ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 06.09.2012, 19:08
خطر اجرای حکم اعدام زندانی سیاسی غلامرضا خسروی

یک فعال حقوق بشر اگاه به پرونده زندانی سیاسی غلامرضا خسروی سوادجانی که هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که تحولات رخ داده در مورد پرونده این زندانی آنچنان بوده که احتمال اعدام او طی روزهای آینده تقویت شده است. او گفت که حکم اعدام این زندان درحالی صادر شده که دو تخلف جدی حقوقی در صدور حکم اعدام صورت گرفته که هر یک می تواند به تنهایی آن را در دیوان عالی کشور نقض کند.

غلامرضا خسوری سوادجانی زندانی سیاسی است که به اتهام همکاری با تلویزیون سیمای آزادی در سال ۸۶ بازداشت و در دادگاه انقلاب شهر رفسنجان ابتدا به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم شد و نهایتا در پی اعتراض دادستان به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در حالیکه در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان رفسنجان بود پرونده‌اش با دخالت غیر قانونی قاضی حیدری فر به تهران منتقل و نهایتا به اعدام محکوم شد.

این فعال حقوق بشر آشنا به روندحقوقی پرونده غلامرضاخسروی که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود در این زمینه به کمپین گفت:” از آنجا که به اتهامات غلامرضا خسروی در دادگاه انقلاب رفسنجان رسیدگی و حکم زندان صادر و ابلاغ شده بود ، احاله پرونده به تهران از اساس غیرقانونی بوده است. احاله پرونده تنها با شرایطی خاص و در مرحله تحقیقات اولیه ممکن است و نه در زمانی که حکم صادر شده است. ”

وی با اشاره به تخلف قاضی حیدری فر مدعی شد: “دادیار دادسرای انقلاب تهران ، قاضی حیدری فر که درخواست احاله پرونده به دادسرای انقلاب تهران را به دیوان عالی داده است در گزارشش به دروغ عنوان کرده که پرونده در مرحله تحقیقات اولیه است. این درحالی‌است که در آن زمان حکم بدوی صادر و ابلاغ و حکم تجدید نظر هم صادر شده بود و متهم در حال گذراندن دوران محکومیتش بود. قاضی حیدری فر در مراحل دیگر این پرونده نیز تخلفات متعددی انجام داده و بارها این زندانی سیاسی را تهدید میکرده که نهایتا وی را اعدام خواهد کرد.”

این فعال حقوق بشر از تخلف دوم صورت گرفته در پرونده اینچنین یاد کرد: “با توجه به صدور رای و اجرای حکم ۶ سال زندان ، قاضی پیرعباسی در ابتدا ایراد وارده از طرف وکلا مبنی بر اعتبار امر مختومه را پذیرفت و قرار توقف تعقیب صادر کرد. با این حال و در کمال تعجب با اعتراض نماینده دادستان تهران و تغییر عنوان مجرمانه از جاسوسی به محاربه برای همین اتهامات حکم اعدام صادر کرد.”

وی حکم اعدام را غیرقانونی دانست و به کمپین گفت:” در حالی که عمل مادی جرم یکسان بوده و تنها عنوان مجرمانه تغییر کرده است و خود قاضی پیر عباس طبق اصل اعتبار امر مختومه قرار موقوفی تعقیب صادر کرده بود ، متاسفانه وی این بار حکم اعدام صادر کرد. شعبه ۳۱ دیوان نیز در یک مرحله ایراد شکلی به حکم وارد دانست و حکم را نقض کرد ولی باز متاسفانه با اعتراض دادستانی این حکم غیرقانونی اعدام در دیوان تایید شد و هم اکنون این نگرانی وجود دارد که قبل از مرحله اعاده دادرسی و درحالیکه یکی از وکلای وی آقای سلطانی زندانی است و وکیل دیگرش خانم شیما قوشه به تازگی از زندان تبریز آزاد شده ، این حکم اجرا شود.”

وی در خصوص ویژگی های حقوقی پرونده آقای خسروی به کمپین گفت: ” این حکم اعدام کاملا سیاسی و برخلاف قانون مجازات اسلامی است. اراده ایی سیاسی در مراحل مختلف اصرار داشته که حکم اعدام صادر شود. احاله پرونده به تهران غیرقانونی بوده. قاضی حیدری فر برای احاله پرونده به تهران گزارش دروغ نوشته و حکم زندان که در حال اجرا بوده به اعدام تبدیل شده است. قاضی پیرعباس درحالی که خودش مبتنی بر اعتبار امر مختومه قرار موقوفی تعقیب صادر کرده، با همین اراده سیاسی نهایتا حکم غیرقانونی اعدام صادر کرده است. آقای خسروی از سال ۸۶ تا کنون به مدت ۴۰ ماه در سلول انفرادی بوده است. وی تحت بیشترین فشارهای روحی و جسمی بازجویان و قاضی حیدری فر برای اعتراف به مسائل خلاف واقع بوده و همیشه و در مراحل مختلف تهدید میشده که اعدام خواهد شد. از این رو از مقامات قضایی میخواهم که این حکم غیرقانونی را نقض کنند و مانع از اعدام این زندانی سیاسی شوند.”