ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.11.2012, 17:08
«ما اگر بدانیم تامین جانی داریم شکایت می‌کنیم»

یک منبع نزدیک به خانواده ستار بهشتی وبلاگ نویسی که چند روز پس از بازداشت در تاریخ ۱۶ آبان خبر مرگ او به خانواده‌اش داده شده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «ما اگر بدانیم که از سوی نهادی حمایت می‌شویم و تامین جانی داریم و مثل ستار خانواده را نبرند و نزنند و اذیت آزار و شکنجه روحی وجسمی نکنند، در چنین شرایطی، از مسبین این واقعه شکایت می‌کنیم.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران مطلع شده است که طی روزهای بعد از اعلام خبر فوت ستار بهشتی در بازداشتگاه مامورین امنیتی از ارائه هر توضیحی در خصوص اینکه چرا او جان خود را از دست داده است خودداری کرده‌اند و به علاوه اعضای خانواده بارها تهدید شده‌اند که صحبت کردن با رسانه‌ها عواقب بدی برایشان خواهد داشت. به علاوه در هنگام شناسایی جنازه وی در پزشکی قانونی مامورین تلاش کرده‌اند که تا حد ممکن دیدن جنازه در کمترین زمان ممکن صورت گیرد با این وجود وجود خون روی بدن و همچنین کبودی های متعدد و نیز فرورفتگی در سر به رویت اعضای خانواده هم در جریان دفن جنازه و هم در پزشکی قانونی رسیده است.

مامورین در جریان تشییع جنازه حتی جنازه را روی شانه‌های خود گرفته‌اند و در جریان تشییع حضور داشته‌اند و تلاش داشته‌اند که به سرعت هر چه تمام تر جنازه دفن شود. این منبع نزدیک به خانواده ستار بهشتی به کمپین در خصوص وضعیت خانواده به کمپین گفت:« در دلمان ترس است، چون مرگ ستار در دل همه ما رعشه انداخت. این مرگ ناگهانی واقعا دردناک است. مادر ستار روزهاست که داروهای خود و حتی غذا نمی‌خورد و آنقدر گریه کرده که آب درچشمانش نیست دیگر.»

ستار بهشتی، ۳۵ ساله، در ۹ آبان در منزلش در شهررباط کریم در نزدیکی تهران بازداشت شد. در تاریخ ۱۶ آبان مقامات با خانواده او تماس گرفته و آنها از مرگش در زمان بازداشت بدون اینکه هیچ اطلاعات دیگری ارائه کنند مطلع کردند.

او در خصوص خواست خانواده برای پیگیری قتل ستاربهشتی گفت: «ما از نمایندگان مجلس که به آنها اعتقاد داریم تقاضا می کنیم که این قتل را پیگیری کنند. از نماینده رباط کریم تقاضا داریم که این قتل را پیگیری کند. از مسوولین نظام تقاضا می کنیم که تقاص خون ستار را بگیرند. ستار را سالم بردند، جنازه‌اش را تحویل دادند. او همدم مادرش بود و نان آور خانه و به هیچ گروهی وابسته نبود. برای دل خودش و مردمش حرف می‌زد. اگر بدانیم حمایت می شویم حتما شکایت می‌کنیم.»

وی تصریح کرد که به اعتقاد خانواده ستاربهشتی به دلیل شکنجه جان خود را از دست داده است:«ستار نه دادگاهی شده بود نه زندانی و نه حکمی داشت. ما مطمئن هستیم که ستار زیر ضربات شدید شکنجه کشته شده بود. ما تقاضا می‌کنیم فقط خون بی‌گناه او را نگذارند پایمال شود و مسببین این کار به سزای کارشان برسند. ما اشک نمی‌ریزیم و قسم خورده‌ایم تا زمانی که مسببین این کار به سزای عملشان نرسیده‌اند اشک نریزیم. نگدارید خون ستار پایمال شود. او حرف دل خود و مردم را می زد و نباید اینطور با او رفتار می شد و اینقدر ناجوانمردانه شکنجه و به این وضعیت کشته می شد. آن هم بدون هیچ حکم و دادگاه و محکومیتی. تمام کسانی که مسوول مرگ ستار هستند باید مجازات بشوند. از کسی او را دست بسته برد تا آن کسی که ضربه آخر را به ستار زد. بپرسید به چه حکمی؟ چرا ؟ چه شد؟ … ستار بی گناه بود و پاک و حرف دل مردم را می زد، میهمن پرست بود، حکم ستار زیر ضربات شدید شکنجه نبوده است.»

وی ادامه داد: «من از تمام مسوولین تقاضا می‌کنیم که کمرمان زیر بار از دست دادن ناگهانی عزیزمان خم شده و صدایمان هم به جایی نمی‌رسد، خواهش می‌کنیم که صدای ما را بشنوید و خون بی‌گناه عزیز ما را تقاصش را پس بگیرد. چون ستار نه دادگاهی شده بود نه زندانی و نه حکمی داشت. ما مطمین هستیم که ستار زیر ضربات شدید شکنجه کشته شده بود. ما تقاضا می کنیم فقط خون بیگناه او را نگذارند پایمال نشود و مسببین این کار به سزای کار کثیفشان برسند.»

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در تاریخ ۱۸ آبان با انتشار بیانیه ای از قوه قضاییه ایران خواست که فورا تحقیقاتی را در خصوص مرگ وب لاگ نویس جوان ستاربهشتی که در جریان بازجویی ها در زندان جان خود را از دست داد انجام دهد و افراد مسئول در این حادثه غمبار را معرفی و پاسخگو کند.

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره دلایل مرگ ستار بهشتی

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور، در نشست خبری روی دوشنبه خود با خبرنگاران در خصوص پرونده مرگ ستار بهشتی به خبرنگاران گفت:« در دادسرای جرایم فرهنگ و رایانه پرونده‌ای تشکیل شده که براساس گزارشی بوده که به ضابطین می‌دهند. با توجه به اینکه منزل ستار بهشتی در رباط‌کریم بوده، نیابت داده می‌شود به دادسرای رباط‌کریم و او را در ۹ آبان سال جاری حدود ظهر در منزلش دستگیر می‌کنند.»

وی درخصوص دستگیری او گفت: « وقتی ضابطین کسی را با حکم دستگیر می‌کنند باید او را به همان محلی که حکم دستگیری را داده برگردانند تا اقدامات قضایی و اداری صورت گیرد و این اقدامات را دادسرای رباط کریم انجام می‌دهد و او را به تهران اعزام می‌کنند. همچنین فردای آن روز یعنی در ۱۰ آبان‌ماه بازپرس ذیربط اقدامات لازم را انجام می‌دهد و قراری را برای وی صادر می‌کند که یکصدمیلیون تومان قرار وثیقه برایش صادر می‌شود. لذا اگر در آن زمان طرف، قرار وثیقه را داشته باشد، آزاد می‌شود و اگر نداشته باشد، راهی زندان می‌شود تا وثیقه تامین شود. دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در ۱۰ آبان او به زندان اوین معرفی می‌شود و نامه‌ای در این راستا به زندان اوین نوشته می‌شود که ستار بهشتی در اختیار پلیس فتا در جهت ادامه تحقیقات قرار گیرد. در ساعت ۱۶:۲۰ همان روز در زندان پذیرش می‌شود و به بند ۳۵۰ که یک بند عمومی است، انتقال می‌یابد. طبق آن نامه‌ای که بازپرس روز قبل نوشته، در زندان می‌ماند و ادامه تحقیقات براساس همان نامه به بازپرس ارجاع داده می شود و بازپرس او را حدود ساعت ۱۱، یازدهم آبان‌ماه تحویل می‌گیرد، لذا در ۱۳ آبان حدود ظهر طبق اعلام پلیس زمانی که برای ایشان ناهار بردند، متوجه شدند که فوت شده و بلافاصله به سیستم قضایی اطلاع دادند تا اقداماتی که باید صورت گیرد، انجام شود.»

محسنی‌اژه‌ای درخصوص وضعیت جسمی و روحی ستار بهشتی در زندان به خبرنگاران گفت: «بنابراین پرونده جدیدی درخصوص فوت ایشان در مجموعه دادسرای جنایی تشکیل می‌شود. طبق اظهارات ستار بهشتی زمانی که در زندان بوده، احساس می‌کند خسته است و قلبش سنگین شده، او را به بهداری زندان معرفی می‌کنند و دکتر او را معاینه می‌کند و می‌گوید مطلب خاصی در ناحیه قلب متوجه ایشان نیست اما باز هم قرص قلبی به ایشان می‌دهند و می‌گویند فکر کنم از نظر روانی اعصابش دچار ناراحتی شده و خوب است که دکتر روانشناس او را معاینه کند.»

دادستان کل کشور درباره نظر پزشکی قانونی نیز گفت: «پزشکی قانونی در این راستا نظریه مفصلی را ارائه کرده که من نقل به مضمون می‌کنم. پزشکی قانونی ایشان را کالبدشکافی کرده‌ و گفته‌اند که در ۵ جا علامت کبودی وجود دارد. یک کبودی در ساق پا، کبودی دیگری در دست، کبودی در پشت کتف، کبودی در ران و غیره اما آثار شکستگی، خون‌مردگی و آثار خاص دیگری در بدن دیده نمی‌شود. هم‌چنین کالبدشکافی‌هایی در ناحیه سر، صورت و گردن انجام دادند و بیان کردند که هیچ چیز غیرطبیعی وجود نداشته لذا از ناحیه گردن به پایین مانند قلب، ریه، اعضای تناسلی و غیره که باز هم در این نواحی هیچ مورد مشکوکی دیده نشده است.  پزشکی قانونی اعلام کرده است که برای اعلام نظر قطعی باید چند کار از جمله آزمایش سم‌شناسی و آزمایش کبد انجام دهیم و زمانی که از آنها پرسیدیم چقدر طول می‌کشد تا نتایج آزمایش به دست ما برسند، گفتند ۳۰ الی ۴۵ روز که ما گفتیم دیر است و اگر امکان دارد، زودتر جواب آزمایش را ارائه دهید که در مورد سم‌شناسی گفتند که مورد مشکوکی مشاهده نشده اما هنوز این نظر کتبا ارسال نشده است. در این میان این سوال پیش می‌آید که آیا ستار بهشتی ناراحتی قلبی داشته است؟ که باید در این راستا تحقیق شود و در ظاهر امر نمی‌توان نظری داد.»

محسنی اژه همچنین گفت: «رییس قوه قضاییه تاکید کرده‌اند که از دادسرای زندان اوین، تحقیقات میدانی، دقیق و همه‌جانبه انجام شود و از پزشکی قانونی نیز تحقیقات کاملی صورت گیرد که اگر قصور و تقصیری انجام شده مشخص شود و اگر براثر عارضه قلبی نیز بوده، با اسناد باز هم مشخص شود. اما تمامی این نظرها نظر اولیه است.

دادستان کل کشوردرخصوص نامه ای که ستار بهشتی از زندان نوشته و در آن به شرح آزار واذیت جسمی که بر روی در دوران بازداشت رفته پرداخته گفت: « نکته قابل توجهی در این پرونده وجود دارد و آن نامه‌ای است که این متهم نوشته. همچنین دو سه ابهام جدید در این نامه وجود دارد. ستار بهشتی نامه‌ای با مضمون شکایت علیه بازجویی خود به مسوول اندرزگاه ۳۵۰ نوشته است. معمولا نامه‌هایی که زندانی می‌نویسد، یا در دفتر خود زندان است یا اینکه در هر بند مسوولی حضور دارد و در حضور آن مسوول نامه را می‌نویسند. همچنین در نامه‌ها حتما باید دو اقدام از سوی زندان صورت بگیرد، اول اینکه تایید کنند که دستخط، دست خط خود فرد است و در حضور مامور نوشته شده اما این نامه هیچ کدام از این موارد را ندارد، لذا زمانی که از مسوول بند ۳۵۰ زندان اوین پرسیدیم که چگونه این نامه به شما تحویل داده شد، می‌گوید خبر ندارد بعد از اینکه نامه را در سایت‌ها دیدم، تحقیق و پرس‌وجو کردم و دو نسخه از این نامه را که توسط کاربن کپی شده بود در اتاق ایشان پیدا شده و نسخه اصلی نیز ناپدید شده است. زمانی که از مسوولان زندان سوال کردم که آیا معمول است که زندانی در دو نسخه نامه بنویسد، گفتند که معمولا در یک نسخه می‌نویسند اما گاهی اوقات ممکن است که زندانی یک نسخه را در اختیار خود داشته باشد و در این صورت است که نامه در دو نسخه نوشته می‌شود، اما در سه نسخه غیرمعمول است.»

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه متن نامه نیز بسیار مهم است، تصریح کرد: «ستار بهشتی در قسمت اول نامه می‌گوید که من بدون حکم بازداشت شده‌ام که این مورد قابل قبول نیست اما بازهم می‌گوییم که قابل توجیه است. همچنین در ادامه نامه می‌گوید که اینجانب در مدت دو روز بازجویی و مورد انواع تهدید، ضرب و جرح قرار گرفته‌ام. از فحش‌های ناموسی تا غیره بسیار توهینات دیگر. همچنین در قسمت دیگر این نامه آمده، اکنون در ۱۱ آبان پلیس فتا من را احضار کرده و مرا با خود می‌برد. معمولا کسی که در زندان است خبردار نمی‌شود که چه کسی او را احضار می‌کند. نکته دیگر اینکه ایشان از کجا می‌دانسته پلیس فتا وی را احضار می‌کند؟ همچنین به زندانی اطلاع نمی‌دهند که او را با خود خواهند برد که این موضوع ابهام را بیشتر می‌کند. لذا مواردی از این قبیل در نامه وجود دارد که بسیار مبهم است.»