ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 14.09.2012, 17:23
اوباما در نظرسنجی‌ها از رامنی پیشی گرفته است

دویچه وله: دوماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خوش‌بینی بار دیگر به اردوی دمکرات‌ها بازگشته است. آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که باراک اوباما از رقیب‌اش میت رامنی آشکارا پیش افتاده است.

مدت‌ها به نظر می‌رسید که باراک اوباما، رئيس‌جمهوری کنونی آمریکا، در سراشیب شکست افتاده است. ولی آرای او در نظرسنجی‌ها ناگهان افزایش نشان می‌دهد.

دو ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، نتیجه‌ی یک نظرسنجی، اوباما را آشکارا جلو نشان می‌دهد. طبق تحقیقی که اخیرا توسط فرستنده‌ی تلویزیونی "سی‌ان‌ان" انجام شده، اوباما در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا ۵۲ درصد آرا را کسب خواهد کرد.

طبق این نظرسنجی‌ها رقیب او میت رامنی تنها ۴۶ درصد آرا را از آن خود خواهد کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی یادشده، این نظرسنجی نشان می‌دهد که اوباما تنها در ظرف یک هفته چهار درصد از رقیب‌اش پیشی گرفته است. نظرسنجی‌هایی که تا یک هفته پیش انجام شده بود، همه حاکی از رقابت شانه به شانه اوباما و رامنی بود.

کنگره‌ی موفق دمکرات‌ها

به گفته‌ی کارشناسان، علت تغییر جو به سود اوباما، کنگره‌ی هفته‌ی گذشته حزب دمکرات برای اعلام رسمی دوباره‌ی نامزدی اوباما است. روزنامه‌ی "نیویورک تایمز" از قول دیوید آکسلرود، استراتژیست انتخاباتی اوباما می‌نویسد: «تردیدی وجود ندارد که ما از کنگره‌ی حزب خود با موفقیت بیشتری بیرون آمدیم.»

همین روزنامه می‌افزاید که بیل کلینتون، رئيس‌جمهوری اسبق آمریکا، قصد دارد فعالانه‌تر در کارزار انتخاباتی اوباما شرکت کند. بیل کلینتون بویژه می‌خواهد در ایالت‌هایی فعال شود که رقابت اوباما با رامنی بسیار تنگاتنگ است. کلینتون در کنگره‌ی اخیر حزب دمکرات با نطقی آتشین توانست موجی از شور و احساسات برانگیزد.

در مقابل رامنی ظاهرا با دشواری‌های فزاینده‌ای روبروست. پایگاه اینترنتی "رئال کلیر پالیتیکز" که از ماه‌ها پیش مهم‌ترین نظرسنجی‌ها را بررسی می‌کند اعلام کرده است که رامنی برای نخستین بار در هیچ یک از نظرسنجی‌ها از اوباما جلوتر نبوده است. در نظرسنجی‌های ماه‌های اخیر میانگین آرای اوباما ۷ /۴۸ درصد و میانگین آرای رامنی ۶ /۴۵ درصد بوده است.

برتری اوباما در سخنوری

مناظره‌ی تلویزیونی آتی دو رقیب احتمالا برای مرحله‌ بعدی تعیین‌کننده خواهد بود. نخستین مناظره از سه دوئل تلویزیونی که در نظر گرفته شده، در سوم ماه اکتبر برگزار خواهد شد. عموما گفته می‌شود که اوباما در مناظره‌ها سخنران قوی‌تری از رامنی است.

افزون بر آن چرخش اخیر رامنی در مساله‌ی اصلاحات در حوزه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی، احتمالا برای او مسئله‌ساز خواهد شد. رامنی اعلام کرده که در صورت انتخاب شدن به عنوان رئيس‌جمهوری، همه‌ بخش‌های اصلاحات اوباما در زمینه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی را لغو نخواهد کرد. برای نمونه در آینده نیز بیمه‌ها اجازه نخواهند داشت از پذیرش کسانی که سابقه‌ی بیماری دارند سرباز زنند.

رامنی قصد دارد با این اقدام بویژه آن دسته از کسانی را جلب کند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند به کدام نامزد رای دهند. ولی روزنامه‌ "نیویورک تایمز" معتقد است که برای رامنی بسیار دشوار خواهد بود در مناظره‌ی تلویزیونی با اوباما، چرخش اخیر در موضع‌گیری خود را توجیه و مستدل کند.

یکی دیگر از عواملی که به سود اوباما عمل می‌کند این است که او از ماه‌ها پیش در زمینه‌ی جمع‌آوری اعانه و کمک‌های مالی برای انتخابات از رقیب‌اش پیشی گرفته است. روز دوشنبه (۱۰ سپتامبر/۲۰ شهریور) اعلام شد که اوباما در ماه اوت ۱۱۴ میلیون دلار برای کارزار انتخاباتی خود جمع‌آوری کرده و رامنی فقط ۱۱۲ میلیون دلار. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این پرهزینه‌ترین کارزار انتخاباتی تاریخ آمریکا باشد.

نظرسنجی‌ها در اروپا

به موازات نظرسنجی‌هایی که در آمریکا برگزار می‌شود، نظرسنجی‌های صورت گرفته در اروپا نیز حاکی از آن است که اکثریت بزرگی از مردم اروپا پس از چهار سال ریاست‌جمهوری، تصویر مثبتی از باراک اوباما دارند.

بنیاد "جرمن مارشال" روز چهارشنبه (۱۲ سپتامبر/۲۲ شهریور) در واشنگتن گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد برعکس اوباما، اکثریت مردم اروپا میت رامنی را نمی‌شناسند یا از او تصوری منفی دارند. البته طبق این گزارش، درجه‌ی محبوبیت اوباما در میان مردم اروپا نسبت به سال ۲۰۰۸ اندکی کاهش یافته است.

در نظرسنجی‌هایی که در ۱۲ کشور اتحادیه‌ی اروپا انجام گرفته، ۸۲ درصد گفته‌اند که نظر مثبتی نسبت به اوباما دارند. محبوبیت اوباما به عنوان نخستین رئيس‌جمهوری رنگین‌پوست آمریکا بویژه در فرانسه (۹۳ درصد)، در آلمان (۹۱ درصد) و در سوئد (۹۰ درصد) بسیار بالاست. محبوبیت اوباما در لهستان (۵۴ درصد) کمتر از همه‌ی دیگر کشورهای اروپایی بوده است.

گفتنی است که محبوبیت اوباما نزد اروپاییان در زمان دور اول ریاست‌جمهوری او تدریجا رو به کاهش نهاده و برای نمونه در زمینه‌ی سیاست خارجی از ۸۳ درصد به ۷۱ درصد رسیده است. در آلمان همین میزان محبوبیت از ۹۲ درصد به ۷۹ درصد کاهش یافته است.

با این همه اگر اروپاییان می‌توانستند در انتخابات ماه نوامبر آمریکا شرکت کنند، سه چهارم آنان حاضر ‌بودند به اوباما رای بدهند. این رقم در آلمان حتی می‌توانست ۸۷ درصد باشد. فقط ۸ درصد اروپاییان حاضر می‌بودند به میت رامنی رای بدهند. این رقم در آلمان ۵ درصد می‌بود.

نامزد جمهوری‌خواهان در اروپا هم مشکل وجهه دارد و هم مشکل آوازه. ۳۹ درصد اعلام کرده‌اند که تصویری منفی از رامنی در ذهن دارند. ۳۸ درصد هم اعلام کرده‌اند که فرماندار پیشین ماساچوست را اصلا نمی‌شناسند. فقط ۲۳ درصد اروپاییان تصویری مثبت از میت رامنی دارند.

رامنی بویژه در فرانسه و آلمان فاقد مجبوبیت است. ۵۲ درصد فرانسوی‌ها و ۵۱ درصد آلمانی‌ها گفته‌اند که تصویری منفی از رامنی دارند. پس از این دو کشور سوئد (۴۹ درصد) و هلند (۴۷ درصد) قرار دارند.