ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 13.09.2012, 9:34
حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی برنامه‌ریزی‌شده بود

دویچه وله: رئیس‌‌جمهور آمریکا اعلام کرد که عاملان قتل دیپلمات‌های آمریکایی در بنغازی مجازات خواهند شد. مقام‌های آمریکایی می‌گویند، حمله انتقام‌جویانه به پایگاه‌های آمریکا در لیبی از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود.

در پی حمله مسلمانان خشمگین از پخش آنلاین تریلر فیلم "معصومیت مسلمانان" به کنسولگری آمریکا که به کشته شدن ۴ دیپلمات آمریکایی٬ از جمله کریستوفر استیونز٬ سفیر ایالات متحده در لیبی منجر شد٬ دولت آمریکا اعلام کرد که در حال بررسی این حملات است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه (۲۲ شهریور/۱۲ سپتامبر) در کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا با همکاری دولت لیبی٬ مهاجمان و قاتلان کریس استیونز٬ سفیر این کشور و چهار دیپلمات آمریکایی دیگر به عدالت سپرده خواهند شد.

هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی و تفنگداران زبده این کشور نیز برای حراست از کنسولگری آمریکا و نیز شناسایی کمپ‌های آموزش اسلام‌گرایان مسلح٬ رهسپار لیبی شده‌اند. اطلاعات به‌دست آمده از طریق این پهپادها بعدا تحویل مقامات لیبیایی خواهد شد تا بر اساس آن ترتیب حمله به جهادگرایان را بدهند.

کریستوفر استیونز٬ سفیر فقید آمریکا در لیبی از جمله کسانی بود که در جریان خیزش مردمی علیه حکومت تمامیت‌خواه معمر قذافی٬ کمک‌های شایانی به حفظ مناطق تحت کنترل مخالفان در شرق لیبی٬ از جمله در بنغازی کرده بود. کشته شدن سفیر آمریکا در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه است و آخرین مورد آن پیش از کریس استیونز٬ مرگ آدولف دابز٬ سفیر آمریکا در افغانستان در سال ۱۹۷۹ بود.

برخی از مقام‌های دولتی آمریکا معتقدند ممکن است این یک حمله تروریستی از پیش برنامه‌ریزی شده باشد که به‌طور معنی‌داری در روز ۱۱ سپتامبر رخ داده است. به اعتقاد آنها این حمله‌چهار ساعته از پیش طراحی شده بود و اعتراض به محتوای "فیلم توهین‌آمیز به پیامبر" تنها پوششی برای اجرای آن بوده است.

به گزارش خبرگزارش آسوشیتد پرس٬ یکی از مسئولان دایره "مقابله با ترور" در آمریکا به نقل از مقام‌های اطلاعاتی گفته که حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی هماهنگ و حرفه‌ای بود و بعید است "خودجوش" و اتفاقی بوده باشد.

گفته می‌شود این حمله پس از آن رخ داده که ایمن الظواهری٬ رهبر القاعده٬ در ویدئویی که در اینترنت منتشر شد از لیبیایی‌ها خواست که انتقام مرگ ابویحیی اللیبی٬ معاون فرمانده القاعده را بگیرند.

رهبران لیبی از مقام‌های آمریکایی به خاطر این "عمل مجرمانه" عذرخواهی کرده‌اند و عبدالرحیم الکیب٬ نخست‌وزیر دولت انتقالی این کشور گفته است که «آمریکا از زمان تاسیس دولت لیبی٬ همواره به همه ادیان و باورها احترام گذاشته است. ما توهین به باورهای مذهبی را نمی‌پذیریم٬ اما قطعا این نمی‌تواند توجیهی برای رفتارهای خشونت‌باری از این دست باشد.»

در ایران برنامه‌ریزی برای اعتراض به پخش این فیلم "ضد اسلامی" آغاز شده و رامین مهمان‌پرست٬ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی انتشار این فیلم را "اقدامی نفرت‌انگیز" دانسته که مسئولیت مستقیم آن متوجه مقامات آمریکایی است.

آنچه گذشت

منشا اعتراضات مسلمانان مصری و لیبیایی که به کشته شدن ۴ دیپلمات آمریکایی٬ از جمله کریستوفر استیونز منجر شد٬ فیلمی موسوم به "معصومیت مسلمانان" است که به اعتقاد معترضان در آن تصویری غیرواقعی٬ خشن و بیمارگونه از پیامبر اسلام نشان داده شده است.

تری جونز٬ کشیش متعصب آمریکایی که سال گذشته اقدام به سوزاندن نسخه‌هایی از قرآن کرده بود٬ از جمله حامیان این فیلم جنجال‌برانگیز است که گفته می‌شود در کالیفرنیا تولید شده است. اقدام آقای جونز هم با واکنش‌های گسترده مسلمانان روبرو شده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس٬ ژنرال مارتین دمپسی٬ از مقامات ارشد نظامی آمریکا از تری جونز درخواست کرده است که از حمایت از این فیلم و دیگر تولیدات رسانه‌ای که بر ضد مسلمانان ساخته می‌شوند و غالبا خشونت برمی‌انگیزند٬ دست بردارد.

این فیلم غیرحرفه‌ای توسط مرد ۵۴ ساله‌ای به نام سام باسیل ساخته شده که تابعیت دوگانه آمریکا و اسرائیل دارد. به گزارش نیویورک‌تایمز٬ او برای تهیه این فیلم نزدیک به ۵ میلیون دلار کمک مالی از ۱۰۰ حامی یهودی دریافت کرده است. او در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفته که "اسلام همچون سرطان و دینی سرشار از نفرت است" و تاکید کرده که قصد او از این اقدام صرفا بیان عقایدش بوده است.

یوتیوب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دسترسی به این ویدئو را در لیبی و مصر محدود کرده است. کاربران این دو کشور دیگر نمی‌توانند این ویدئوی جنجالی را مشاهده کنند.

در بیانیه یوتیوب آمده است: «ما سخت کار می‌کنیم تا همه از سرویس ما لذت ببرند و مردم بتوانند دیدگاه‌هایشان را به اشتراک بگذارند. اما این می‌تواند چالش بزرگی باشد٬ چون آنچه در یک کشور توهین‌آمیز به نظر می‌رسد٬ ممکن است در کشور دیگر برداشت دیگری از آن داشته باشند.» مسئولان یوتیوب همچنین گفته‌اند «بدیهی است که این ویدئو با چارچوب ما برای پذیرش محتوا هم‌خوانی دارد٬ بنابراین پاک نخواهد شد٬ اما دسترسی به آن از مصر و لیبی موقتا مسدود خواهد شد.»