ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 19.10.2012, 23:01
درخواست لغو سفر هیات اروپایی به تهران

رادیوفردا: جین شاهین و بن کاردین، دو سناتور آمریکایی، در نامه‌ای به پارلمان اتحادیه اروپا، خواستار لغو سفر هیاتی از این نهاد به ایران شده‌اند. این هیات اتحادیه اروپا تصمیم دارد اواخر ماه میلادی جاری، اکتبر، به ایران سفر کند.

این دو سناتور حزب دمکرات در این نامه که روز چهارشنبه، ۲۶ مهرماه، تهیه شده است، از مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا، خواسته‌اند که به دلایل نقض مکرر حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی و بی‌اعتنایی تهران به درخواست های بین المللی در مورد برنامه هسته ایش، سفر هیاتی از این پارلمان به تهران را لغو کند.

سناتور جین شاهین و سناتور بن کاردین چهارشنبه در این نامه نوشته اند که فرستادن هیاتی برای یک سفر هفت روزه به ایران در این مقطع زمانی «حساس»، فرستادن علامتی اشتباه به دولت ایران است.

این نامه که در سایت های سناتور شاهین از نیو همپشایر و کاردین از مری لند منتشر شده، این سفر را «نسنجیده» می خواند.

این دو سناتور پیشتر نیز در تشدید تحریم ها علیه ایران فعال بوده اند. سناتور شاهین و سناتور کاردین از تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، ابراز خرسندی کرده اند.

قدرت‌های غربی می‌کوشند تا با افزایش فشارها بر ایران، حکومت جمهوری اسلامی را به شفاف‌سازی بیشتر در برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز خود و توقف غنی‌سازی اورانیوم وادار کنند، اما جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز دانسته و نگرانی‌ها در خصوص این برنامه را بی‌اساس می داند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از اعضای پارلمان اروپا نیز با سفر این هیات ۹ نفری به ایران که از ۲۷ اکتبر آغاز  و تا دوم نوامبر ادامه میابد، مخالفت کرده اند ولی رهبران احزاب مختلف حاضر در پارلمان اروپا با این سفر موافقت کرده اند.

اعضایی از  طیف های مختلف  سیاسی حاضر در پارلمان اروپا، در این هیات حضور خواهند داشت. اتحادیه اروپا بارها به شدت  نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده است.