ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 04.11.2012, 8:26
تسهیلات آمریکا در فروش مواد دارویی به ایران

دویچه وله: به دنبال اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر ایران، کمبود مواد دارویی و تجهیزات درمانی، سلامتی شهروندان کشور به خطر افتاده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند در این مورد خاص، از شدت قوانین محدودکننده کاسته می‌شود.

تحریم‌های شدید ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران، به کمبود برخی از داروهای مهم ساخت کشورهای خارجی در بازار ایران منجر شده است.

با این که تحریم‌های غرب فروش دارو و مواد غذایی را شامل نمی‌شود، اما صادرکنندگان دارو موظف هستند برای تجارت با ایران مجوز ویژه‌ای درخواست کنند. به ویژه مبادلات مالی مانعی است که فروشندگان را از معامله با طرف ایرانی منصرف می‌کند. به تازگی خزانه‌داری آمریکا تصمیم گرفته است برای صدور داروهای آمریکایی به ایران، تسهیلاتی قائل شود.

سخنگوی «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» در وزارت خزانه‌داری آمریکا به رسانه‌های جمعی گفته است که این وزارت‌خانه از اول ماه اکتبر، تغییراتی در قوانین مربوط به صادرات دارو و غذا به ایران وارد کرده تا فروش اقلام غذایی و دارویی به سهولت به ایران امکان‌پذیر شود.

به نظر روزنامه “نیویورک تایمز”، مقررات تازه نمی‌تواند مشکل را به تمامی حل کند، زیرا بررسی و کنترل مورد به مورد کالا برای فروشندگان دردسر دارد. به علاوه مشکل پرداخت بهای کالا همچنان باقی می‌ماند. زیرا پس از اخذ جواز فروش کالای دارویی، هیچ بانک اروپایی یا آمریکایی حاضر نیست در معاملات مالی با ایران درگیر شود.

در راستای اقدامات تحریمی علیه جمهوری اسلامی خزانه‌داری آمریکا به بانک‌ها دستور داده است که با ایران وارد معامله نشوند. تا کنون دو بانک بریتانیایی به خاطر چنین معاملاتی زیان سنگین متحمل شده‌اند. هدف غرب متوقف کردن آن بخش از برنامه هسته‌ای ایران است که اهداف نظامی را دنبال می‌کند؛ درحالی‌که جمهوری اسلامی برنامه اتمی کشور را صلح‌آمیز دانسته و ادامه آن را حق خود خوانده است.

فشار بر مردم عادی

فاطمه هاشمی، رئیس “بنیاد یاری به بیمارهای خاص” در گفت‌و‌گویی با شبکه خبری “الجزیره” گفته است که علاوه بر دارو، تجهیزات و دستگاه‌ها پزشکی نیز در ایران وضع نابسامانی دارد، زیرا به خاطر تحریم‌ها، وسایل یدکی برای تعمیر ابزارهای پزشکی وارد کشور نمی‌شود.

خانم هاشمی که دختر اکبر هاشمی رفسنجانی است، در نامه‌‌ای به بان کی مون، از دبیر کل سازمان ملل تقاضای یاری کرد. او در نامه خود از جمله متذکر شده بود: «علاوه بر کمیاب یا نایاب شدن برخی از اقلام دارویی، بعضی از کارخانه‌های داروسازی نیز به خاطر نداشتن مواد اولیه به زودی به تعطیلی کشیده می‌شوند.»

خانم هاشمی در نامه خود ضمن تأکید بر “تأثیر مستقیم” تحریم‌ها بر مردم عادی ایران، خواستار اقدام دبیرکل سازمان ملل شده بود. دبیر کل سازمان ملل در واکنش به این نامه تائید کرد: «حتی شرکت‌هایی که مجوز لازم برای صادرات غذا و دارو به ایران را دریافت کرده‌اند، برای یافتن بانک‌های واسطه برای انجام نقل و انتقالات مالی با مشکل مواجه هستند.»

مردم؛ قربانی جنگ دولت‌ها

روزنامه “نیویورک تایمز” در گزارشی که در شماره دوم نوامبر این نشریه چاپ شده است، از قول مقامات رسمی می‌گوید که در ایران حدود ۶ میلیون بیمار، که برخی از آنها به سرطان مبتلا هستند، از کمبود دارو آسیب می‌بینند. هر روز بیماران یا بستگان آنها جلوی داروخانه‌ها صف می‌بندند، اما معمولا دارویی دریافت نمی‌کنند، زیرا یا دارو وجود ندارد یا قیمت آن بسیار بالا رفته است. به گفته این روزنامه، مردم عادی ایران قربانیان اصلی جنگ و دعوا میان دو دولت هستند.

به نوشته “نیویورک تایمز” بیشتر مردم ایران بیمه هستند و شرکت‌های دولتی و خصوصی بیش از ۹۰ درصد از مخارج افراد را می‌پردازند. سطح درمان پزشکی در ایران از سایر کشورهای منطقه بالاتر است. اما امروزه به خاطر تحریم‌های خارجی، نظام بیمه‌های درمانی زیر فشار قرار گرفته است زیرا تهیه‌ی دارو برای بسیاری از بیماری‌های سخت، مشکل شده است.

“نیویورک تایمز” با اشاره به مشکل فساد در ایران می‌گوید که کارشناسان ایرانی می‌توانند بسیاری از داروهای پراهمیت را خود در داخل کشور تولید کنند، اما به خاطر فساد گسترده موفق به این کار نمی‌شوند. روزنامه از قول یک کارشناس داروسازی می‌نویسد که او از تولید دارویی کمیاب باز مانده است، زیرا بستگان یکی از مقامات دولتی همان دارو را از خارج وارد می‌کند و طبعا سودی هنگفت نصیب او می‌شود.

به گزارش این روزنامه وضعیت ناگوار دارو مردم را به خشم و نفرت از هر دو طرف سوق می‌دهد. آنها رهبران هر دو کشور ایران و آمریکا را برای کمبود دارو و گرانی ارزاق عمومی مقصر می‌دانند.

این درحالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، گفته است که مردم ایران باید مقصران وضعیت ناگوار فعلی را در میان رهبران خود بجویند؛ اما از طرف دیگر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که “تنها راه پیروزی ایران، پایداری در برابر غرب است”.