ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.08.2012, 14:52
درخواست محکومیت جهانی اظهارات مقامات ایرانی

اسرائیل خواستار محکومیت جهانی اظهارات مقامات ایرانی شد
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱
دویچه وله
نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد از شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل خواست تا سریعا اظهارات ضد اسرائیلی ایران را محکوم کنند. آمریکا می‌گوید تهران درصدد تأثیرگذاری بر شرکت‌کنندگان نشست سران جنبش عدم تعهد است.
اسرائیل خواستار محکومیت فوری سخنان ضد اسرائیلی ایران از سوی شورای امنیت و جامعه‌ی جهانی شد. نماینده اسرائیل در سازمان ملل در دو نامه‌ی جداگانه با متنی مشابه خطاب به بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل و نیز شورای امنیت گفته‌های اخیر رهبری جمهوری اسلامی بر ضد اسرائیل را "نه سخنانی برآمده از دیوانگان، بلکه برآمده از زبان متعصبان منطقی با نفرتی غیرمنطقی" عنوان کرد.
در این نامه به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهور و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران اشاره شده است.


ویکتوریا نولند: «جامعه‌ی بین‌الملل بایستی چنین لفاظی‌هایی را محکوم کند.»

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه روز شنبه (۱۸ اوت) از حمله احتمالی نظامی اسرائیل علیه ایران استقبال کرده و گفته بود که این امر برای ایران "بهترین بهانه را برای محو اسرائیل از صفحه‌‌ی روزگار" فراهم می‌کند.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران نیز در سخنرانی خود در "روز قدس" با تشبیه دولت اسرائیل به "غده سرطانی" گفته بود: «اگر یک سلول از این غده در فلسطین باقی بماند، باز آش همان است و کاسه همان.»
همچنین آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود در باره "روز قدس" در روز چهارشنبه (۱۵ اوت / ۲۵ مرداد) اظهار داشته بود که اسرائيل به زودی از صحنه جهان "محو" خواهد شد.

"لفاظی‌های نفر‌ت‌انگیز"
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه (۲۰ اوت) با "نفرت‌انگیز" خواندن این سخنان، هشدار داد که جمهوری اسلامی با بیان این نظرات "درصدد تحت‌تأثیر قراردادن" دیپلمات‌هایی است که قصد شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد را دارند. این نشست به میزبانی تهران در روزهای ۹ و ۱۰ شهریور (۳۰ و ۳۱ اوت) در تهران برگزار خواهد شد.
خانم نولند چنین سخنانی را "اهانت‌آور و قابل سرزنش" خواند و گفت: «جامعه‌ی بین‌الملل بایستی چنین لفاظی‌هایی را محکوم کند.»
آیت‌الله صانعی از مراجع تقلید شیعه گفته است در داخل کشور نباید آتش بیار معرکه باشیم و باعث شویم که جنگ احتمالی ایران و اسرائیل رخ دهد. پیش‌تر احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای اسرائیل را به "غده سرطانی" تشبیه کرده بودند.
پیش‌تر نیز اتحادیه اروپا، فرانسه و دبیرکل سازمان ملل تهدیدهای ضد اسرائیلی مقامات ایرانی را به شدت محکوم کردند. در بیانیه‌ای که در وبسایت اتحادیه اروپا در تشریح موضع کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی و امنیتی این اتحادیه منتشر شد، آمده بود: « نماینده عالی اتحادیه اروپا اظهارات زشت و تنفرآمیز رهبری و ریاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تهدید موجودیت اسرائيل را به شدت محکوم می‌کند. حق موجودیت اسرائيل نباید زیر سؤال برود.»
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز اظهارات محمود احمدی‌نژاد را "پرخاش‌جویانه و آتش‌افروز" خواند.
هنوز مشخص نیست که آیا بان‌کی مون برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد به تهران سفر خواهد کرد یا خیر. آمریکا و اسرائیل به شدت با سفر احتمالی آقای بان به تهران مخالفت کرده‌اند. شماری از گزارش‌های منتشره حاکی از شرکت محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر، در نشست تهران بوده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون ابراز موضع در زمینه سفر محمد مرسی به ایران اظهار داشت: «هر کسی که در این نشست شرکت می‌کند، بایستی از فرصت پیش‌آمده برای تحت فشار گذاشتن رهبران ایران برای پذیرفتن تعهداتشان در مورد برنامه‌های هسته‌ای استفاده کند.»