گفته‌است: «ما مشتاق حمایت از ائتلاف ملی هستیم و این ائتلاف مسیری را می‌پیماید که به پایان حکومت خونین بشار اسد می‌انجامد و آینده‌ای صلح‌آمیز، عادلانه، و دموکراتیک را نوید می‌دهد، آینده‌ای که شایسته مردم سوریه ‌است.»

بریتانیا و فرانسه نیز حمایت خود را از ائتلاف جدید ابراز کرده‌اند.

گروه‌های مخالف بشار اسد پس از چهار روز گفت‌وگو در دوحه قطر تصمیم گرفتند تا با امضای یک توافقنامه ۱۲ ماده‌ای، به‌اتفاق ائتلاف جدیدی را به نام «ائتلاف ملی برای نیروهای مخالف و انقلاب سوریه» تشکیل دهند.

ریاست این تشکل جدید را  احمد معاذ الخطیب،‌ روحانی میانه‌روی و مستقل سوریه بر عهده دارد. ریاض سیف و خانم سوهیر الاتاسی دو معاون معاذ الخطیب هستند. جای معاون سومی نیز برای کردهای سوریه در نظر گرفته شده است. این افراد از میان مخالفان برجسته رژیم خون‌آشام بشار اسد هستند. محمود الحمزه نیز سخنگوی این ائتلاف ملی است.

تشکیل «ائتلاف ملی نيروهای انقلاب سوريه و مخالفان» گام مهمی در جهت تشکیل دولت انتقالی و همزمان کسب حمایت‌های بین‌المللی برای پایان دادن هرچه سریع‌تر به عمر رژیم بشار اسد است.