ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 28.09.2012, 7:51
آغاز «نبردهای سرنوشت‌ساز» در حلب

دویچه وله: در سوریه درگیری‌های خشونت‌آمیز ادامه دارد. نیروهای مخالف خود را برای یک "نبرد سرنوشت‌ساز" در حلب آماده کرده‌اند. جمعیت یاری به پناهندگان وابسته به سازمان ملل، از وضعیت آوارگان سوریه به شدت ابراز نگرانی کرده است.

شورشیان ضددولتی در سوریه نیروهای خود را در حلب متمرکز کرده‌اند. به گفته آنها سرنوشت رژیم بشار اسد در این شهر تعیین خواهد شد. در صورتی که آنها بتوانند حلب، دومین شهر بزرگ کشور، را تصرف کنند، پایان رژیم نزدیک است، و گرنه خود آنها ضربه‌ای بزرگ متحمل می‌شوند.

گفته می‌شود که تمام گروه‌های مسلح مخالف رژیم به صورت هماهنگ در این حمله شرکت دارند. یکی از گروه‌های مبارز به نام "گردان توحید" در اینترنت ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌دهد هزاران نفر از افراد مسلح ضدرژیم برای جنگی سراسری آماده شده‌اند.

سازمان "دیدبان سوری برای حقوق بشر" که مقر آن در لندن است، گفته است نبردی که از دو ماه پیش برای تسلط بر حلب در گرفته است، به مراحل نهایی نزدیک می‌شود. در این مدت هم ارتشیان وفادار به دولت و هم نیروهای شورشی مدعی پیروزی بوده‌اند.

روز پنجشنبه (۲۷ سپتامبر) تلویزیون دولتی با پخش گزارش‌هایی گفت که نیروهای ارتش ضربات مهلکی به "عناصر تروریست" وارد کرده‌اند. از طرف دیگر شورشیان مسلح به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که آنها در چندین موضع حملات نیروهای دولتی را دفع کرده‌اند.

در همین راستا "کمیته سراسری انقلاب سوریه" از حمله نیروهای نظامی به محله نیرب در شهر حلب گزارش داده است. در این محله تا ظهر پنجشنبه درگیری‌های شدیدی جریان داشت که با گلوله‌باران جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش به سرکوب اهالی منجر شد.

در این میان نیروهای مخالف رژیم برای جمعه (۲۸ سپتامبر) مردم را در سراسر سوریه به راه‌پیمایی فرا خوانده‌اند، این بار زیر شعار: «جمعۀ اتحاد تمام گردان‌های ارتش آزاد".

ادامه سرکوب و کشتار

روز پنجشنبه (۲۷ سپتامبر) از بیشتر شهرهای سوریه درگیری‌های خونین گزارش شد. در حمص نیروهای دولتی با گلوله توپ و تانک محلات جوبر و سلطانیه را گلوله‌باران کردند. به گفته منابع مخالف رژیم، عده زیادی از اهالی در این حملات زخمی شدند. به خاطر کمبود امکانات، انتقال افراد زخمی ممکن نیست و آنها هنوز در محل چشم به راه امداد هستند.

خبرگزاری دولتی تائید کرده است که در جریان "پاکسازی جوبر از تروریست‌های مسلح" عده‌ای در محل تیرباران شده‌اند.

در عملیاتی دیگر نیروهای ارتشی با حمله به شهرک جوسیه، در نزدیکی مرز لبنان، اهالی منطقه را به محاصره انداختند. در تیراندازی ارتشیان از زمین و با آتشبار هلیکوپترها عده زیادی از اهالی زخمی شدند و خانه‌های زیادی ویران گشتند.

چند گردان از ارتش دولتی با پشتیبانی تانک و توپخانه سنگین جاده حلب به حماه را زیر گلوله گرفتند تا از هرگونه ارتباط مخالفان مسلح رژیم جلوگیری کنند.

به گفته کمیته‌های هماهنگی محلی، نیروهای زرهی ارتش به صورت کور و بی‌هدف دهها خانه مسکونی را در این منطقه گلوله‌باران کردند.

نگرانی از وضعیت آوارگان جنگ

بنا به گزارش محافل نزدیک به مخالفان رژیم، روز پنجشنبه در کشور بیش از ۹۰ نفر جان خود را از دست دادند و عده بیشتری زخمی شدند. بیشتر این افراد در حلب، ادلب و حومه دمشق مورد اصابت گلوله ارتشیان و نیروهای وابسته به حکومت قرار گرفتند. روز چهارشنبه (۲۶ سپتامبر) سوریه با حدود ۳۰۰ کشته و صدها زخمی یکی از خونین‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت.

"کمیساریای عالی پناهندگان وابسته به سازمان ملل" از وضعیت انسانی آوارگان جنگ داخلی سوریه ابراز نگرانی کرده است. گفته می‌شود که تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر از سوریه به کشورهای همسایه گریخته‌اند، اما تا پایان سال جاری میلادی شمار آوارگان می‌تواند به ۷۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

در این گزارش آمده است که پیش از این آمار پایین‌تری از آوارگان بحران سوریه داده شده بود، اما جنگ روز به روز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند و هر روز مردم بیشتری را از زاد و بوم خود فراری می‌دهد. گروه‌های مدافع حقوق بشر در سوریه گفته‌اند که شمار فراریان و آوارگان بسیار بالاتر است. به نظر این گروه‌ها در داخل سوریه حدود ۴ میلیون نفر از خانه‌های خود آواره شده‌اند. عده زیادی به کشورهای مجاور گریخته اما هنوز تقاضای کمک نکرده و بنابرین در لیست فراریان و آوارگان ثبت نشده‌اند.

به گفته کمیساریای پناهندگان، برای یاری به آوارگان نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار پول نیاز است، که تنها حدود ۱۴۰ میلیون دلار در دسترس می‌باشد.

کمیساریا می‌گوید روزانه بین ۲ تا ۳ هزار نفر از مرز سوریه به کشورهای همسایه می‌روند، و رقم آوارگان ثبت شده نسبت به ماه مارس گذشته، ۶ برابر شده است.

انتقاد از "سکوت" جامعه بین‌المللی

در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل در شیوه‌ی برخورد با بحران سوریه همچنان اختلاف نظر وجود دارد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: «در سوریه قهر و خشونت هر روز بیشتر می‌شود و شورای امنیت تنها نگاه می‌کند.» آمریکا بار دیگر اقدامات تنبیهی شدیدتری علیه رژیم سوریه تقاضا کرد، اما به احتمال قوی این بار نیز این تصمیمات با وتوی چین و روسیه روبرو خواهد شد.

گروه "اخوان‌المسلمین" که در میان مخالفان رژیم سوریه نیز نفوذ بیشتری پیدا کرده است، قدرت‌های بزرگ غرب را متهم کرد که به "بهانه" مخالفت روسیه، از یاری دادن به مبارزان سوری خودداری می‌کنند.