ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 14.09.2012, 15:23
یوکیا آمانو ایران را به همکاری اساسی فراخواند

جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۱
دویچه وله فارسی
یوکیا آمانو ایران را به همکاری اساسی فراخواند
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به "همکاری اساسی" با جامعه بین‌الملل برای رفع ابهام از ماهیت برنامه اتمی این کشور فرا خواند. یوکیا آمانو در وین گفت، صرف مذاکره را مد نظر ندارد بلکه هدفش رسیدن به نتیجه است.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه (۱۳ سپتامبر/ ۲۳ شهریور) ایران را به "همکاری اساسی" برای حل و فصل مناقشه‌هسته‌ای با این کشور فرا خواند.
یوکیو آمانو که به دنبال محکومیت ایران در شورای حکام آژانس بین‌‌الملی انرژی اتمی با خبرگزاری فرانسه در مقر آژانس در وین مصاحبه‌می‌کرد گفت: «امیدوارم که ایران پیام (شورای حکام) را به روشنی درک کرده و با ما در زمینه مشکلات به طور اساسی همکاری کند.»
آمانو تصریح کرد که ایران تا کنون به وظایف خود « به طور کامل عمل نکرده» است. او وادار کردن ایران به "همکاری جدی" با جامعه بین‌الملل را "هدف" آژانس خواند.
وی افزود، نمی‌خواهد "مهلت" مقرر کند، اما خواستار "نتایجی مشخص" است. آمانو گفت، از مذاکره حمایت می‌کند اما هدف از انجام آن تنها گفت‌وگو و حرکت در دوری باطل نیست. آمانو تأکید کرد، از گفت‌وگویی حمایت می‌کند که در مناقشه اتمی با ایران "گشایش" ایجاد کند.

محکومیت ایران در شورای حکام
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (۲۳ شهریور) قطعنامه‌ای جدید در محکومیت ایران صادر کرد. در این قطعنامه نسبت به ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی جدی شده و از جمهوری اسلامی خواسته شده تا هر چه سریع‌تر همکاری کاملی را با جامعه بین‌المللی آغاز کند.
در قطعنامه از "سرپیچی‌" ایران در تبعیت از قطعنامه‌های شورای امنیت انتقاد شده و همچنین از ایران خواسته شده تا زمینه بازرسی آزادانه از برخی تأسیسات، به‌ویژه مجمتع نظامی پارچین را فراهم کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظن آن دارد که جمهوری اسلامی در مجتمع پارچین دست به آزمایش‌هایی مرتبط با بمب هسته‌ای می‌زند.

واکنش ایران
ایران که همواره نظامی بودن برنامه هسته‌ای خود را رد کرده این بار نیز قطعنامه شورای حکام را "غیر سازنده" خواند.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
بنا بر گزارش ایرنا، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به مصوبه جدید شورای حکام علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید کرد که این قطعنامه «وضعیت را پیچیده‌تر و سیاسی‌تر» می‌کند.
سلطانیه شامگاه پنج‌شنبه (۲۳ شهریور) پس از نشست شورای حکام در وین در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «این قطعنامه هیچ کمکی به حل مسئله نمی‌کند.»
وی افزود: «ایران هرگز بر سر حق مسلم خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، شامل غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز تحت پادمان جامع آژانس سازش نمی‌کند.»
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نوامبر ۲۰۱۱ نیز قطعنامه‌ای در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران صادر کرد. پیش از این نیز مقام‌های این نهاد بین‌المللی، ایران را در گزارشی متهم کرده بودند که دست کم تا سال ۲۰۰۳ یک برنامه اتمی نظامی را دنبال می‌کرده است.
یوکیا آمانو که از سال ۲۰۰۹ مدیریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر عهده دارد در مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه همچنین از احتمال تصدی این پست در دوره بعدی نیز سخن گفت. ‌آمانو که ژاپنی است و ۶۵ سال دارد گفت، به لحاظ جسمی مشکلی ندارد و در جستجوی شغل جدیدی نیست.