ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.10.2012, 22:14
ترور یک دختر ۱۴ ساله توسط طالب‌های پاکستان

بنابر گزارش‌ها  «ملالی یوسف‌زی» دختر ۱۴ ساله پاکستانی و از اعضای کمپین تحصیل دختران در منطقه دره سوات در شمال غرب که روز سه شنبه در راه بازگشت از مدرسه هدف تیراندازی قرار گرفت و زخمی شد.

بنابر این گزارش‌ها،  مردی ریشو از هم کلاسی‌های ملالی یوسف‌زی، سراغ او را گرفت، سپس ملالی را که منتظر سرویس مدرسه بود به گلوله بست. همکلاسی این دختر نیز در این حادثه زخمی شد. ملالی نامزد دریافت جایزه بین المللی صلح کودکان بود.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا حمله به این دختر ۱۴ ساله را محکوم کرد. آصف علی زرداری، رییس جمهور پاکستان نیز این حمله را محکوم کرد و گفت که این گونه حملات تلاش های حکومت برای مبارزه با شورشیان و حمایت از آموزش دختران و زنان را تضعیف نمی‌کند.

سازمان عفو بین الملل حمله به ملالی یوسف‌زی ۱۴ ساله را که شجاعانه برای آموزش دختران مبارزه می کرد، «خشونت تکان‌دهنده» توصیف کرده و گفته است که فعالان حقوق زنان در شمال غرب پاکستان زیر تهدیدهای همیشگی طالبان و دیگر گروه‌های شورشی زندگی می‌کنند.

پزشکان بیمارستان  وضعیت ملالی را وخیم اعلام کرده و گفته‌اند که گلوله‌ها بر سر و گردن ملالی اصابت کرده است. شماری از پزشکان برجسته  برای مداوای ملالی به پشاور اعزام شده‌اند. مقام‌های پاکستان گفته‌اند در صورت تشخیص پزشکان ملالی برای معالجه به خارج از پاکستان منتقل خواهد شد.

گروه طالبان پاکستانی مسوولیت این حمله را به عهده گرفته و گفته است که این حمله‌ی انتقام‌جویانه به‌خاطر انتقادهای این دختر خردسال از حملات شورشیان و کمپین او در تشویق دختران به تحصیل  صورت گرفته است.

احسان الله احسان، سخنگوی طالبان پاکستانی گفت: «این دختر از طالبان و جهاد انتقاد می‌کرد. به این دلیل، ما او را هدف حمله قرار دادیم». سخنگوی طالبان پاکستانی افزود: «این هشداری برای آنهایی است که می خواهند جای پای او گام بردارند و صدای‌شان را علیه ما بلند کنند».

احسان‌الله احسان افزود: «ما چندین بار به او اخطار دادیم که صحبت علیه طالبان را متوقف کند و از حمایت نهادهای غیردولتی غربی دست بردارد، و به راه اسلام برگردد».

داستان زندگی و تجربه ملالی یوسف زی زمانی مورد توجه قرار گرفت که بخش اردو بی بی سی خاطرات او در خصوص زندگی تحت حکومت طالبان را در سال ۲۰۰۹ را در اختیار مخاطبان خود قرار داد.

وقتی طالبان کنترل سوات والی را بر عهده گرفت و دستور داد مدارس دختران بسته شود ملالی فقط ١١ سال داشت. او در خاطراتش که بی‌بی‌سی اردو آن را منتشر کرده از سختی‌هایی سخن می‌گوید که در دوران تسلط طالبان پاکستانی بر منطقه سکونت او بر آنها گذشت.

با خارج شدن قدرت از دست شبه نظامیان اسلامگرا در سوات، جایزه شجاعت به ملالی یوسف زی اهدا شد.

سال گذشته، این دختر پاکستانی در توضیح شرایط آن زمان به بی‌بی‌سی گفت: «دختران در زمان تسلط طالبان می‌ترسیدند به صورتشان اسید پاشیده شود یا توسط این شبه نظامیان دزدیده شوند.»

به گفته ملالی، در زمان تسلط طالبان پاکستانی بر منطقه سوات، برخی از دخنران بدون پوشیدن یونیفورم و با لباس معمولی به مدرسه می‌رفتند و وانمود می‌کردند به مدرسه نمی‌روند، کتابهایشان را نیز در زیر شالهایشان پنهان می‌کردند.

ملالی یوسف‌زی گفته است می‌خواهد زمانی که بزرگ شد حقوق بخواند و وارد دنیای سیاست شود.