ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 27.10.2012, 21:15
تبریک هیلاری کلينتون به ستوده و پناهی

رادیو فردا: هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا،  در بيانيه‌ای به نسرين ستوده،‌ وکيل مدافع و فعال حقوق بشر زندانی،‌ و جعفر پناهی،‌کارگردان سينما،‌به خاطر دريافت جايزه ساخاروف پارلمان اروپا، تبريک گفت.

نسرين ستوده  و جعفر پناهی روز جمعه، به عنوان برندگان جايزه حقوق بشری «ساخاروف» سال ۲۰۱۲ پارلمان اروپا معرفی شدند.

نسرين ستوده، فعال حقوق بشر که از دو سال پيش در ايران زندانی است، به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» به شش سال زندان و جعفر پناهی نيز که در حال حاضر به قيد وثيقه آزاد است، به شش سال حبس تعزيری و ۲۰ سال ممنوعيت کاری محکوم شده است.

در بيانيه وزير امور خارجه آمريکا  که روز جمعه پنجم آبانماه، منتشر شده آمده است: فعاليت های  نسرين ستوده و جعفر پناهی برای پيشبرد حقوق بشر و و ترويج  آزادی بيان،  بيانگر تمايل و خواست همه ايرانيان برای  استفاده از حقوق و آزادی های اساسی خود است.

خانم کلينتون همچنين از اين که نسرين ستوده و جعفر پناهی قادر نخواهند بود در مراسم دريافت جايزه  حاضر باشند ابراز تاسف کرده است.

هیلاری کلینتون در بيانيه خود تصريح کرده است:«مقامات ايرانی ستوده را به خاطر فعاليتهای حقوقی‌اش زندانی کرده اند و او اکنون عليرغم شرايط وخيم سلامتی‌اش دوران شش ساله حبسش را سپری می کند. حکومت ايران پناهی را به خاطر فيلمهايش مجازات کرده و او را به شش سال حبس و بيست سال محروميت از فيلمسازی و ممنوعيت از خروج از کشور محکوم کرده است.»

وزير امور خارجه آمريکا در ادامه اين بيانيه تصريح کرده است:«ما از حکومت ايران می خواهيم که فورا (نسرين) ستوده را آزاده کرده ،‌محدويت ها عليه (جعفر ) پناهی را لغو کند،‌و همچنين کليه زندانيان سياسی و ديگر زندانيان را که صرفا به خاطر عقايد و باورهای سياسی و مذهبی اشان در حبس به سر می برند، آزاد کند.»

اعطای جايزه ساخاروف پارلمان اروپا به نسرين ستوده و جعفر پناهی با سفر يک هيات پارلمان اروپا به ايران همزمان شده بود و مارتين شولتز، رئيس پارلمان اروپا، پنجم آبان‌ماه گفته بود که هيئت اعزامی اين پارلمان به ايران خواهان ديدار با نسرين ستوده و جعفرپناهی است تا پيام تبريک رئيس پارلمان اروپا را به آنها تحويل دهد.

اين هيات قرار بود روز شنبه به ابران سفر کند  و آقای شولتز گفته بود که هيئت نمايندگان پارلمان اروپا، پيام تبريک وی را به نسرين ستوده و جعفر پناهی ارائه خواهد کرد و در صورتی که دولت ايران مانع اين ديدار شود، اين هيئت فورا ايران را ترک خواهد کرد.

این در حالی است که رسانه های ایران روز شنبه گزارش دادند که  سفر هیات پارلمانی اروپا به  ایران لغو شده است.

به گزارش خبر گزاری مهر، حسين شيخ‌الاسلام، مشاور امور بين‌الملل مجلس شورای اسلامی، روز شنبه، ششم آبان‌ماه، با تأکيد بر اين که ايران هيچ پيش‌شرطی را نمی‌پذيرد، گفت: «هيئت پارلمانی اروپا قصد داشته با دو تن از زندانيان سياسی ايران ديدار و جايزه‌ای به آن‌ها بدهند که ايران با چنين شرطی موافقت نکرد.»

از سوی دیگر يک منبع پارلمان اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت اين سفر پس از مخالفت ايران با درخواست هيئت پارلمانی اروپا لغو شد.

اين منبع افزود که اعضای اين هيئت آماده سفر به تهران بودند که  مقامات جمهوری اسلامی  در تماسی تلفنی با تاريا کرونبرگ، رئيس اين هيئت، می گویند که اين هيئت اجازه ديدار با برندگان جايزه ساخاروف را ندارد.