ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 07.11.2012, 11:15
اوباما: بهترین‌ها در انتظار آمریکا خواهد بود

باراک اوباما که با شکست میت رامنی برای چهار سال دیگر سکان هدایت کاخ سفید را به دست گرفت، در میان هواداران خوشحال خود حاضر شد و گفت: بهترین‌ها در انتظار آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی‌.بی‌.سی، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پیش از آنکه در مقر انتخاباتی خود در شیکاگو حاضر شود با جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد و این دو مقام پیروزی در انتخابات را به یکدیگر تبریک گفتند.

اوباما در سخنرانی پیروزی خود در شیکاگو تصریح کرد: امروز بیش از ۲۰۰ روز از آغاز تلاش‌های ما برای حضور در کمپین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ می‌گذرد. امروز شاهد موفقیت‌مان هستیم و این به خاطر شما و روحیه‌ای است که به ما دادید و خواستید که کشورتان آرزوهای بزرگ را که به نفع همه مردم است دنبال کند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما به عنوان یک خانواده عمل کردیم و در تمام مراحل دشوار با یکدیگر بودیم. شما من را به عنوان رئیس جمهوری انتخاب کردید. مردم آمریکا و من سفر طولانی در پیش داریم و اطمینان دارم که بهترین‌ها در انتظار آمریکا خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا در میان شعارهای هواداران خود ادامه داد: شما انتخاب کردید و من را برگزیدید. مهم نیست که به من و یا رامنی رای دادید. مهم این است که انتخاب کردید. رامنی در تماس تلفنی با من پیروزی‌ام را تبریک گفت. من هم بخاطر همه تلاش‌هایی آنها که برای سرافرازی آمریکا انجام دادند، تشکر می‌کنم. ما همه آمریکا را دوست داریم و هرآنچه که انجام دادیم با این نیت انجام دادیم.

باراک اوباما در ادامه تصریح کرد که ظرف چند هفته آتی با رامنی صحبت خواهد کرد تا با کمک یکدیگر در مدیریت کشور همکاری کنند.

وی همچنین از تلاش‌های همسرش نیز تشکر کرد و گفت: من به میشل افتخار می‌کنم. من به او به عنوان بانوی اول آمریکا افتخار می‌کنم و اطمینان دارم که ساشا و مالیا، دختران من قرار است که دخترانی جوان و زیبا و باهوش همانند مادرشان شوند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت: من بهترین کمپین و حمایت‌های مردمی را داشتم که تا به حال در آمریکا وجود داشته است. برخی از شما به تازگی به کمپین‌مان پیوستید و برخی از شما از قبل از من حمایت می‌کردید اما مهم این است که ما یک خانواده‌ایم و متشکرم که به همه ما اعتماد کردید. اما شما نباید من را در این راه تنها بگذارید. شما باید آرمان‌های خود را پیگیری کنید.

اوباما در ادامه گفت: کمپین سیاسی کوچک و تا حدی احمقانه است. اما وقتی با دشمنان خود خارج از عرصه سیاست گفت‌وگو می‌کنید متوجه می‌شوید که آنها نیز همانند شما به دنبال ایجاد فرصت‌هایی برای کشور هستند.

اوباما گفت: شما اینجایید و سربازان ما در کشورهای دیگر هستند تا امنیت ما را حفظ کنند. این کاری است که سیاست انجام می‌دهد. پس انتخابات مهم است. برقراری دموکراسی در کشوری با ۳۸۰ میلیون جمعیت سخت و دشوار است چرا که هر کسی نظر مجزایی دارد و ما باید به عنوان رئیس جمهوری تصمیم گیری کنیم که هر تصمیم ما می‌تواند جنجالی باشد. این جدل‌ها و بحث‌ها همواره وجود داشته است. ما به عنوان یک کشور و یک خانواده خواهان آن هستیم که کودکانمان در بهترین مدارس و با بهترین معلمان آموزش ببینند و بهترین فناوری را داشته باشیم.

وی در ادامه از اقدامات کمپین سیاسی خود تشکر کرد و گفت، بهترین تیم کمپین سیاسی آمریکا را دارد.

اوباما در ادامه اظهاراتش در شیکاگو تصریح کرد: ما بهترین نیروها و بهترین ارتش را در روی زمین داریم. ما کشوری هستیم که خواهان برقراری صلح در جهان است. این‌ها تمامی مواردی است که یک کشور بزرگ و پرافتخار را تشکیل می‌دهد. سرزمینی که مردمش با افتخار پرچم آن را بالای سر می‌برند.

وی همچنین گفت: ما برای جوانان خود فرصت ایجاد می‌کنیم که آنها دکتر، مهندس،‌ معلم، سیاستمدار و یا حتی رئیس جمهور شوند. ما می‌خواهیم صلح را شکل دهیم و برای رسیدن به این هدف رویاهای مشترکی داریم که نیاز به همکاری داریم تا کشور رو به جلو پیشرفت کند. اقتصاد در حال بهبود است. جنگ در حال اتمام است و کمپین ریاست جمهوری به پایان رسید.

وی ادامه داد: من به شما گوش می‌دهم. به حرف‌های شما، مشکلات شما و این بار با انگیزه‌ بیشتری وارد کاخ سفید می‌شوم. امشب شما به عمل و نه سیاست رای دادید. من با رهبران هر دو حزب همکاری می‌کنم تا با مشکلاتی از جمله کسری بودجه، تغییر در سیستم مهاجرت و موارد دیگر رسیدگی کنیم. کارهای زیادی باقیمانده است. نقش شهروندان ما برای ایجاد دموکراسی به پایان نرسیده است. کارهایی وجود دارد که باید با کمک یکدیگر انجام دهیم. نکته اساسی این است که اتحاد شاخصه آمریکا است و ما را از سایر کشورها مستثنی می‌کند. ما این را به نسل آتی منتقل می‌کنیم و این آمریکا را بزرگ می‌کند و موجب عزت کشور می‌شود.

باراک اوباما در جمع هواداران خود ادامه داد: باید به جلو برویم. امشب بیش از پیش امیدوارم چون همانند یک خانواده عمل کردیم. ما باید با حل اختلافات خود به راهمان ادامه دهیم. این کشوری است که من به ریاست جمهوری آن افتخار می‌کنم به رغم تمام مشکلات هیچگاه امید خود را از دست ندادم و از آمریکا ناامید نشدم. همیشه باور داشتم که امید به ما روحیه می‌دهد که مبارزه کنیم.

وی خطاب به مردم گفت: من باور دارم که می‌توانیم فرصت‌های اشتغال ایجاد کنیم و وعده‌های خود را محقق سازیم. امید دارم که چیزهایی را که گفتم با هم خواهیم دید. باید در راهی که آمده‌ایم پیشرفت کنیم. فرقی نمی‌کند که از چه نژادی هستیم و یا چه قیافه‌ای داریم. ما باید آینده را با کمک یکدیگر تسخیر کنیم.


میت رامنی شکست خود را پذیرفت
دویچه وله: میت رامنی، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری‌خواه شکست خود را در برابر رقیب‌اش باراک اوباما پذیرفت. او نتوانست اراده‌‌ای واحد برای تغییر قدرت در سراسر ایالات متحده آمریکا بوجود بیاورد.

میت رامنی، کسی که همواره به موفقیت در زندگی اقتصادی عادت کرده، به شکست خود برای راه‌یافتن به کاخ سفید اعتراف کرد. نیم ساعتی پس از مشخص‌شدن نتایج آرای انتخابات روز ششم نوامبر، او در بوستون در میان هواداران سرخورده‌ی خود ظاهر شد. چهره وی گرفته، اما خونسرد بود. رامنی پیروزی باراک اوباما را در انتخاب مجدد به ریاست جمهوری آمریکا به او تبریک گفت.

رامنی در نخستین ساعات صبح چهارشنبه ۷ نوامبر در میان هواداران خود گفت، من به باراک اوباما تلفن کردم و پیروزی را به او تبریک گفتم. او گفت، من برای رئیس جمهوری و همسر و دخترانش  آرزوی سلامتی دارم.

میت رامنی در ادامه سخنان خود خطاب به هوادارانش گفت: «من به این دلیل داوطلب مقام ریاست جمهوری شدم چون نگران آمریکا بودم. من برای موفقیت رئیس جمهور برای رهبری ملتمان دعا می‌کنم.» رامنی افزود، انتخابات تمام شد اما اصول و پرنسیپ‌های ما پابرجا ماند.

آقای رامنی خطاب به هواداران خود در بوستون گفت: «من خیلی دلم می‌خواست که امید شما را برآورده سازم و کشور را در مسیر دیگری هدایت کنم.» او هم‌زمان از همکاران خود و نیز همسرش “آن رامنی” در مبارزات انتخاباتی‌اش تشکر کرد. او گفت: «او - آن رامنی - می‌توانست بانوی اول بسیار خوبی باشد.»

با وجود رشد کند شاخص‌های اقتصادی آمریکا و نرخ بالای بیکاری در این کشور، میت رامنی موفق نشد همراهی گسترده‌ای در سطح آمریکا به‌وجود بیاورد. حتی حزب خود او نیز یکپارچه پشت سرش نبود. در اردوی جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران این مرد میلیونر را زیادی “لیبرال” می‌دانستند. برخی دیگر از ناکافی بودن وفاداری او به اصول جمهوری‌خواهان انتقاد می‌کردند.

دمکرات‌های رقیب رامنی نیز موفق شدند از وی تصویری بسازند که دغدغه و نیازهای مردم عادی برایش اهمیتی ندارد.

مطابق آخرین نتایج شمارش آرا آقای اوباما ۳۰۳ رای الکترال به دست آورده است. او برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رای الکترال نیاز داشت. شمار آرای الکترال میت رامنی نیز تا شمارش کنونی ۲۰۶ رای اعلام شده است.

حواشی که شکست امروز را برای رامنی تلخ‌تر کرد
* پس از پایان جنگ جهانی دوم این دومین بار است که یک رئیس جمهور دموکرات برای دور دوم انتخاب می‌شود.

* میت رامنی با شکست در ایالت سرنوشت‌ساز اوهایو، بر این سنت دیرینه صحه گذاشت که هیچ نامزد جمهوری‌خواهی بدون پیروزی در این ایالت به کاخ سفید راه نخواهد یافت. ایالت‌های آیوا و اورگان نیز رای خود را به اوباما دادند.

* اوباما در ایالت‌های کولورادو، نوادا، نیوهمپشایر، ویسکانسین و میشگان که رای آنها از پیش مشخص نبود، توانست رقیب را شکست داده و فاصله رای الکترال خود را هرچه بیشتر کند.

* شکست در ایالت نیوهمپشایر، جایی که اقامتگاه تابستانی رامنی در آن واقع است و شکست در ویسکانسین ایالت پل رایان، معاون رامنی، بسیار برای جمهوری‌خواهان دلخراش بود.

* او در ایالت میشیگان، زادگاه خود و همسرش و نیز ماساچوست که قبلا فراندار آن بود هم از اوباما شکست خورد.

* این برای دومین بار است که میت رامنی برای ریاست‌ جمهوری نامزد می‌شود و طعم شکست را می‌چشد. رامنی در سال ۲۰۰۸ نتوانست نامزد اول جمهوری‌خواهان باشد و از کارزار انتخابات کناره گرفت.