ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 28.08.2012, 12:00
اعزام صدها نیروی نظامی ایران به سوریه

رادیو فردا: روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز سه‌شنبه، هفتم شهریورماه، در گزارشی از اعزام «چند فرمانده سپاه پاسداران ایران»، فرماندهان سپاه قدس که شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران است و همین طور «صدها سرباز ساده» به سوریه خبر داد.

در گزارش این روزنامه به نقل از دو عضو سپاه پاسداران جمهوری اسلامی که «آشنا به اعزام این نیروها» توصیف شده‌اند آمده است که ایران در حال اعزام «صدها نیروی سپاهی و بسیجی» ایران به دمشق است.

وال استریت جورنال در این گزارش به نام منابع خود در سپاه و در داخل کشور اشاره نکرده است.

از همان ماه‌های آغازین ناآرامی و درگیری در سوریه، کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا جمهوری اسلامی را متهم کردند که در سرکوب اعتراضات مردمی این کشور به بشار اسد کمک کرده و برای این منظور نیروهایی از سپاه را به سوریه اعزام کرده است.

با این حال تاکنون تنها یک مقام عالی‌رتبه نظامی در جمهوری اسلامی این اقدام حکومت ایران برای حمایت از حکومت بشار اسد را تایید کرده است.

جانشين فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران در خردادماه سال جاری در گفت‌وگو با يک خبرگزاری ايرانی تاييد کرد که نيروهای نظامی جمهوری اسلامی در حوادث سوريه دخالت کرده‌اند، ولی گفت که اين دخالت برای «جلوگيری از کشتار مردم» بوده است.

اسماعيل قاآنی در همان زمان با اشاره به «حضور موثر نيروی قدس سپاه پاسداران در سوريه» گفت: «تا وقتی که در سوريه نبوديم کشتارهای مردم آن توسط معارضين زياد بود، اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فيزيکی و غيرفيزيکی جلو کشتارهای بزرگ در سوريه گرفته شد.»

حال روزنامه وال استریت جورنال در گزارش روز سه‌شنبه خود می‌گوید که «صدها» نیروی نظامی ایرانی که به سوریه اعزام می‌شوند بیشتر از واحدهای سپاه در خارج از تهران هستند.

این روزنامه به طور خاص به واحدهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی «به‌ویژه از استان‌های آذربایجان و کردستان» اشاره می‌کند و می‌گوید که نیروهای اعزامی ایران قرار است جایگزین سربازهای سوری باشند که در چند ماه اخیر از ارتش سوریه جدا شده و به اپوزیسیون پیوسته‌اند.

وال استریت جورنال با این حال به نقل از منابع ناشناس خود اضافه کرده است که نیروهای اعزامی ایران «عمدتا» در نبرد فیزیکی دخالتی ندارند و کارهایی چون «حفاظت از انبار اسلحه و مهمات و کمک در اداره پایگاه‌های نظامی» را بر عهده می‌گیرند.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع خود که عضو سپاه معرفی شده‌اند می‌گوید که فرماندهان سپاه برای کمک به نیروهای سوری در زمینه استراتژی نبرد و اطلاعات نظامی به این کشور اعزام می‌شوند.

در هفته جاری علاء‌الدین بروجردی، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایران، نیز سفری به سوریه داشت و تقریبا با تمامی مقام‌های عالی‌رتبه در حکومت بشار اسد، از جمله خود او، دیدار و گفت‌وگو کرد و امنیت سوریه را امنیت ایران دانست.

در همین هفته خبرگزاری دانشجو نیز به نقل از سالار آبنوش، فرمانده سپاه قزوین، گزارش داد که جمهوری اسلامی «در بعد نظامی» در سوریه در حال جنگ است.

به این گفته این فرمانده سپاه پاسداران، «ما امروز همه‌جانبه در حال جنگ هستیم، در بعد نظامی در سوریه و در بعد فرهنگی هم در حال مبارزه‌ایم».