ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 16.09.2012, 14:00
اعتراف به حضور سپاه پاسداران در سوریه

محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران به حضور نیروهای سپاه قدس - شاخه برون مرزی سپاه پاسداران - در سوریه اعتراف کرد اما ادعا نمود این حضور نظامی ندارد.

به گزارش خبرگزاری "ایسنا"، محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران در نشست خبری روز یکشنبه (۲۶ شهریور) حضور نیروهای قدس سپاه پاسداران در سوریه را تایید کرد.

او گفت: «بدلیل شرایط خاصی که در کشورهای لبنان و سوریه وجود داشته تعدادی از نیروهای قدس در آنجا حضور داشتند اما این به منزله حضور نظامی ما در آنجا نیست.»

اواخر بهار امسال سردار اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در مصاحبه‌ای با "ایسنا" گفته بود ایران در عملیات نظامی، شبه‌نظامی و غیرنظامی در سوریه همگام با رژیم بشار اسد شرکت دارد.

مخالفان بشار اسد و بسیاری از کشورهای غربی و عربی، ایران را به دخالت در بحران سوریه و آموزش نیروهای دولتی در سرکوب معترضان سوری متهم می‌کنند.

مخالفان رژیم اسد می‌گویند، ایران برای کمک به رژیم اسد هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست. ماه گذشته ۴۸ ایرانی به اسارت نیروهای ارتش آزاد سوریه درآمدند. گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که شمار زیادی از این ۴۸ نفر، افسران سپاه هستند.

ایران همچنین بارها به ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به سوریه برای کمک به رژیم بشار اسدمتهم شده است. کارشناسان سازمان ملل متحد ارسال سلاح از سوی ایران به مقصد سوریه را تایید کرده‌اند. ترکیه نیز بارها کامیون‌های حامل سلاح و تدارکات‌ از مبدا ایران به مقصد ترکیه را توقیف کرده‌اند. دست‌کم در دو مورد هواپیماهای حامل تجهیزات نظامی از ایران به سوریه نیز در خاک ترکیه فرود آورده شده و مورد بازرسی قرار گرفته‌اند.

جعفری همچنین در پاسخ به این سئوال که توافقنامه امنیتی بین ایران و سوریه چه زمانی محقق خواهد شد افزود: «این توافقنامه بستگی به شرایط دارد اما من نمی توانم الان زمان قطعی را مشخص کنم که اگر حمله نظامی علیه سوریه صورت گرفت این توافقنامه چه زمانی انجام خواهد شد.»