ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 27.10.2012, 9:26
سفر هیأت پارلمانی اروپا به ایران لغو شد

ایران امروز: سفر هیأت پارلمانی اروپا بخاطر درخواست دیدار با نسرین ستوده و پناهی لغو شد.

حسین شیخ الاسلام، مشاور امور بین الملل مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر اعلام کرد: هیأت پارلمانی اروپا برای سفر به ایران پیش شرط تعیین کرد که ایران هیچگونه پیش شرطی را نمی‌پذیرد.

شیخ الاسلام تأکید کرد: هیأت پارلمانی اروپا قصد داشته با دوتن از زندانیان سیاسی ایرانی دیدار و جایزه‌ای به آنها بدهند که ایران با چینن شرطی موافقت نکرد.

این دو تن نسرین ستوده و جعفر پناهی هستند که برنده سال ۲۰۱۲ جایزه حقوق بشر پارلمان اروپا به نام ساخاروف شده‌اند. نسرین ستوده و جعفر پناهی هر یک به ۶ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از حرفه خود محکوم شده‌اند. اتحادیه اروپا با اعطای جایزه ساخاروف به این دو نفر  از فعالیت‌های مدنی و حقوق بشری آنها تجلیل کرد.

مارتين شولتز، رييس پارلمان اروپا، روز جمعه پنجم آبان ماه گفت که هيات اعزامی اين اتحاديه به ايران خواهان ديدار با نسرين ستوده و جعفرپناهی، برندگان جايزه ساخاروف، است تا پيام تبريک رييس پارلمان اروپا را به آنها تحويل دهد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مارتين شولتز در استراسبورگ فرانسه درباره اعطای جايزه ساخاروف به نسرين ستوده و جعفر پناهی گفت: «ما با صدای بلند و صريح می گوييم: شما تنها نيستيد.»

رييس پارلمان اروپا در ادامه گفت: «با اين جايزه، ما ضمن تحسين (اين دو)، همبستگی خود را با يک مرد و يک زن که در مقابل ايجاد رعب و وحشت در ايران تسليم نشدند، ابراز کردیم.»

مارتين شولتز  همچنین توضیح داد که هيات نمايندگان اتحاديه اروپا که قرار است به ايران سفر کند، پيام تبريک وی را به نسرين ستوده و جعفر پناهی ارائه خواهد کرد و در صورتی که دولت ايران مانع اين ديدار شود، اين هیات فورا ايران را ترک خواهد کرد.


تاریا کرونبرگ، از حزب سبزهای فنلاند

رياست اين هيات را تاریا کرونبرگ، از حزب سبزهای فنلاند، بر عهده داشت. بنابر گزارش‌ها قرار بوده که تاریا کرونبرگ پيام تبريک مارتين شولتز را به نسرين ستوده و جعفر پناهی تحويل داده و از مقام های ايران بخواهد به اين دو اجازه بدهند تا خود با سفر به اروپا جوايزشان را دريافت کنند.

هیأت پارلمانی ۱۵ نفره اروپا قرار بود بامداد روز یکشنبه ۲۸ برای دیداری ۵ روزه وارد تهران شود.

هیأت پارلمانی ۱۵ نفره اروپا قرار بود بامداد روز یکشنبه ۲۸ اکتبر برای دیداری ۵ روزه وارد تهران شود. اولین نشست ایران با هیأت پارلمانی اروپا در اکتبر ۲۰۰۶ در بروکسل، دومین نشست در دسامبر ۲۰۰۷ در تهران و سومین نشست نیز در نوامبر ۲۰۰۸ در بروکسل بوده است.

این نشست قرار بود چهارمین نشست هیأت پارلمانی اروپا با ایران باشد که به دلیل عدم پذیرش پش‌شرط اروپا از سوی ایران لغو شد.