ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 13.09.2012, 19:20
محکومیت ایران در شورای حکام آژانس


بی بی سی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل، در نشست شورای حکام خود، با اکثریت آرا قطعنامه‌ای در انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران تصویب کرد.

در این قطعنامه، که روسیه، چین و آمریکا از پیشنهاد دهندگانش بودند، نسبت به فعالیت‌های غنی‌سازی ایران، نگرانی جدی ابراز کرده و از تهران خواسته شده است که با آژانس همکاری کند.

پیش از برگزاری این نشست شورای حکام، در محافل دیپلماتیک گفته می‌شد که اطلاعات جدیدی در اختیار آژانس قرار گرفته است که بنا بر آن ایران به توانایی‌های جدیدی در ساخت سلاح هسته‌ای رسیده است. ایران اتهام تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را همواره رد کرده و می‌گوید برنامه اتمی صلح‌آمیزی دارد.

از میان ٣٥ کشور عضو شورای حکام، تنها کوبا به این قطعنامه رای مخالف داده و سه کشور مصر، تونس و اکوادور نیز به آن رای ممتنع داده‌اند.

در این قطعنامه آمده است که ایران قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را نادیده گرفته و نقض کرده است.

در این قطعنامه، نسبت به فعالیت های ایران در سایت پارچین ابراز نگرانی شده است. کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که آزمایش‌های نظامی مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در پارچین انجام داده است.

محمد امینی خبرنگار بخش فارسی بی بی سی که در محل مذاکرات حضور دارد، می گوید که علی اصغر سلطانیه نماینده ایران وقتی در مقابل خبرنگاران قرار گرفت صورتی خسته و لحنی عصبانی داشت و گفت که اقدام شورای حکام راه حل برای این پرونده نیست.

آقای سلطانیه گفت که آنچه به آن استناد شده از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سازمان اطلاعات اسرائیل موساد تهیه شده که بارها غلط بودن آن ثابت شده است.

نماینده ایران در آژانس گفت که ما از آژانس درخواست کرده ایم که اطلاعاتی را که دارد در اختیار ما بگذارد اما آژانس تاکنون از دادن این اطلاعات خودداری کرده است.

آقای سلطانیه تاکید کرد که آژانس باید تمام درخواست های خود را برای بازرسی یکبار آماده کند و ایران حاضر نیست که به صورت نامحدود و ناگهانی اجازه بازرسی بدهد.

به گزارش خبرنگار بخشی فارسی بی بی سی، رابرت وود نماینده آمریکا در آژانس نیز گفته که این قطعنامه پیام قدرتمند و روشنی به ایران می فرستد.

نماینده آمریکا در عین حال گفت که ایران ماههاست که سرگرم مذاکره است و هنوز همکاری لازم را انجام نداده و سئوالها همچنان باقی است.

پیش از تصویب قطعنامه آفریقای جنوبی به عنوان عضوی از جنش عدم تعهد بندی به قطعنامه اضافه کرد که به تصویب رسید.

خبرگزاری مهر می نویسد که این بند از قطعنامه که "بر اساس آن تاکید ایران بر مذاکره و تدوین برنامه مشخص برای همکاری های ایران و آژانس مورد توجه قرار می گیرد."

ایران ریاست جنبش عدم تعهد را برعهده دارد و اخیر کنفرانس سران جنبش عدم تعهد در تهران برگزار شد.

خبرنگاری بی بی سی فارسی می گوید که آقای سلطانیه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره این که ایران از ریاستش بر جنبش عدم تعهد در شورای حکام آژانس استفاده کرده، آن را قویا رد کرد.