ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 15.09.2012, 17:12
‌‌‌تبلیغ و تهدید به جنگ را متوقف کنید!

جنگ به زیان دمکراسی و به سود افراط گرایی در منطقه و جهان است

در حالیکه جمهوری اسلامی کماکان از اجرای تعهدات بین اللملی خود سرباز می زند و با بکار بردن لحنی تهدید آمیز نسبت به کشورهای منطقه و جهان، شک و تردید جامعه جهانی را نسبت به اهداف نظامی برنامه غنی سازی تقویت و تشدید می کند، اسرائیل و محافل راست امریکا نیز در هفته های گذشته خواستار تجاوز نظامی به ایران شده اند.

همانطور که پیش از این گفته‌ایم، توانایی هسته ای برای رهبران جمهوری اسلامی، وسیله ای شده است تا سیاست ماجراجویانه خود را در منطقه و جهان پیش برند و توجیه مضاعفی نیز برای سرکوب مخالفان بیابند. طی این سال ها آنچه ار این سیاست نصیب مردم ایران شده، تحریم های اقتصادی، انزوای سیاسی ایران و از همه خطرناکتر شبح حمله نظامی به کشور ماست.

اینک برای افراد برجسته ای از دولت اسرائیل گویا زمان برای حمله نظامی به ایران هم اکنون فرارسیده و تنها مانع دولت اوباما است که به عواقب سهمگین چنین اقدامی می اندیشد، گرچه دولت امریکا نیز گزینه نظامی راهنوز منتفی نمیداند.

هرچند سران جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و اسرائیل را دشمنان ارزشی، عقیدتی و سیاسی خود میدانند و مبارزه علیه آمریکا و اسرائیل را بخشی از استراتژی دفاعی خود فرض کرده و بارها از نابودی قریب الوقوع اسرائیل سخن رانده اند، اما این گفته ها و و سیاست های ماجراجویانه جمهوری اسلامی نمی توانند دلیلی برای حمله نظامی پیشگیرانه به خاک ایران باشند. جنگ و تهدید به جنگ نه تنها به مبارزه مردم ایران برای دمکراسی اسیب میرساند بلکه از نظر حقوق بین الملل نیز قابل توجیه و پذیرش نیست.

گرچه برخی تحلیل ها چه در غرب و چه در ایران و اسرائیل بر جدی نبودن این تهدیدات و اهداف ثانوی سیاسی آن مانند تاثیر گذاری بر انتخابات آینده آمریکا و یا فرافکنی بحران های داخلی تاکید دارند، اما نباید از یادبرد که تبلیغ جنگ همواره بخشی جدائی ناپذیر از جنگ است. شواهد تاریخی نشان می دهند که پروردن تخم کین و تبلیغات و زمینه سازی های فکری و روانی برای نابودی مخالف، خود به عامل موثری در اجتناب ناپذیر کردن جنگ و عدم توانایی سیاستمداران برای جلوگیری از آن تبدیل شده است.

ما از مبارزان صلح و دمکراسی در اسراییل می خواهیم تا با هر توان و اندیشه ای که می دانند سرسختان حکومت خویش را از جنگ و حمله نظامی به ایران بازدارند. چنین حمله ای بهانه به دست سرسختان حکومت اسلامی برای سرکوب و استبداد بیشتر خواهد داد و از همین رو کار برپاداشت دموکراسی را برای اپوزیسیون آزادی خواه ایرانی دشوارتر از پیش خواهد کرد و نیز یادی نامبارک از مهاجم بر جان و روان ایرانیان باقی خواهد گذارد. جنگ نه سود مردم اسرائیل است و نه به سود مردم ایران.

بر همین اساس، سازمان جمهوری خواهان ایران خواهان توقف این تبلیغات و زمینه سازی های جنگ طلبانه به ویژه از سوی گرایش های افراطی در دولت اسرائیل و پذیرش طرح خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای از یک سو و تمکین جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پایان دادن به مناقشه هسته ای و و پذیرش موجودیت اسرائیل از سوی دیگرست.

به شهادت تاریخ معاصر، مردم ایران و اسرائیل نه تنها هیچگونه دشمنی با هم نداشته و ندارند بلکه خواهان صلح و همزیستی دو کشور و رفع اختلافات و مناقشه های منطقه ای از طریق مذاکره و احترام به قوانین و تعهدات بین المللی بوده اند. جنگ و تبلیغ آن نه تنها به زیان روندهای دمکراتیک در ایران و منطقه است، بلکه منجر به تقویت گرایش های افراطی و ایجاد بن بست های سیاسی تازه در خاورمیانه به ویژه در روند صلح فلسطین و اسرائیل خواهد بود.

ما همانگونه که پیش از این نیز بارها تاکید کرده ایم، خواهان رد گزینه جنگ در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و تمرکز نیروی جامعه بین المللی بر پایان دادن به نقض سیستماتیک حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی و حمایت از استقرار این حقوق در ایران هستیم. به باور ما فرادستی مردم و نیروهای دمکرات ایران در تحولات سیاسی مطمئن ترین گزینه برای پایان دادن به ماجراجویی های هسته‌ای و منطقه ای است.

سازمان جمهوری خواهان ایران
شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۱
پانزدهم سپتامبر ۲۰۱۲

متن انگلیسی این بیانیه برای
وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا
نخست وزیر اسرائیل
رئیس پارلمان اروپا و
مسئول سیاست خارجی کشورهای عضو اتحادیه اروپا
فرستاده می شود