ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 03.10.2012, 14:58
درگیری‌های گسترده در خیابان‌های مرکزی تهران

(این گزارش تکمیل و به‌روز می‌شود)

درگیری‌های گسترده در مرکز تهران
گزارش سایت بازتاب (حدود ساعت چهار بعدازظهر تهران)

مرکز شهر تهران از صبح امروز به طرز غیرمنتظره و عجیبی شاهد آغاز درگیری‌های گسترده بوده است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، هم اکنون در بسیاری از خیابان های مرکز شهر تهران در محدوده خیابان امام خمینی، جمهوری، فردوسی، حافظ و... درگیری های گسترده ای در حال وقوع است که به آتش زدن ده‌ها سطل زباله، حمله به بانک ها و ایستگاه های اتوبوس و تعطیلی مغازه ها منجر شده است.

این اتفاقات، امروز در شرایطی رخ می دهد که از صبح روز گذشته و با تزریق ارز به بازار، قیمت دلار از 4 هزار تومان به 3200 تومان کاهش یافت، اما با آغاز کنفرانس خبری احمدی نژاد تزریق ارز متوقف شد و با سخنان تنش زای وی قیمتها مجددا افزایش یافت.

امروز نیز تزریق ارز به بازار انجام نشده است و رییس انجمن اسلامی اصناف و بازار، از ارسال پیامک های سازمان یافته‌ای برای تعطیلی امروز بازار خبر داده است.

 

ویدیو: سوریه رو رها کن فکری به حال ما کن


گزارش سایت امنیتی «ندای انقلاب» از ناآرامی‌های امروز تهران

آیا باند مهدی هاشمی در پس ناآرامی های بازار تهران است؟
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۵
تنها چند روز پس از بازگشت پدرخوانده فتنه گران به کشور ،عده ای از اراذل به شیوه فتنه گران سال ۸۸ به بانکها حمله کردند

به گزارش «ندای انقلاب»، در شرائطی که تنها چند روز از بازگشت پدرخوانده فتنه گران به کشور می گذرد، عده ای از اراذل و اوباش به شیوه فتنه گران سال ۸۸ به بانکهای تهران حمله کردند.

بر اساس اخبار رسیده به ندای انقلاب، ناآرامی های صبح امروز بازار تهران که از ساعت ۹ صبح با حمله عده ای از اراذل و اوباش به مغازه های حوالی میدان ۱۵ خرداد که حاضر نشده بودند همصدا با بیگانگان مغازه های خود را به حالت تعطیل درآورند، آغاز شد.

در جریان این درگیری ها که با ورود ناجا خاتمه یافت تعدادی از مغازه های بازار قدیم تهران دچار خسارت شدند. اندکی بعد دسته های ۱۰الی ۳۰ نفره در حوالی چهار راه استانبول با سر داد شعارهای رکیک و به دست گرفتن چوب و قمه به سمت میدان فردوسی به حرکت درآمدند که پس از درگیری با ناجا و نیروهای بسیج متفرق شده و به سمت چهار راه استقلال در خیابان جمهوری به حرکت درآمدند.

نکته حائز اهمیت در جریان این ناآرامی ها تشابهات اقدامات صورت گرفته با درگیری های سال ۸۸ است. به طوریکه پس از اظهار نظر یکی از چهره های سیاسی در باب اینکه این وضع «قابل دوام نیست» و مواضع سخنگوی کاخ سفید که حوادث ایران را « تاثیر مستقیم تحریم ها» دانسته بود، این حوادث به وقوع پیوست.

از سوی دیگر اخبار و تحلیل های شاهدان عینی حکایت از مشابهت های رفتاری لیدر های اعتراضات امروز با اغتشاشات فتنه ۸۸ دارد. اغتشاشاتی که مهدی هاشمی به عنوان اصلی ترین متهم سازماندهی آنها ،تنها چند روز است که به تهران بازگشته است.

به عنوان مثال لیدر های اعتراضات امروز با هدف تهییج و تحریک مردم از گوشه و کنار خیابان اقدام به شعار دهی می کردند و سپس با موتور سیکلت موقعیت خود را تغییر می دادند.

نکته سومی که در جریان این ناآرامی ها و شباهت های آن با فتنه ۸۸ می توان یاد کرد حمله به مغازه داران متدین و غارت شعب بانکهای دولتی است. مسئله ای که حوادث امروز تهران را بیش از پیش به درگیری های خیابانی تهران در سال ۱۳۸۸ شبیه کرده است.

از سوی دیگر آتش زدن سطل های زباله ، سنگ پرانی از بالای ساختمانها و حمل سلاح سرد از دیگر شباهت های امروز با ناآرامی های سال ۸۸ است.

بر اساس اظهار شاهدان عینی در جریان ناآرامی های امروز تهران ، حدود ۱۵۰ نفر از اغتشاشگران بازداشت شدند.

بر اساس گزارش خبرنگار ندای انقلاب اوضاع در تهران همینک آرام است و کسبه به فعالیت روزانه خود ادامه می دهند.


خيابان سعدی تهران، چهارشنبه ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۱

گزارش خبرگزاری فرانسه درگیری در مرکز تهران

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری از تهران از اعتراض مغازه داران در اطراف خیابان فردوسی و بروز درگیری میان دلالان ارز و نیروهای پلیس ضد شورش خبر داد.

شاهدان به این خبرگزاری گفتند، صدها نیروی پلیس ضد شورش برای برخورد با دلالان ارز و عابران در این منطقه مستقر شده اند و درگیریهايی میان آنان روی داده است.

به گفته شاهدان، مردم معترض بسوی نیروهای پلیس ضد شورش سنگ پرتاب کرده اند و سطل های زباله را به آتش کشیدند.

پلیس به تمام مغازه داران محله فردوسی دستور داده که مغازه های خود را ببندند.

برخی خبرهای تایید نشده از درگیری در میدات توپخانه است. گفته‌ می‌گفته شیشه برخی مغازه‌ها در اثر درگیری‌ها شکسته شده است. اخبار رسیده حکایت از درگیری میان مردم و نیروهای سرکوب در محدوده خیابان جمهوری تا چهاراه استانبول دارد. ماموران امنیتی از گاز اشک آور و باطوم برای پراکنده کردن جمعیت استفاده می کنند. چهار راه مخبرالدوله و منوچهری و اهالی بــازار تهران نیز درگیریهایی گزارش شده است.


گزارش مهر از اعتراض‌ها و بازداشت‌ها در تهران

جمعات پراکنده امروز تهران که در خیابان های فردوسی، چهارراه استانبول، منوچهری، میدان امام خمینی دیده می شد منجر به بروز ترافیک نسبتا سنگین در این مناطق شد که مشکلاتی را برای عبور و مرور مردم ایجاد کرد.

گزارش خبرنگاران مهر از سطح شهر تهران حاکی است که برخی مناطق تهران در حوالی بازار و مراکز خریدوفروش ارز و سکه از صبح امروز چهار شنبه وضعیت بی ثباتی داشته و برخی اعتراضات پراکنده باعث تعطیلی اصناف شده است.

نیروهای امنیتی و انتظامی از ظهر امروز با حضور در این مناطق سعی در ایجاد آرامش در این مناطق و بازگرداندن شرایط عادی به این مناطق کردند.

ماموان انتظامی اقدام به برخورد و دستگیری با عوامل تحریک کننده داشتند و سعی کردند افراد حاضر در تجمعات پراکنده را متفرق کنند.

تجمعات پراکنده امروز تهران که در خیابان های فردوسی، چهارراه استانبول، منوچهری،میدان امام خمینی دیده می شد منجر به بروز ترافیک نسبتا سنگین در این مناطق شد که مشکلاتی را برای عبور و مرور مردم ایجاد کرد.

حضور نیروهای انتظامی در همه مناطق مرکزی تهران چشم گیر بود.

همچنین امروز صبح تعدادی از اخلال گران بازار و دو تبعه یکی از کشورهای اروپایی که با ظاهر توریست در ناارامی های تهران مشغول جمع آوری اخبار بودند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.


فیلتر چند چند سایت برای کنترل بازار دلار

در پی بروز وضعیت غیرطبیعی در بازار ارز، شب گذشته دستگاه قضایی سایت مظنه، از سایت های اعلام کننده قیمت دلار را فیلتر کرد.

به گزارش خبرنگار “بازتاب”، این سایت و سایت مثقال که از قبل فیلتر شده بود، امروز قیمت دلار آمریکا را اعلام نکرده اند.

ظاهرا به برخی دیگر از سایت های اعلام قیمت دلار نظیر ارانیکو هم اعلام شده از این پس از این کار خودداری کنند.

لیست قیمت ها از تابلو صرافی‌ها پاک شد

با رشد طلا طی روزهای اخیر و سیر صعودی آن بازاری ها نگران سرمایه های خود هستند، و با احساس کوچکترین نوسان قیمتی مغازه های خود را می بندند و از خرید و فروش خودداری می کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران حاضر در محل بسیاری از صرافی ها لیست قیمت ارز و سکه را از تابلو خود حذف کردند و از خرید و فروش و معامله خودداری می کنند.

بر اساس این گزارش، هم کنون بسیاری از طلافروشان ویترینهای خود را جمع کرده اند و نگران امنیت واحدهای صنفی خود هستند.

شایان ذکر  است، با رشد طلا طی روزهای اخیر و سیر صعودی آن بازاری ها نگران سرمایه های خود هستند، و با احساس کوچکترین نوسان قیمتی مغازه های خود را می بندند و از خرید و فروش خودداری می کنند.

گزارش یکی از حزب‌الهی‌های طرفدار حاکمیت
از وضعیت بازار تهران در شبکه اجتماعی گوگل پلاس

دیروز پیامک هایی به بازاریان رسیده که چهارشنبه بازار بزرگ تهران در اعتراض به تورم در اعتصاب بوده و تعطیل است. صبح امروز بازاری ها به محل کار رفتند؛ اما مجدداً پیامک های مشابه رسیده و بعد هم عده‌ای به داخل بازار ریخته و با داد و فریاد از بازاریان خواستند که کرکره ها را پایین بکشند.
قدیمی های بازار از بیم ضرر رساندن این افراد به مغازه هایشان، کرکره ها را پایین کشیدند و از نیروی انتظامی درخواست کمک کردند... هم اکنون بازار قدیم تهران تعطیل است.این ها را از صحبت با کسی که در بازار مغازه ی شلوارفروشی دارد، دریافتیم.

صرافی‌های تهران: خرید و فروش نمی‌كنیم

صرافان تهران، امروز به نشانه اعتراض از هرگونه خرید و فروش ارز خودداری کرده و در برابر موضع گیری انفعالی برنامه ریزان اقتصادی واکنش نشان داده اند‌. ‌

به گزارش خبرنگار ایلنا، عصرروز گذشته لحظاتی پس از نشست خبری رییس جمهور به یکباره، قیمت ارز و سکه که اندکی کاهش یافته بود، با افزایش قیمت مواجه شد، این اتفاق در حالی صورت گرفت که اغلب صرافی های مجاز در این ساعت تعطیل بودند.

صرافان، علت گرانی‌های اخیر بازار ارز و سکه را، دلالانی می‌دانند که بازار سیاه را در سطح تهران گسترش داده‌اند.

امروز صرافان به نشانه اعتراض در خصوص عدم واکنش دولت به بازار سیاه، از هرگونه خرید و فروش ارز خودداری کرده و بر این عقیده‌اند که باید دولت در برابر دلالان و بازار سیاه دلار موضع انفعالی خود را تغییر دهد.

در همین رابطه، شمسعلی تحیری، یکی از صرافان واقع در چهارراه استانبول در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، گفت‌: صرافی‌ها به دلیل آنکه در حال حاضر از همه سو مورد تهاجم قرار گرفته‌اند و دولت نیز در این رابطه تاکنون اقدام موثری را انجام نداده است خرید و فروش و فروش ارز را انجام نمی‌دهند.

وی علت این امر را واقعی نبودن قیمت‌ها دانست و اظهار داشت: در حال حاضر قیمت دلار و سایر ارز‌ها در بازار سیاه تعیین می‌شود.

به گفته این صراف بازار تهران، بازار سیاه طی دو ماه گذشته عامل اصلی آشفتگی بازار سکه وارز بوده و این درحالی است که دولت در این رابطه هیچ اقدامی موثری را انجام نداده است ‌. ‌

به گفته وی تنها در حال حاضر خرید و فروش ارز براساس سفارشات قبلی در صرافی‌ها صورت می‌گیرد‌. ‌

انورالدین شهیدی، مالك صرافی انورالدین شهیدی و شرکاء واقع در خیابان فردوسی شمالی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه تحصنی در کار نیست، اظهار داشت‌: صرافی‌ها به دلیل بی‌توجهی دولت و برای اینکه به عنوان مقصر قلمداد نشوند از هرگونه خرید و فروش ارز خودداری می‌کنند ‌. ‌

به گفته شهیدی، عامل گرانی در بازار ارز و سکه را باید در کوچه و پس کوچه‌های بازار و اطراف حوالی چهارراه استانبول و خیابان‌های منتهی به فردوسی و سبزه میدان جستجو کرد زیرا که دلالان در آنجا بازار سیاه به راه انداخته و عامل اصلی گرانی بازار ارز و سکه هستند‌. ‌

مجید حاتمی مالك صرافی دیگر نیز، درگفت وگو با ایلنا درخصوص علت عدم خرید و فروش ارز از سوی صرافان، اظهارداشت‌: در حال حاضر صرافی‌ها هیچ ارزی در اختیار ندارند،چراكه بانک مرکزی از هرگونه ارائه ارز به صرافی‌ها خودداری کرده است‌. ‌

حاتمی تصریح کرد‌: متاسفانه مرکز مبادلات ارزی بهانه‌ای برای سودجویی عده‌ای شده که در حال حاضر بازار سیاه را در دست دارند.

وی گفت‌: هیچ تجمع و یا فراخوانی در خصوص تحصن در صرافی‌ها، وجود ندارد‌. ‌

کیومرث امیریان،مالك یك صرافی نیز علت اینکه چرا دیگر صرافی‌ها در سایت‌های خود و یا تابلوهای قیمتی صرافی‌ها نرخ‌ها را اعلام نمی‌کنند، عنوان داشت: نامشخص بودن قیمت ارز و سکه و همچنین در دست گرفتن این بازار از سوی دلالان و همچنین تغییرات لحظه به لحظه باعث شده که دیگر صرافی‌ها این کار را انجام ندهند‌. ‌

امیریان، با تأکید بر اینکه دولت به جای راه اندازی مرکز مبادلات ارزی به صرافی‌های مجاز اعتماد کند، خاطر نشان کرد: تنها بازار ارز از طریق کشش عرضه و تقاضا به آرامش می‌رسد و این امر نیز باید از طریق صرافی‌ها انجام گیرد.


بازار تهران روز چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱/ سوم اکتبر ۲۰۱۲