ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 17.10.2012, 12:35
دلار در بازار آزاد ايران ۳۸۰۰ تومان شد

رادیو فردا: گزارش‌های رسيده از ايران حاکی است که قيمت هر سکه طلا رکورد تازه‌ای برجای گذاشته و به يک ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيده است. قيمت هر دلار آمريکا در بازار آزاد ايران نيز حدود ۳۸۰۰ تومان شده است.

صاحب يک صرافی در بازار آزاد ارز در چهار راه استانبول تهران که نخواست نامش فاش شود روز چهارشنبه - ۲۶ مهرماه-  در گفت‌وگو با خبرنگار راديو فردا تاييد کرد که قيمت دلار برای فروش ۳۸۰۰ تومان است. يک صرافی ديگر در خيابان منوچهری نيز اين رقم را بين سه هزار و ۷۵۰ تا ۳۸۰۰ تومان اعلام کرد.

برخی از صرافی ها نيز حاضر نشدند تا قيمت دلار را اعلام کنند و گفتند که قيمت را به طور حضوری اعلام می کنند.

در همين حال، قيمت سکه طلا در ايران که در روزهای اخير با تلاطم بيشتری روبرو بوده است و نرخ های آن در برخی از سايت ها اعلام می شود، همچنان سير صعودی دارد.

بر اساس گزارش برخی از سايت های اعلام نرخ طلا در ايران نظير «لايو‌ ديتا»، بهای هر سکه جديد طلا به يک ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيده است که نسبت به روز سه شنبه بيش از سه درصد افزايش قيمت نشان می دهد.

اين گزارش حاکی است که هر قطعه سکه طرح قديم به يک ميليون و ۴۵۰ هزار تومان رسيده است. نرخ سکه برای تحويل در دی‌ماه امسال، يک ميليون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده است که نشان می دهد بازار، افزايش قيمت بيشتری را در ماه های آينده انتظار می کشد.

رشد قيمت ها در بازار آزاد ارز در حالی ادامه دارد که برخوردهای امنيتی با دلالان ارز ادامه دارد، محدوديت های اعلام قيمت ارزهای خارجی و طلا برای سايت های اقتصادی همچنان اعمال می شود و مرکز مبادلات ارزی با اعلام روزانه نرخ ارز سعی دارد نبض بازار را در دست گيرد.

اين مرکز که از روز سوم مهرماه و برای تامين ارزی واردکنندگان کالاهای مختلف و همچنين مسافران راه اندازی شده است، روز چهارشنبه قيمت دلار را با دو تومان ارزان تر نسبت به روز پيش از آن، دو هزار و ۵۴۷ تومان اعلام کرد.

ولی نرخ يورو در اين مرکز نسبت به روز گذشته ۳۰ تومان گران تر شد و به سه هزار و ۳۳۱ تومان رسيد. به نظر می رسد که تصويب تحريم های جديد اتحاديه اروپا در روز سه شنبه، ۲۵ مهرماه، باعث افزايش قيمت يورو در ايران شده است.

سايت «شاخص آنلاين» با اشاره به افزايش قيمت انواع ارزها در مرکز مبادلات ارز گفته است که «جو صعودی بر اتاق ارز غالب شد».

در همين حال، برخی از سايت های اعلام نرخ ارز و طلا نظير «کانون صرافان تهران» گفته اند که «تا اطلاع ثانوی قيمت ها را اعلام نخواهند کرد».

سايت «مثقال» نيز در اطلاعيه ای خبر داده که «تا اطلاع ثانوی دفتر خود را تعطيل خواهد کرد». به نظر می رسد که تلاطم شديد در بازار آزاد ارز و سکه و همچنين فشارهای امنيتی باعث از کار افتادن اين سايت ها شده است.

از سوی ديگر، خبرگزاری فارس به نقل از «يک مسوول شبکه بانکی» گفته است که يکی از بانک ها «در اقدامی عجيب و تامل برانگيز» دست به خريد ميلياردی سکه و ارز از بازار آزاد زده است.

اين مقام بانکی که نامش فاش نشده است، افزوده که «مدير عامل بانک مذکور در بحبوحه التهاب و نوسانات شديد ارزی اقدام به خريد ميلياردی ارز در بازار کرده و‌ اين حجم از خريد بی‌تاثير بر نوسانات قيمتی بازار ارز نبوده است.»

از سوی ديگر، خبرگزاری ايسنا به نقل از مهدی غضنفری، وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که «صادرکنندگان هم بايد به زودی ارز حاصل از صادرات خود را در مرکز مبادلات ارزی عرضه کنند.»

وی گفته است: «ارز حاصل از صادرات بايد در چرخه اقتصاد کشور به کار گرفته شود و با ارايه آن در مرکز مبادلات ارزی برای واردات کالاهای اصلی و نه لوکس و غيرضروری به کار گرفته شود.»

در واکنش به اين سخنان، رييس کنفدراسيون صادرات که خبرگزاری ايسنا از آن به عنوان «بزرگترين تشکل صادراتی کشور» نام برده است، مخالفت خود را با عرضه ارز صادرکنندگان در مرکز مبادلات ارزی اعلام کرده است.

به گفته رضی ميری، عرضه ارز حاصل از صادرات با نرخ ۲۵۰۰ تومان در مرکز مبادلات برای صادرکنندگان ضرر خواهد داشت و غيرعملی است.

وضعيت بازار ارز ايران از اواسط تابستان امسال و به دنبال تشديد تحريم های ايران از سوی اتحاديه اروپا و آمريکا با بحران شديدی روبرو شده است به گونه ای که قيمت هر دلار از ۱۷۰۰ تومان تا سه هزار و ۹۰۰ تومان افزايش يافت.

مقام های ايران در زمينه علت اين افزايش اظهار نظرهای مختلفی بيان کرده اند و در حالی که علی لاريجانی، رييس مجلس ايران وضعيت نابسامان ارزی را به «سوء مديريت های دولت» نسبت داده است، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی، تحريم های بين المللی را در بروز اين وضعيت موثر دانسته است.