ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.10.2012, 20:41
افزایش مخالفت‌ها با سفر هیات اروپایی به ایران

دویچه وله: طرح سفر هیاتی از نمانیدگان پارلمان اروپا به ایران مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. این سفر برای هفته آخر اکتبر برنامه‌ریزی شده و مخالفت‌های بسیاری را در واشگنتن، بروکسل و آلمان برانگیخته است.

برنامه‌ریزی برای سفر یک هیات ۹ نفره از نمایندگان پارلمان اروپا را گروه کار “رابطه اتحادیه اروپا با ایران” بر عهده دارد؛ سفری یک هفته‌ای که برخی از نمایندگان این پارلمان آن را در شرایط فعلی ایران درست نمی‌دانند. مدیریت گروه یادشده با تاریا کرونبرگ از فنلاند است.

گفته می‌شود تردید بر سر درستی یا نادرستی سفر هیاتی از پارلمان اروپا به ایران بیشتر به خاطر وضعیت ناخوشایند حقوق بشر در این کشور است. در این رابطه به عنوان مثال به زندانی بودن نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، یا ممنوع‌الخروج بودن جعفر پناهی، از کارگردانان مطرح سینمای ایران اشاره می‌شود که پارلمان اتحادیه اروپا قصد دارد جایزه “ساخاروف” ۲۰۱۲ را به او دهد. این جایزه را پارلمان اروپا به فعالان حقوق بشر اعطا می‌کند.

نمایندگان هیات پارلمانی اتحادیه اروپا می‌خواهند در این سفر با همتایان خود از مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو بنشینند. درباره محورهای گفت‌وگو جزییات بیشتری منتشر نشده است. البته این نمایندگان هنوز منتظر دریافت ویزای سفر به ایران هستند. تصمیم‌گیری برای انجام این سفر هفته گذشته و با رای اکثریت روسای طیف‌های مختلف پارلمان اتحادیه اروپا انجام شد.

موافقان و مخالفان

از جمله طرفداران چنین سفری ربکا هارمس، عضو حزب سبزها در پارلمان اروپاست. البته سوسیال-دمکرات‌ها و چپ‌ها نیز موافق این سفر هستند. ولی روسای حزب لیبرال و حزب دست راستی “محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا”(ECR) با دیدار هیات نمایندگی اتحادیه اروپا از ایران مخالفند.

آلکساندر آلوارو، نماینده آلمانی حزب لیبرال و عضو گروه کار ایران در پارلمان اتحادیه اروپا، یکی از مخالفان سفر هیات یادشده به ایران است. وی هشدار داده که ممکن است رهبری ایران از این سفر به عنوان «اعتبار حکومت ایران نزد پارلمان اروپا» بهره‌برداری تبلیغی کند.

برخی دیگر از اعضای فراکسیون لیبرال‌ها در پارلمان اروپا نیز این دیدار را دادن علامتی نادرست به حکومت ایران قلمداد می‌کنند؛ به ویژه پس از آن که مذاکرات اتمی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ایران به نتیجه نرسید و این اتحادیه تحریم‌های شدیدتری علیه ایران وضع کرد.

فیلیپ میسفلدر، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون ائتلافی (اکثریت) در مجلس آلمان، نسبت به ثمربخش بودن این سفر ابراز تردید کرد. وی گفت که این اقدام‌ها پیش از این نیز به جایی نرسیده و تنها به مقام‌های ایرانی امکان داده که وقت بخرند.

راینهولد روبه، نماینده پیشین پارلمان آلمان و رئیس کنونی جامعه آلمان-اسرائیل، در این زمینه به سیاست اتمی ایران اشاره کرد. به ادعای وی، ایران مدت‌هاست جامعه جهانی را به بازی گرفته و به وضوح تمایلی به گفت‌وگوی جدی ندارد. او هیات نمایندگی را از این سفر بر حذر داشت و تاکید کرد که احتمال بهره‌برداری تبلیغاتی حکومت ایران از این دیدار بسیار زیاد است.

نگرانی واشنگتن

در ایالات متحده آمریکا نیز نسبت به سفر هیات نمایندگی پارلمان اتحادیه اروپا به ایران ابراز نگرانی شدید شده است. دو سناتور بلندپایه آمریکا که عضو کمیسیون روابط خارجی ایالات متحده نیز هستند، در نامه‌ای به مارتین شولتز، رئیس آلمانی پارلمان اروپا، خواستار لغو این سفر شده‌اند. آنها به “تن ندادن ایران به همکاری با شورای امنیت سازمان ملل” اشاره کرده‌اند و گفته‌اند که با توجه به این سیاست، سفر هیات نمایندگان پارلمان اروپا پیامی نادرست به ایران خواهد داد.

کمیته یهودیان آمریکا نیز این سفر را “اقدامی نامعقول” خوانده و اعلام کرده است که «هرچه باشد اروپا همین چند روز پیش تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرده و با این کار نشان داده که از عادی‌سازی روابط با ایران خبری نیست».

هیات پارلمانی اروپا آخرین بار در سال ۲۰۰۷ به ایران سفر کرد. پس از آن سفری به ایران برای سال ۲۰۱۰ برنامه‌ریزی شد که بدون ذکر دلیل لغو گردید. قرار بود یک هیات یازده نفره از پارلمان اروپا به ایران برود. اکتبر سال گذشته (۲۰۱۱) نیز هیاتی از پارلمان اتحادیه اروپا قصد سفر به ایران را کرد. این سفر نیز انجام نشد زیرا ایران از دادن ویزا به نمایندگان خودداری کرد.