ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 27.08.2012, 17:10
اجلاس غیرمتعهد‌ها؛ فضای امنیتی، نامه‌های اعتراضی

دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱
دویچه وله
تهران به‌عنوان میزبان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد چهره‌ای نظامی و امنیتی به خود گرفته است. فعالان سیاسی و مدنی نیز از سران این کشور‌ها خواسته‌اند تا به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران اعتراض کنند.
لسوتو، غنا، نامیبیا، بوتان، موزامبیک و سوازیلند از جمله کشورهایی هستند که در سطح وزیر خارجه و یا معاون وزیرخارجه در اجلاس غیرمتعهد‌ها در تهران شرکت کرده‌اند. تهران به مدت پنج روز تعطیل اعلام شده و سهمیه بنزین اضافه به خودروداران تعلق گرفته تا برای سفر احتمالی مشکل بنزین نداشته باشند.
این اجلاس روزهای نهم و دهم شهریور، ۳۰ و ۳۱ اوت در تهران برگزار می‌شود. به گفته‌ی معاون امنیتی− انتظامی وزیر کشور، اقدامات امنیتی مربوط به این اجلاس از دو سال قبل آغاز شده بود.
علی عبداللهی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفته است: «اصل کار ما به دو سال پیش برمی‌گردد که از آن زمان مقدمات لازم فراهم و مباحث مربوط به تعیین مکان برگزاری اجلاس و دیگر بخش‌های امنیتی پی‌گیری شد.
کمیته‌های مختلفی نیز از بهمن‌ماه سال ۹۰ در معاونت امنیتی و انتظامی تشکیل شده که فعالیت‌های خاص مربوط به خودشان را آغاز کرده و انجام می‌‌دهند».
فرمانده نیروی انتظامی ایران نیز روز شنبه چهارم شهریور، ۲۴ اوت از بازداشت افرادی خبر داد که به گفته او «خواهان برهم زدن نظم اجلاس غیرمتعهد‌ها» بوده‌اند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اسماعیل احمدی‌مقدم، گفته این افراد با همکاری مرزبانی نیروی انتظامی و سپاه پاسداران ایران دستگیر شده‌اند.
فعالان سیاسی و مدنی از بان‌کی‌مون خواسته‌اند تا نسبت به سرکوب سیاسی در ایران اعتراض کند
فرمانده نیروی انتظامی ایران همچنین اضافه کرده که برای مقابله با خرابکار‌ها و گروه‌های تروریستی در روزهای منتهی به برگزاری اجلاس، تدابیر امنیتی ویژه‌ای در دستور کار نیروی انتظامی ایران قرار گرفته است.
احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران نیز اعلان کرده که برای پوشش حفاظتی نشست سران جنبش غیرمتعهد‌ها ۸۵۰ تیم امنیتی-انتظامی به کار گرفته شده‌اند.
وی همچنین اضافه کرد که نه تنها در استان تهران بلکه در استان‌های همجوار و نیز مناطق مرزی جنوب شرق و شمال غرب ایران اقدامات امنیتی تشدید شده است.
جانشین ناجا همچنین از ایجاد پست‌های موقت ایست-بازرسی‌ در استان‌های همجوار تهران خبر داد و گفت: «۲۰۰ ایست بازرسی توسط ناجا برای تامین امنیت تهران و ۱۶۰ ایست بازرسی هم توسط بسیج راه‌اندازی شده است».

درخواست از سران کشورهای عدم تعهد
هم‌زمان با این اقدامات امنیتی که به گفته‌ی شهروندان تهران، چهره شهر را به یک پادگان نظامی شبیه کرده، نامه‌هایی خطاب به سران کشورهای عضو عدم تعهد که قرار است به ایران سفر کنند منتشر شده است.
از جمله ۴۱۹ نفر از فعالان سیاسی و مدنی و اساتید دانشگاه طی نامه‌ای به بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل که قرار است در این اجلاس شرکت کند، از او خواسته‌اند تا در طول اقامتش در تهران، با میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی و دیگر زندانیان سیاسی ملاقات کند.
امضاکنندگان این نامه از دبیرکل سازمان ملل خواسته‌اند تا به نام منشور ملل متحد «پیگیری پیرامون نقض حقوق بشر و تقاضا برای پایان دادن به خشونت و تبعیض دولتی در ایران، اعطای مرخصی فوری به زندانیان سیاسی که از بیماری‌های حاد رنج می‌برند و آزادی تمامی زندانیان عقیدتی، سیاسی و بی‌گناه را سرلوحه مذاکرات خود با مقامات حکومت قرار داده و با اهتمامی جدی ملاقات با مهندس میرحسین موسوی، خانم زهرا رهنورد و حجت الاسلام مهدی کروبی را در فضایی آزاد و به دور از ارعاب نیروهای امنیتی خواستار شود».
داریوش آشوری، عبدالعلی بازرگان، مهران براتی، نیره توحیدی، مهرانگیز کار و مهدی خانبابا تهرانی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.
عضو سابق تیم مذاکره‌کننده اتمی به سرپرستی حسن روحانی در دولت اصلاحات که هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد، یکی دیگر از کسانی است که سران کشورهای عدم تعهد را خطاب قرارداده است.
شاهین دادخواه که به اتهام «همکاری با دول متخاصم» به هفت سال زندان محکوم شده در نامه‌ای خطاب به سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که سایت کلمه آن را منتشر کرده، با اشاره به فلسفه «ضداستبدادی» تشکیل این جنبش نوشته: «اینک شما مه‌مان کشوری هستید که ملت آن بیش از یکصد سال سابقه‌ی مبارزات آزادی‌خواهانه و دموکراسی خواهانه دارد و در این راستا دو انقلاب بزرگ آفریده و چندین جنبش اسلامی را رقم زده ولی با ناکامی روبرو گردیده و هم اکنون بهترین فرزندان این مرز و بوم صرفا به جرم اعتراضات آرام نسبت به مطالبات سیاسی، در زندان به سر می‌برند».
وی سپس از آنان خواسته «فریاد دموکراسی و آزادی‌خواهی و عدالت‌خواهی مردم ایران را به گوش جهانیان رسانده و نسبت به خطر ناشی از ماهیت استبدادی این دولت که مردم ایران، منطقه و جهان را به طور یکسان تهدید می‌کند، هشدار دهند».
اردشیر امیرارجمند مشاور موسوی نیز در نامه‌ای خطاب به بان‌کی‌مون از وی خواسته تا با مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد دیدار کند.
وی همچنین از دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده تا در نطق رسمی خود در اجلاس سران غیرمتعهد‌ها به سرکوب سیاسی در ایران اعتراض کند.