ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 03.10.2012, 9:45
کاخ سفید: مردم ایران حاکمیت را مقصر می‌دانند

بی بی سی: جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید می گوید مردم ایران رهبران این کشور را به خاطر محرومیت ناشی از تحریم‌های آمریکا و جامعه جهانی مقصر می‌دانند.

آقای کارنی روز سه شنبه در واکنش به کاهش شدید ارزش ریال و افزایش قیمت ها در ایران گفت وخامت شدید وضع اقتصادی در این کشور بیانگر فشار بسیار زیادی است که بر دولت آن وارد شده است.

جی کارنی گفت: “همان طور که در ۳۶ ساعت گذشته دیده‌ایم، جای شک نیست که تحریم های اعمال شده ... همان طور که هدفشان بوده، به طور چشمگیری توانسته ‌اند بر اقتصاد ایران تاثیر منفی بگذارند.”

سخنان آقای کارنی در حالی بیان شد که ارزش ریال در پایان معاملات سه شنبه در تهران ۴ درصد کاهش داشت و هر دلار آمریکا حدود ۳۶۱۰۰ ریال معامله شد.

ارزش ریال در ماه های گذشته بیشتر از دو سوم کاهش یافته است.

کاهش شدید ارزش ریال علاوه بر افزایش شدید بهای کالاهای اساسی در ایران، انتقادهایی را درباره مدیریت این مشکل به همراه داشته است.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در سخنان سه شنبه خود از بحران ایجاد شده به عنوان یک جنگ اقتصادی نام برد و آن را ناشی از جنگ تبلیغاتی خارجی و داخلی دانست.

به گفته جی کارنی، رئیس جمهوری آمریکا و شرکای این کشور بر این باورند که اعمال فشار بر برنامه اتمی ایران از طریق گسترش تحریم ها، درست ترین رویکرد در مناقشه هسته ای با این کشور است.

آقای کارنی افزود: “مردم ایران متوجه هستند که چه کسانی مسوول شرایط ایجاد شده برای اقتصاد این کشور هستند، شرایطی که ناشی از خودداری رژیم این کشور از رعایت تعهداتش است.”

پیش از ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه هم کاهش شدید ارزش ریال را بیانگر موفقیت “تحریم های فلج کننده” عنوان کرده بود.

اما به گفته آقای احمدی نژاد مشکلات اقتصادی باعث نخواهد شد، ایران در مناقشه هسته‌ای از موضع خود عقب‌نشینی کند.

او در مصاحبه مطبوعاتی خود همچنین گفت نوسانات ارز به خاطر مشکلات اقتصادی نیست.

آقای احمدی نژاد همچنین افزود که تورم جاری در ایران نیز اقتصادی نیست و گرانی کالاها از تبعات افزایش قیمت ارز است.