ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 02.10.2012, 17:14
محمدعلی دادخواه را فوری و بدون قیدوشرط آزاد کنید

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر:
محمد علی دادخواه را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنید

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه ای دریافت کرده و از شما درخواست می‌کند فورا در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.

اطلاعات تازه

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI) از زندانی شدن آقای محمد علی دادخواه، وکیل حقوق بشری و عضو بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، مطلع شده است.

بنا به اطلاع دریافتی، آقای دادخواه برای گذراندن محکومیت ۹ سال زندان که در اردیبهشت ۱۳۹۰ صادر و در اردیبهشت ۱۳۹۱ در مرحله تجدیدنظر تایید شد، درروز ۹ مهر ماه ۱۳۹۱ به زندان رفت.

برنامه نظارت یادآوری می کند که در طول سال های گذشته، به ویژه پس از انتخابات مورد مناقشه سال ۱۳۸۸، اعضای کانون مدافعان حقوق بشر در چارچوب سرکوب مداوم جامعه مدنی ایران قربانی اقدامات مختلفی از جمله آزار قضایی و حبس خودسرانه شده اند. آقای محمد علی دادخواه، چهارمین عضو کانون مدافعان حقوق بشر است که به زندان می رود. پیش از او خانم نسرین ستوده و آقایان محمد سیف زاده و عبدالفتاح سلطانی به ترتیب در شهریور ۱۳۸۹، فروردین ۱۳۹۰ و شهریور ۱۳۹۰ دستگیر شده و محکومیت های دو سال، شش سال و ۱۳ سال زندان را می گذرانند. خانم نرگس محمدی در تاریخ ۱۰ مرداد با وثیقه آزاد شد. به علاوه، چندین مدافع حقوق بشر در چند ماه گذشته برای گذراندن حکم های محکومیت به زندان رفته‌اند. [۱]

برنامه نظارت به شدت نگران زندانی شدن آقای محمد علی دادخواه است، زیرا این حبس خودسرانه و به قصد تنبیه فعالیت های به حق حقوق بشری او به اجرا در آمده است. بنابراین، برنامه نظارت از دولتمردان ایران می خواهد او و تمام مدافعان حقوق بشر زندانی در ایران را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند و به طور کلی به هر گونه آزار آنها پایان دهند.

اطلاعات پیشینه‌ای
آقای محمد علی دادخواه و سه تن از همکارانش و دخترش را سه مامور لباس شخصی بدون حکم بازداشت در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۸۸ دستگیر کردند. سپس دفتر وکالت او تعطیل و درهای آن مهر و موم شد. [۲] آقای دادخواه که به «نگهداری اسلحه، تریاک و اسنادِ» حاکی از ارتباط او با «دشمنان» خارجی متهم شده بود در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ با وثیقه‌ای در حدود ۷۰۰ هزار دلار آزاد شد.

آقای دادخواه در روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ مطلع شد که به اتهام «اجتماع و تبانی برای براندازی نظام اسلامی» و «اقدام به تبلیغ علیه نظام اسلامی» محکوم شده است. او به ۹ سال زندان محکوم شد که هشت سال آن به خاطر «عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر» به عنوان گویا یک سازمان غیرقانونی و یک سال آن به خاطر «تبلیغ علیه نظام» در ارتباط با پرونده علیه مترو اصفهان به خاطر به «خطر انداختن ساختمان های میراث فرهنگی ملی» بود. [۳] علاوه بر آن، آقای دادخواه به ۱۰ سال محرومیت از حرفه وکالت و تدریس، ۵ ضربه شلاق و ۳ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

آقای دادخواه در روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ اطلاع یافت که حکم محکومیت ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از اشتغال به حرفه وکالت و تدریس در مرحله تجدید نظر تایید شده است. [۴]
اقدام های مورد درخواست:

لطفا به دولتمردان ایران نامه بنویسید و از آنها بخواهید:

۱- تحت هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی آقای محمد علی دادخواه و نیز تمام مدافعان حقوق بشر را در ایران تضمين کنند؛
۲- تمام اتهام های آقای محمد علی دادخواه را ملغا کنند و او را فوری و بدون قید و شرط آزاد نمایند، زیرا حبس او خودسرانه و تنها به قصد تنبیه فعالیت های حقوق بشری وی است.
۳- به هر گونه آزار و اذیت از جمله در سطح قضایی علیه تمام مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند و همه آنها را آزاد کنند؛
۴- در هر شرایطی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاريخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند، به ویژه:
• ماده ۱ آن که می گويد: «همه افراد حق دارند به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها فعالیت کنند،»
• ماده ۱۲-۲ که می گويد: «دولت بايد کليه تدبيرهای لازم را به کار گیرد تا حمايت مراجع ذیصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهديد، اقدامات تلافی جويانه، تبعيض منفی عملی و يا قانونی، فشار یا هرگونه اقدام خودسرانه ديگر در پی استفاده مشروع و قانونی اين افراد از حقوق مذکور در اعلاميه حاضر، تضمين گردد.»
۵- به طور کلی، در هر شرایطی تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بین‌المللی حقوق بشر و موازین بین المللی که ایران نیز متعاهد آنهاست رعایت خواهند شد.
نامه ها را به مقامات زیر ارسال کنید:

• رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله سیدعلی خامنه‌ای:
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
• ریاست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد:
فکس: 5880 649 21 0098
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
• ریاست قوه قضاییه، آیت الله صادق لاریجانی:
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
فکس: 6567 3311 21 98+/6671 879 21 98+
• وزیر امور خارجه، آقای علی اکبر صالحی:
فکس: 66743149-21-98+
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
• دبیر ستاد حقوق بشر، آقای محمد جواد لاریجانی،
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
• سفیر محمدرضا سجادی، نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس
Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +41 22 7330203
Email: .(JavaScript must be enabled to view this email address)
• سفارت ایران در بروکسل، بلژیک
Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium, Fax: + 32 2 762 39 15.
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشورخودتان نیز نامه بنویسید.

**********
پاریس ژنو، 28 شهریور 1391
لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید.
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر:
E-mail: .(JavaScript must be enabled to view this email address)
• Tel and fax FIDH + 33 (0) 1 43 55 25 18 / +33 1 43 55 18 80
• Tel and fax OMCT + 41 (0) 22 809 49 39 / + 41 22 809 49 29
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر)؛
پست الکترونیکی lddhi(at)fidh.net