ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 27.10.2012, 21:05
تبریک اتحاد جمهوریخواهان به ستوده و پناهی

اتحاد جمهوریخواهان ایران:
پیام تبریک به مناسبت اهدای جایزه ساخاروف
به نسرین ستوده و جعفر پناهی

امسال جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا به خانم نسرین ستوده، وکیل مدافع زندانیان سیاسی در ایران، و آقای جعفر پناهی کارگردان و فیلمساز برجسته کشورمان تعلق گرفت. نسرین ستوده و جعفر پناهی هر دو به دلیل دفاع از آزادی و حقوق شهروندان کشور به زندان  و محرومیت از فعالیت محکوم و ممنوع الخروج  شده اند. 

نسرین ستوده وکیل مدافع بسیاری از فعالان سیاسی، زنان و دانشجویان بوده است و در شهریور سال ۸۹ به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” بازداشت شد. در دادگاه بدوی به ۱۱ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از وکالت و سفر به خارج از ایران محکوم شد. حکم زندان خانم ستوده در داد گاه تجدید نظر به ۶ سال تقلیل یافت. ایشان از شهریور ۸۹ تاکنون  در زندان به سر می برد و در این مدت برخلاف قوانین موجود در مورد حقوق زندانیان، از مرخصی برخوردار نبوده است. علاوه بر آن ، آقای رضا خندان همسر و نیز دختر ۱۲ ساله ایشان نیز ممنوع الخروج شده اند. نسرین ستوده هم اکنون در اعتراض به شرائط زندان و محرومیت از ملاقات با خانواده اش در اعتصاب غذا به سر می برد و به دلیل وخامت وضع جسمانی به بیمارستان منتقل شده است.

جعفر پناهی کارگران نامی سینمای کشور مان  نیز از سوی دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی محکوم شده است. جعفرپناهی هم اکنون در زندان به سر می برد. جعفر پناهی برنده جایزه طلایی جشنواره کن، جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز، و خرس نقره ای جشنواره برلین است. فیلم های پناهی در اکثر جشنواره های بین المللی نمایش داده شده اند. برخی فیلم های ایشان از جمله «دایره» از دایره سانسور نگذشته و هیچ گاه در ایران به نمایش در نیامده است. دلیل بازداشت جعفر پناهی تعلق به جنبش سبز و دفاع از آن است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران از اتحادیه اروپا به خاطر این گزینش شایسته تشکر می کند و  دریافت  جایزه حقوق بشر را به خانم نسرین ستوده و آقای جعفر پناهی تبریک می گوید. ما خواستار آزادی همۀ زندانیان سیاسی هستیم.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۶ آبان ۱۳۹۱ – ۲۷ اکتبر ۲۰۱۲