ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 28.09.2012, 10:44
تاج‌زاده: شرکت در انتخابات آزاد آری، انتصابات نه


سیدمصطفی تاجزاده با نفی هر گونه اقدام فردی و اظهار نظر برای شرکت در انتخابات در شرایط فعلی، ضمن تاکید بر اینکه هیچ قدمی برای برگزاری انتخابات آزاد برداشته نشده، که با استفاده از نام اصلاح طلبان توسط هر کسی با هر منطق و استدلالی انجام شود، شعار انتخاباتی خود را به شرح زیر بیان کرد: "ما در انتخابات آزاد شرکت خواهیم کرد حتی اگر یک زندانی سیاسی آزاد نشود و در انتصابات شرکت نخواهیم کرد حتی اگر همه زندانیان سیاسی آزاد شوند."

معاون وزیر کشور دولت اصلاحات که دو سال است در قرنطینه سپاه محبوس است در یادداشتی با بیان اینکه هر کس مکتب خود را بهانه نفی حقوق دیگران بداند فرقه است و فرقه‌ای عمل می‌کند تصریح کرده است: اگر طرفداران آقای مصباح خود را فرقه نمی‌دانند، باید بگویند آیا حقوقی که برای خود قائلند، برای مخالفین خود و صاحبان دیگر مکاتب هم به رسمیت می‌شناسند یا خیر.

به گزارش کلمه متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

پیش تر توضیح داده بودم که وقتی پیروان هر مکتبی معتقدند دینشان و اعتقاداتشان بهترین و جامع‌ترین است، بین آدم ها از این جهت فرقی نیست. یک مکتب وقتی به فرقه تبدیل می شود که نه تنها خود را «حق» و تنها «فرقه ناجیه» می‌داند، بلکه به دلیل حق بودن و نجات یافته بودن در روز قیامت، حقوق مخالفین و غیرخودی ها را نفی می کند و به جریان بسته ای تبدیل می شود که واجد معیارهای دوگانه است. یعنی حقوقی که برای خود می خواهد برای دیگران قائل نیست و محدودیتی که برای دیگران می خواهد برای خود نمی خواند!

هر کسی در هر پوششی مکتب خود را بهانه نفی حقوق دیگران بداند، فرقه است و فرقه ای عمل می کند. و هر میزان این حقوق را بیشتر نفی کند، بسته تر و خشک تر خواهد شد. معمولا این گونه است که طرفداران این فرق نقاط ضعف خود را نمی بینند و برای خود مصونیت آهنین قائلند و ازسوی دیگر هیچ نقطه مثبتی در غیر فرقه خود نمی بینند و درست مقابل قرآن عمل می کنند که ملاک را «حق» می داند حتی اگر این حق به ضرر انسان و خویشان و هم قبیله ای ها و کسانی باشد که به آن ها تعلق خاطر دارد. قرآن تأکیدش بر داوری براساس حق است نه فرقه که این امر را بارها و بارها مود تأکید قرار داده است. اگر طرفداران آقای مصباح خود را فرقه نمی دانند، باید بگویند آیا حقوقی که برای خود قائلند، برای مخالفین خود و صاحبان دیگر مکاتب هم به رسمیت می شناسند یا خیر و بدانند که هرچه کمتر مخالفان خود را به رسمیت بشناسند، فرقه ترند! پس به جای انکار فرقه بودن خود بگویند که به حقوق مردم وفادارند یا خیر.

در دوره ما امکان به کار بستن معیارهای دوگانه وجود داشت. اما اینک در عصر ماهواره و اینترنت، معیارهای دوگانه به سرعت افشا می شود و هیچ کس نمی تواند از آن دفاع کند چرا که بلافاصله منعکس می شود و سؤال پیش می آید که اگر حق است چرا برای همه نیست. از سوی دیگر بیشترین انتقاد به غرب این است که چرا بعضی جاها محدودیت می گذارد و بعضی جاها نمی گذارد برای نمونه در مورد هولوکاست و توهین به مقدسات! البته اگر ما در وضعیت خوبی به سر می بردیم، شاید می توانستیم محور یک حرکت جهانی بشویم برای گرفتن مصوبه‌ای از سازمان ملل که توهین به اعتقادات و باورهای هر ملتی ممنوع شود. البته با تصریح بر به رسمیت شناختن حق انتقاد.

متاسفانه چون ما خود نقض کننده حقوق بشر هستیم نمی توانیم پیشنهاد دهنده چنین مصوبه‌ای باشیم. اما اگر کشورهای متأثر از بهار عربی و حتی عربستان کمک کنند شاید بتوان به دنبال گرفتن چنین مصوبه ای رفت که حداقل به لحاظ اخلاقی این گونه توهین ها و جسارت ها به اعتقادات مردم محکوم شود. مانند مصوبه ای که اسرائیل پس از سخنان بی پایه آقای احمدی نژاد درباره هولوکاست گرفت. مصوبه ای که پیش از آن توسط کشورهای عربی با آن مخالفت می شد اما نفی این حادثه تاریخی توسط احمدی نژاد باعث شد که به اتفاق آراء، حتی با رأی موافق کوبا و ونزوئلا تصویب شود.

تاج‌زاده هم چنین دربخش دیگری از این یادداشت با نفی هر گونه اقدام فردی و اظهار نظر برای شرکت در انتخابات در شرایط فعلی، ضمن تاکید بر اینکه هیچ قدمی برای برگزاری انتخابات آزاد برداشته نشده، که با استفاده از نام اصلاح طلبان توسط هر کسی با هر منطق و استدلالی انجام شود، شعار انتخاباتی خود را به شرح زیر بیان کرد: "ما در انتخابات آزاد شرکت خواهیم کرد حتی اگر یک زندانی سیاسی آزاد نشود و در انتصابات شرکت نخواهیم کرد حتی اگر همه زندانیان سیاسی آزاد شوند."