ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 17.09.2012, 12:01
درخواست پیگیری وضعیت وخیم محمد نظری

کیوان صمیمی در نامه‌ای از بند زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواهان پیگیری وضعیت محمد نظری زندانی دیگر این بند شد.

به گزارش کلمه، کیوان صمیمی، رئیس زندانی انجمن حقوق شهروندی، طی نامه‌ای به «ناوی پیلای» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از وی خواست اقدامات بشردوستانه دیپلماتیک یا رسانه‌ای فوری خود را برای نجات یک زندانی زندان رجایی شهر با نام محمد نظری انجام دهد.

محمد نظری که به اتهام هواداری از حزب دمکرات کردستان بیش از ۱۹ سال است که بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می برد، از ۲۰ روز پیش با دوختن دهان خود، دست به اعتصاب غذا زده است. اما هیچ یک از مقامات قضایی و امنیتی تاکنون برای رسیدگی به وضعیت وی به زندان مراجعه نکرده اند.

اکنون کیوان صمیمی که هم بندی اوست، درباره وضعیت ناگوار وی به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نامه نوشته است.

این روزنامه نگار زندانی در نامه خود آورده است: به اطلاع شما می‌رساند که من و سایر زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر از نزدیک شاهد وضع رو به وخامت این زندانی مظلوم هستیم و از شما درخواست داریم تا پیش از آنکه اتفاق ناگواری بیافتد اقدامات عاجل بشردوستانه خود را مبذول فرمایید.

کیوان صمیمی که خود به ۵ سال حبس محکوم شده است، همچنین از تمامی فعالان حقوق بشر و اصحاب رسانه خواسته است تا قبل از اینکه اتفاق ناگواری بیافتد، هر اقدامی که بتواند صدای این زندانی را به گوش مسئولان قضایی و امنیتی برساند انجام دهند.

محمد نظری که برادر خود را در جنگ تحمیلی از دست داده است، به مانند بسیاری دیگر از فعالان کرد و صدها زندانی سیاسی و امنیتی دیگر بدون هیچ حکم قضایی، در زندان رجایی شهر دوران تبعید غیرقانونی خود را می گذراند.


گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران
درباره اعتصاب غذای محمد نظری

یک منبع آگاه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که محمد نظری زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان رجایی شهر کرج از روز سه شنبه ۷ شهریورماه در اعتراض به بی توجهی مسئولین قضایی در قبال درخواست آزادی‌اش با دوختن لبهایش اقدام به اعتصاب غذا نموده است.

این منبع مطلع از پرونده محمدنظری به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «محمد نظری روز دوشنبه ۶ شهریورماه با ارسال نامه‌ایی به مسئولین قضایی نسبت به وضعیت خویش اعتراض و اعلام کرده در سالهای گذشته با پیگیری خانواده‌اش در دادگاه انقلاب مهاباد، ارومیه و بیت رهبری هر بار قول آزادی او را داده‌اند اما مدتی پیش بعد از پیگیرهای مجدد اعضای خانواده به دستگاه قضایی، مسئولین قضایی اعلام کرده‌اند که او از همان ابتدا که به اتهام عضویت در حزب دمکرات به اعدام محکوم شده بود، می‌بایست اعدام می‌شد و الان هم اگر زنده است در سایه لطف و بخشش جمهوری اسلامی است. او در این نامه به مرگ دو زندانی سیاسی کُرد دیگر همبندی خویش به نامهای محمد مهدی زالیه و ظاهر مصطفایی اشاره کرده است که بعد از تحمل حدود بیست سال در زندانهای ارومیه و رجایی شهر کرج با توجه به بی توجهی نسبت به وضعیت بیماریشان در زندان رجایی شهر کرج با مرگ تدریجی مواجه شده‌اند. محمد نظری با توجه به تحمل بیش از ۱۹ سال زندان در زندانهای مهاباد، ارومیه و رجایی شهر کرج خطاب به مسئولین قضایی اعلام کرده است که تحمل این وضعیت یعنی مرگ تدریجی و بر همین اساس از آنها خواسته است یا او را آزاد کنند یا او را اعدام بکنند.»

محمد نظری فرزند حمد الله ساکن شهر شاهین دژ از توابع استان آذربایجان غربی در تاریخ ۸ خردادماه سال ۷۳ در سن ۲۳ سالگی به اتهام عضویت در حزب دمکرات کردستان از سوی نیروهای امنیتی در شهر بوکان بازداشت شده و بعد از ۳ ماه نگهداری در سلولهای بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر به زندان مهاباد منتقل شده و در آنجا نیز از سوی شعبه‌ یک دادگاه انقلاب شهر مهاباد به عضویت در حزب دمکرات کردستان مورد محاکمه قرار گرفت. بعد از ۶ ماه پرونده وی به شعبه‌ یک دادگاه انقلاب شهر ارومیه به ریاست قاضی جلیل‌زاده ارجاع داده شده و در این دادگاه نیز به این اتهام محاکمه شده و به اعدام محکوم شد. علی الرفم اعتراض این زندانی سیاسی به حکم صادر اما حکم قطعی شد که نهایتا در عید قربان سال ۷۸ مورد یک درجه بخشش قرار گرفته و به حبس ابد کاهش پیدا کرد. منبع اگاه به پرونده آقای نظری ضمن در اختیار گذاشتن این اطلاعات در مورد سابقه وی گفت که بعد از تحمل حدود سیزده سال و نیم حبس در زندان مرکزی ارومیه او همراه چندین زندانی سیاسی دیگر در آذرماه سال ۸۶ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده‌اند.

منبع یاد شده مدعی شد: « دو تن از همبندیهای این زندانی سیاسی که به همراه او از زندان ارومیه به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بودند، به نامهای ظاهر مصطفایی (فوت در فرودین ماه سال ۸۹ بعد از ۱۷ سال حبس و به دلیل بیماری در زندان) و محمد مهدی زالی (فوت در خردادماه سال ۹۱ بعد از ۲۱ سال حبس به دلیل بیماری) به دلیل بیماری و بی‌توجهی مسئولین نبست به مداوای آنها به صورت تدریجی در زندان فوت کرده‌اند.»

این منبع در پایان به کمپین گفت که روز دوشنبه ۱۳ شهریورماه مرادی رئیس زندان و معاونش خادم به دیدار وی در بند رفته و در خصوص علت اعتصاب غذا با وی صحبت کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که حکم وی قطعی می‌باشد و آنها اختیاراتی برای رسیدگی به درخواست حقوقی وی ندارند. همچنین شب گذشته (دوشنبه ۱۳ شهریورماه) بنابه دستور رئیس زندان او را به بهداری زندان منتقل کرده و تحت معاینه قرار داده و بعدا به داخل بند منتقل کرده‌اند.