ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 21.10.2012, 17:35
پیامد فاجعه‌بار طرح وزیر آموزش و پرورش

قانون: «دانش آموزان دوم دبیرستان دختر و پسر باید به مناطق جنگی اعزام شوند و آموزش آمادگی دفاعی ببینند.» این بخشی از اظهار نظر حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش و مبدع اجبار اعزام دانش آموزان به مناطق جنگی برای گذارندن درس آمادگی دفاعی در تاریخ یازده اردبیهشت ماه ۱۳۹۰ است.

روز شنبه سرزمین بختیاری در سوگ دختران اشک می‌ریخت و پیکر‌های بی‌جان دختران خود را به خاک سرد بروجن سپرد. همزمان وزیر آموزش و پرورش با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای از مواضع خود و شانه خالی کردن مشهود با این جمله که «بروید از مسئولانش بپرسید» منطق جدیدی را در روابط سازمانی و اخلاقی یک مقام دولتی رو کرد. منطقی که برای برخی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز قانع کننده نبود. به طوریکه جبار کوچکی‌نژاد رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید: در پی حادثه ۲ شب قبل برای دانش‌آموزان بروجنی که از اردوی راهیان نور باز می‌گشتند، وزیر آموزش و پرورش به همراه برخی مسئولان سپاه در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان کمیسیون‌های مختلف و به میزبانی کمیسیون آموزش تشکیل شد، حضور یافت و در پاسخ به انتقادات نمایندگان، توضیحاتی را ارائه داد اما این توضیحات فعلا قانع‌کننده نبود.

او مهم‌ترین نتیجه این جلسه را توقف اجبار در اعزام دانش آموزان به مناطق جنگی عنوان کرد و افزود: در تمامی شهر‌های کشور پتانسیل‌هایی برای آموزش آمادگی دفاعی وجود دارد و اجبار دانش آموزان برای سفر به این مناطق موردی بود که از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح شد و خود او نیز باید در این زمینه پاسخگو باشد، ما هم در قدم اول تاکید کردیم که اجبار برای برگزاری این دوره‌ها باید متوقف شود.

اجبار در اعزام دانش آموزان برای شرکت در مناطق جنگی برای گذراندن درس آمادگی دفاعی در شرایطی است که باید عنوان کرد بازدید از مناطق عملیاتی در جبهه‌های غرب و جنوب و نشان دادن رشادت‌های جوانان این مرز و بوم در دهه ۶۰ در ذات خود کار فرهنگی نیکویی به شمار می‌رود که می‌تواند تا حدی خلاهای موجود بصری را به ویژه برای نوجوانان و جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ جبران کند و حقایق جنگ را با بازدید از مناطق عملیاتی برای آنان که تصوری از این رشادت‌ها نداشته‌اند را نمایان سازد. اما این سفر نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که متاسفانه نبود آن موجب بروز حوادث دلخراش شده و حتی افکار عمومی را نسبت به آن بدبین می‌سازد.

اما مشکل اصلی از آنجا سرچشمه می‌گیرد که برگزار کننده اردوهای راهیان نور سعی دارند این سفر را با کمترین هزینه و بیشترین آمار مسافران برگزار کنند؛ پس نتیجه آن می‌شود که اتوبوس‌های قدیمی و فرسوده را انتخاب می‌کنند تا بتوانند بیشترین تعداد را راهی سفر کنند. اتوبوسهایی که علاوه بر نداشتن تجهیزات لازم برای سفرهای طولانی مدت، از ایمنی کافی نیز برخوردار نیستند.

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش مجلس در این باره می‌گوید: متاسفانه وزیر آموزش و پرورش مسئول اصلی این اقدام است چرا که از اول می‌خواست با تاکید بر اجرایی شدن این طرح آمار‌هایی را ارائه دهد که شاید فردا روز به دردش بخورد اما در این رابطه مسئول است و اگر اقدامی شفاف سازی این حادثه دلخراش صورت نگیرد، استیضاح وی در مجلس کلید بخورد.

از سوی دیگر تلاش مسئولان برگزار کننده اردو‌ها به ویژه در آموزش و پرورش این است که این سفر را در مدت زمان فشرده‌ای برگزار کنند تا علاوه بر آسیب ندیدن مدرسه و درس دانش آموزان، هزینه‌های سفر به کمترین حد ممکن برسد. بنابر این نتیجه این می‌شود که متولیان امر سعی می‌کنند که بیشترین مناطق عملیاتی را در کمترین زمان ممکن به دانش آموزان نشان دهند که این علاوه بر ایجاد خستگی برای آن‌ها، رانندگان را نیز با خستگی مفرط مواجه می‌کند و نتیجه آنکه با سرعت غیرمجاز و سبقت‌های متعدد جان خودشان و مسافرانشان را به کام مرگ می‌سپارند.

حافظه تاریخی رسانه‌های کشور شهادت می‌دهد که طرح گذراندن درس آمادگی دفاعی در جبهه‌های جنوب از ایده‌های شخص حاجی بابایی است و وی بود که در سال ۸۹-۹۰ با افتخار اعلام کرد که این طرح را اجرا خواهد کرد. وزیر آموزش و پرورش در همه سخنرانی‌های خود در هر جمعی که باشد سه کلید واژه مهم دارد و آن را جزو کارنامه افتخارات خود می‌دانست: ‌ «بیمه طلایی فرهنگیان، اجرای نظام آموزشی ۶-۳-۳ و برگزاری اردوهای راهیان نور برای میلیون‌ها دانش آموز در دوره متوسطه و راهنمایی».

حتی وی در گفت‌و‌گو‌های تفصیلی خود با رسانه‌ها خود را مفتخر می‌دانست که این ایده را یک تنه اجرا کرده و قبل از آن وزیری دست به این کار نزده بود. مفتخر بود که ۱۰ نمره برای این اردو لحاظ کرده است. مفتخر بود که در سال گذشته بیش از دو میلیون دانش آموز را به این اردو‌ها برده است. حال چگونه است که شانه از زیر بار حادثه خالی می‌کند و فرار را به قرار ترجیح می‌دهد. «بروید از مسئولانش بپرسید.»

آخرین وضعیت مصدومان حادثه راهیان نور

همزمان وزارت بهداشت آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان دختر را که هم اکنون در بیمارستان گلستان اهواز بستری هستند، اعلام کرد. به طوریکه محمدحسین سرمست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه انتقال مصدومان ممکن است خطراتی در پی داشته باشد، گفت: انتقال مصدومان به صلاح نیست. وی با اشاره به درخواست برخی والدین مصدومان برای انتقال فرزندشان، اظهار کرد: همه امکانات مورد نیاز برای درمان مصدومان حادثه در بیمارستان گلستان اهواز موجود است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: یکی از مصدومان حادثه از نظر میزان هوشیاری وضعیت مناسبی نداشت و در ICU بستری است و بقیه دانش‌آموزان نیز اکنون وضعیت مناسبی دارند.

سرمست تصریح کرد: با حادثه‌ای که برای این دانش‌آموزان رخ داد و آسیبی که به آن‌ها وارد شد، آسیب روحی زیادی نیز به والدین و خانواده این دانش‌آموزان وارد شده است و والدین این دانش‌آموزان وضعیت روحی مناسبی ندارند و هر واکنشی که نشان می‌دهند نیز حق دارند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان کرد: کادر پزشکی بیمارستان گلستان باید در زمینه ارتباط با همراهان این مصدومان از نظر عاطفی و روحی صبر و حوصله بیشتری داشته باشند و توضیحات لازم به خانواده‌ها داده شود.