ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 11.11.2012, 9:27
تشکیل کمیته پیگیری مرگ ستار بهشتی در مجلس

ایران امروز: واکنش گسترده به جنایت هولناک قتل ستار بهشتی توسط ماموران امنیتی، سرانجام راهیافتگان به مجلس را نیز به واکنش واداشت. نایب رئیس مجلس از تشکیل کمیته ویژه بررسی مرگ ستار بهشتی وبلاگ‌نویس زندانی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد.

هر چند چنین اقدام‌هایی هیچگاه در عمل به جایی نرسیده و بیشتر فریبکاری و بازی با افکار عمومی است، با این حال نشانی از موفقیت فشار رسانه‌ای و واکنش‌های ملی و بین‌المللی به جنایات عوامل حکومت در زندان‌هاست.

مرگ ستار بهشتی تنها مورد مرگ زندانیان در زندان‌‌ها نیست. زهرا كاظمى (۱۳۸۲)، اکبر محمدی (۱۳۸۵)، زهرا بنى‌يعقوب (۱۳۸۶)، محسن روح‌الامينى، محمد كامرانى، امير جوادى‌فر، رامين آقازاده قهرمانى (۱۳۸۸)، اميدرضا ميرصيافى (۱۳۸۸)، هدی صابر (۱۳۹۰) از جمله کسانی‌اند که زندان جان خود را از دست داده‌اند. بطور مشخص زهرا كاظمى، محسن روح‌الامينى، محمد كامرانى، امير جوادى‌فر، رامين آقازاده قهرمانى و اميدرضا ميرصيافى زیر شکنجه بازجویان به قتل رسیده‌اند.

اعتراض توکلی

صبح روز یکشنبه احمد توکلی نماینده تهران به سکوت دستگاه قضایی در مورد مرگ ستار بهشتی اعتراض کرد. او  توصیه کرد «اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجه این موضوع را پیگیری کنند و گزارش آن را بدهند».

توکلی در نطق میان دستور خود ضمن انتقاد از سکوت دستگاه قضایی نسبت به موضوع مرگ یک وبلاگ نویس در زندان گفت: چرا دستگاه قضایی در این خصوص توضیح نمی‌دهد، مرگی اتفاق افتاده و باید توضیح داده شود.

این نماینده  با اشاره به مرگ ستار بهشتی،‌ وبلاگ‌نویس در زندان، گفت: این اتفاق باعث شده است که رسانه‌های خارجی در روزهای اخیر موضع‌گیری هایی را در این خصوص داشته باشند.

وی ادامه داد: دولت‌های خارجی در این باره غوغا به پا کردند چرا وزارت خارجه و دستگاه قضایی در این خصوص توضیح نمی‌دهند، مرگی اتفاق افتاده و باید توضیح داده شود.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه قوه قضائیه باید با مقصران این امر برخورد کند، بیان کرد: توصیه می‌کنم اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجه این موضوع را پیگیری کنند و گزارش آن را بدهند.

رئیس سابق مرکزی پژوهش های مجلس با بیان اینکه فراخوان یک وبلاگ نویس چقدر می تواند تاثیر داشته باشد، ادامه داد: چرا با اینگونه اقدامات برای نظام جمهوری اسلامی ایران هزینه ایجاد کرده و آبروی شهدا را می برید.

توکلی گفت: توصیه می‌کنم بجای سخت گیری به وبلاگ‌نویسان به دنبال مسئولان و صاحب منصبان فاسد و متهم به فساد باشید که اینگونه بلاها را به سر مردم می آورند.

کمیته ویژه پیگیری مرگ ستار بهشتی

در پی تذکر احمد توکلی نماینده تهران، محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس از تشکیل کمیته ویژه بررسی مرگ ستار بهشتی وبلاگ‌نویس زندانی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد و خواستار ارائه گزارش هر چه سریعتر این کمیسیون شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوترابی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این موضوع را بررسی کرده و در آن خصوص کمیته‌ای تشکیل داده است.

وی از علاءالدین بروجردی رئیس این کمیسیون خواست گزارش تحقیقات درباره این ادعا هرچه سریعتر تهیه و به مجلس ارائه شود.

‫اعتراض کوچک‌زاده به درخواست توکلی

‫اعتراض  توکلی به قتل ستار بهشتی توسط پلیس امنیت در مجلس با واکنش نهدی کوچک‌زاده، یکی راهیافتگان به مجلس از شهر تهران شد.

کوچک‌زاده گفت، دلش «برای مظلومیت نظام می‌سوزد» و خواستار توضیحاتی در درباره اظهارات احمد توکلی شد. اما ابوترابی ‌فرد که اداره مجلس را بر عهده داشت مانع تذکر او شد.  ابوترابی فرد به کوچک‌زاده گفت: اگر شما تذکر خارج از دستور بدهید باید به دیگران هم در این خصوص وقت داده شود.

به نوشته خبرگزاری مهر، با وجود تذکرات و ممانعت ابوترابی فرد و همچنین قطع میکروفن مهدی کوچک‌زاده  ، او همچنان به  اعتراضات خود ادامه داد.