ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 26.09.2012, 21:16
روزنامه شرق برای چهارمین بار توقیف شد

روزنامه شرق در پی درج کاریکاتوری که با واکنش برخی نمایندگان مجلس و مقام‌های دولتی روبرو شد، در آخرین ساعات چهارشنبه ۵ مهر با رای هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد.

کاریکاتور منتشر شده در شماره روز سه‌شنبه روزنامه شرق افرادی را نشان می‌دهد که به صف ایستاده و به یکدیگر چشم بند می‌زنند. وزیر ارشاد و تعدادی از نمایندگان مجلس ادعا می‌کنند افراد به صف‌ایستاده در این کاریکاتور بسیجی و زرمنده "دفاع مقدس" هستند و کاریکاتور در «هفته دفاع مقدس به رزمندگان» توهین کرده‌ است، در حالی هیچ نشانی از جنگ و رزمنده در این کارتون دیده نمی‌شود.

هادی حیدری درباره این کاریکاتور گفته که مقصودش نشان دادن "جهل" است: «عده‌ای در روز روشن در حال بستن چشمان یکدیگرند تا روشنایی آفتاب را نبینند». به گفته‌ی آقای حیدری، اگر طراح، بخواهد رزمندگان را به تصویر بکشد، باید لباس جنگ، سلاح جنگ و فضای جنگ را به تصویر بکشد.

مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق نیز گفته است در این کاریکاتور هیچ نمادی از دفاع مقدس و رزمندگان وجود ندارد.

اما دادستانی تهران مهدی رحمانیان، مدیر مسئول شرق احضار کرد تا درباره کاریکاتوری که در شماره دیروز (سه‌شنبه ۴ مهر) منتشر شده توضیح دهد. شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه برای مهدی رحمانیان قرار بازداشت صادر کرده است.

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته روزنامه شرق «مروج فرهنگ غرب» است و از خیلی پیش از این منتظر "روشن کردن تکلیف این روزنامه بوده است.

تا این لحظه تصمیم هیئت نظارت برای توقیف شرق روشن شده ولی سرنوشت مهدی رحمانیان، مدیرمسئول و هادی حیدری کاریکاتوریست روزنامه هنوز معلوم نیست.

آخرین گزارش‌ها حاکی است مدیرمسئول روزنامه شرق با صدور قرار بازداشت از سوی بازپرس دادسرای رسانه زندانی شده است. آقای رحمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس اظهار داشته: با حکم بازپرس شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شدم و در حال حاضر عازم زندان اوین هستم.

خبرگزاری فارس نیز از قول "یک منبع آگاه" گزارش داد، هادی حیدری کاریکاتوریست روزنامه شرق نیز به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است.


توضیحات طراح کاریکاتور شرق درباره کاریکاتور

هادی حیدری، طراح کاریکاتور روزنامه شرق با ارسال توضیحاتی به بازتاب درباره طرح امروز خود نوشته است:

کارتونی که روز سه شنبه, 4 مهر 1391 با عنوان «چشم‌بندان» در روزنامه شرق منتشر کردم، با سوء‌برداشت عده‌ای، در حال تبدیل به یک مناقشه است.

گروهی از جریانات، با برداشت نادرست از این کارتون و با سوء استفاده از احساسات مردم شریف ایران نسبت به رزمندگان جنگ، به ایجاد فضای مسموم پرداخته‌اند. لازم می‌دانم توضیحاتی را به حضور مخاطبان عزیز بنویسم:

1- کسانی که گذشته مرا و خانواده‌ام را می‌شناسند، از عمق ارادتم نسبت به رزمندگان شجاع جنگ، آگاهند. در هیچ شرایطی حاضر به اهانت به این بزرگواران که همه‌ی ما مدیون از جان گذشتگی‌ هایشانیم نخواهم بود.

2- مقصود از این طرح، نشان دادن «جهل» است که عده‌ای در روز روشن در حال بستن چشمان یکدیگرند تا روشنایی آفتاب را نبینند. اگر طراح، بخواهد رزمندگان را به تصویر بکشد، باید لباس جنگ، سلاح جنگ و فضای جنگ را به تصویر بکشد.

از همه کسانی که شبهه‌ای دارند تقاضا می‌کنم تا به دور از جوزدگی‌ها و با لحاظ توضیحاتم، طرح را مورد بازبینی قرار دهند.


اعتراض کاریکاتوریست‌ها

جمعی از کاریکاتوریست ها هم عصر امروز به فضاسازی های صورت گرفته علیه روزنامه شرق و طرح منتشر شده در آن واکنش نشان دادند و در نامه ای نوشتند: متاسفانه کارتونیستها و کاریکاتوریستها که به حق از متعهدترین و درعین حال آسیب پذیرترین اقشار هنری کشورند و با ناچیزترین دستمزد یا حتی بدون دریافت دستمزد به خاطر اعتقادات و آرمانهایشان به فعالیت می پردازند در مقاطع مختلف به خاطر برداشت های غلط از اثرشان در معرض سخت ترین ناملایمات قرار گرفته اند.

در این نامه که به امضای کامبیز درمبخش، جواد علیزاده،جمال رحمتی، فیروزه مظفری، حسین صافی،حسن کریم زاده،بزرگمهر حسین پور،علی جهانشاهی، ابوالفضل محترمی، کیوان زرگری،کیارش زندی،علی درخشی، امین مویدی، سلمان طاهری، یحیی تدین، سعید نوروزی، محسن ایزدی، مهدی تمیزی، مهدی عزیزی، نعیم تدین، نازنین جمشیدی و امین منتظری رسیده؛ امضاکنندگان تاکید می کنند: هنر کاریکاتور به خاطر ماهیت پیچیده اش به همان اندازه که در انتقال مفاهیم موفق است به راحتی می تواند خواسته یا ناخواسته منجر به سوء برداشتهای بعضا عجیب و حتی خطرناک شود که هرگز مد نظر کارتونیست نبوده است.

نویسندگان این نامه می افزایند: هادی حیدری که سوابق خودش و خانواده اش گواه بر عشق به نظام اسلامی و دفاع مقدس است امروز در معرض این سوء برداشتها است. کاریکاتور چاپ شده در روزنامه شرق که اعتراض برخی از مسئولان و مردم را برانگیخته است به زعم ما هرگز و هیچگاه به معنای توهین به ابرمردان عرصه دفاع مقدس نیست چرا که کوچکترین نشانه و سمبلی از دفاع مقدس و رزمندگان درآن دیده نمی شود و عجیب ترین و دورترین مفهومی است که از این کارتون برداشت می شود سئوال ما این است که به استناد چه تصویر یا سمبل یا نشانه ای می توان به این نتیجه رسید که منظور کارتونیست، قهرمانان دفاع مقدس بوده اند.

کارتونیست ها و کاریکاتوریست های امضاکننده این نامه با تاکید بر اینکه در مقاطع مختلف دفاع مقدس و پس از آن، ضمن اثبات ارداتمان به رزمندگان سلحشور، تلاش کرده اند دوشادوش این عزیزان از تنها بضاعت خود که هنر بوده و هست در راه دفاع از میهن و اعتقاداتمان استفاده کنند؛ خاطرنشان می کنند: با توجه به شناختمان از خالق اثراز یک سو و تخصصمان از سوی دیگر ضمن تاکید و گواهی بر سوء تعبیر از کاریکاتور مزبور، مجددا مراتب علاقه قلبی مان را به ابرقهرمانان دفاع مقدس اعلام می کنیم و تاکید داریم که معنای کاریکاتور چاپ شده صرفا نشان از جهل عده ای دارد که نه تنها واقعیت را نمی بینند که دیگران را نیز از دیدن واقعیت محروم می کنند.