ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 20.08.2012, 4:52
نام بردن دوباره از اسرائیل به عنوان “غده سرطانی”

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۱
رادیو آلمان
با وجود انتقادهای شدید جهانی آیت‌الله خامنه‌ای بار دیگر روز یکشنبه از اسرائيل به عنوان "غده سرطانی" نام برد. وزیر امور خارجه پیشین آلمان از بالا گرفتن بحران در منطقه خلیج فارس ابراز نگرانی کرد.
به گزارش رسانه‌های ایران، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه (۱۹ اوت / ۲۹ مرداد) در دیدار با سفرای کشورهای اسلامی موضوع "فلسطین و قدس" را موضوع اصلی منطقه دانست. وی گفت که قدرتهای سلطه‌گر سالهای متمادی بر سرنوشت ملتها و دولتهای اسلامی تسلط داشته‌اند و "غده سرطانی صهیونیستی" را در قلب اسلام ایجاد کرده‌اند. افزون بر این، خامنه‌ای گفت که «بسیاری از مشکلات دنیای اسلام بواسطه وجود رژیم جعلی صهیونیستی» است. او همچنین "صهیونیسم" را "خطری برای همه بشریت" خواند.
در ادبیات سیاسی مسئولان جمهوری اسلامی از دولت اسرائيل به عنوان "رژیم صهیونیستی" نام برده می‌شود.
آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی خود در باره "روز قدس" در روز چهارشنبه (۱۵ اوت / ۲۵ مرداد) نیز گفته بود که اسرائيل به زودی از صحنه جهان "محو" خواهد شد.
همچنین محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در راهپیمایی روز قدس در تهران در روز جمعه (۱۷ اوت / ۲۷ مرداد) دولت اسرائيل را به "غده سرطانی" تشبیه کرده و گفته بود: «اگر یک سلول از این غده در فلسطین باقی بماند باز آش همان است و کاسه همان.» احمدی‌نژاد پیش از این هم بارها خواستار "محو اسرائيل از روی نقشه" شده است.

کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا، از ایران خواست نقشی سازنده در منطقه ایفا کند


انتقادهای جهانی به اظهارات ضداسرائيلی سیاستمداران ایران
سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در روز یکشنبه در حالی ابراز شد که اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، آمریکا و فرانسه سخنان روزهای اخیر او و محمود احمدی‌نژاد علیه اسرائيل را به شدت محکوم کرده بودند.
اتحادیه اروپا سخنان ضداسرائيلی سیاستمداران ایران را محکوم کردانتقاد شدید بان کی‌مون از سخنان ضداسرائيلی احمدی‌نژاد آمریکا سخنان احمدی‌نژاد در روز قدس را "نفرت‌‌انگیز" خواند
روز یکشنبه (۱۹ اوت / ۲۹ مرداد) سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، طی بیانیه‌ای موضع این نماینده عالی اتحادیه اروپا را درباره گفته‌های اخیر رهبران جمهوری اسلامی علیه اسرائيل به اطلاع عموم رساند. در بیانیه‌ای که در این زمینه در وبسایت اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است: «نماینده عالی اتحادیه اروپا اظهارات زشت و تنفرآمیز رهبری و ریاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تهدید موجودیت اسرائيل را به شدت محکوم می‌کند. حق موجودیت اسرائيل نباید زیر سؤال برود.»
در بیانیه‌ای که از سوی سخنگوی بان کی مون در این زمینه در روز جمعه (۱۷ اوت / ۲۷ مرداد) منتشر شد می‌خوانیم: «دبیر کل سازمان ملل متحد اظهارات دو روز گذشته از سوی رهبر و رئیس‌جمهوری ایران را ترسناک توصیف کرده و چنین اظهاراتی را تهدیدآمیز ارزیابی می‌کند.»

سخنگوی شورای امنیت آمریکا سخنان احمدی‌نژاد را "نفرت‌انگیز و تفرقه‌آور" خواند و سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز در این باره گفت: «ما اظهارات محمود احمدی‌نژاد را شدیدا محکوم می‌کنیم و تاکید می‌ورزیم که ایران اجازه ندارد و نمی‌تواند حق اسرائيل برای زندگی در آرامش را به چالش بکشد.»

یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه پیشین آلمان، نسبت به بالاگیری بحران در منطقه خلیج فارس هشدار می‌دهد


ابراز نگرانی وزیر امور خارجه پیشین آلمان
یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه پیشین آلمان، روز یکشنبه (۱۹ اوت / ۲۹ مرداد) نسبت به بالا گرفتن بحران ابراز نگرانی کرد. فیشر در مصاحبه با روزنامه آلمانی "بیلد ام زونتاگ" درباره حمله احتمالی اسرائيل علیه ایران گفت: «نمی‌دانم چه پیش خواهد آمد. ولی می‌دانم که این بحران هیچگاه به خطرناکی امروز نبوده است.»
یوشکا فیشر که از سیاستمداران حزب سبزهای آلمان است نسبت به تحولات منطقه خلیج فارس هشدار داد، جایی که به گفته وی، «طبل‌ها مدام با صدایی بلندتر زده می‌شوند».
این سیاستمدار آلمانی در کنار برخورد میان ایران و اسرائيل از «جنگ داخلی در سوریه که می‌تواند به جنگی در منطقه گسترش یابد» ابراز نگرانی کرد.
سخنان مسئولان جمهوری اسلامی ایران در باره اسرائيل در چند روز اخیر در حالی بیان شده است که در هفته‌های گذشته تنش لفظی ایران و اسرائيل درباره بی‌نتیجه بودن مذاکرات اتمی و حمله نظامی احتمالی به تاسیسات اتمی ایران بالا گرفته است.
در بیانیه‌هایی که از سوی کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا، و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، منتشر شده، از ایران خواسته شده نقشی سازنده در منطقه ایفا کند و و به تنش‌ها دامن نزند.