ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.08.2012, 6:12
بیش از ۲۵۰کشته در زلزله آذربایجان شرقی

حسن قدمی، رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور امروز - یکشنبه ۲۲ مرداد - گفت که آخرین آمار کشته‌شدگان این دو زمین‌لرزه به ۲۵۰ نفر و تعداد زخمی‌ها به بیش از دو هزار نفر رسیده است. او با اعلام این که عملیات امداد و نجات به پایان رسیده است، گفت که به ۱۱۰ روستای منطقه خسارت وارد شده است.

خبرگزاری مهر در گزارشی از وضعیت شهر ورزقان نوشته است که "مشکلات کمبود امکانات غذایی و دارویی وجود دارد." بنا بر این گزارش، "نیروهای امدادی وارد این شهر شده‌اند، ولی برق شهر قطع است، پمپ بنزین به حالت تعطیل درآمده و درمانگاه شهر تنها با دو پزشک عمومی مشغول به کار است.

سه زمین‌لرزه پی در پی

زمین لرزه آذربایجان شرقی بعد از ظهر روز شنبه ۲۱ مرداد رخ داد. مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران زمان زمین‌لرزه را ساعت ۱۶:۴۲ روز شنبه ۲۱ مرداد و شدت آن ۲/ ۶ ریشتر ثبت کرده است. مرکز زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در حوالی شهرهای اهر و ورزقان واقع در شمال شرقی تبریز بوده است.

مرکز زلزله‌شناسی آمریکا اما دو زمین‌لرزه به بزرگی ۲/ ۶ و ۳/ ۶ در مقیاس ریشتر را ثبت کرده است. هر دو زلزله در حوالی شهر اهر و به فاصله چند دقیقه از هم رخ داده‌اند. زمین لرزه سومی نیز با قدرت ۷/ ۴ ریشتر دقایقی بعد در حوالی شهرهای اهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی اتفاق افتاد. شدت این زمین لرزه‌ها به حدی بود که تکان‌های ناشی از آن در دیگر شهرهای آذربایجان از جمله ارومیه، مراغه و اردبیل احساس شد.

مرکز لرزه نگاری ایران شامگاه اعلام کرده از بامداد تا عصر روز شنبه ۲۳ زمین‌لرزه استان‌های کشور را لرزانده است که شدیدترین آن‌ها در استان آذربایجان شرقی با مرکزیت اهر به بزرگی ۲/ ۶ مقیاس ریشتر بوده است. بنا به این گزارش روز شنبه ۲۱ مرداد زمین لرزه استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان و هرمزگان را نیز لرزانده است.

همدردی با زلزله‌زدگان


ترکیه، آمریکا و امارات متحده عربی، نخستین کشورهایی بودند که با زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی در ایران، همدردی کردند.

به‌گزارش ایرنا، احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، شامگاه شنبه، در تماس تلفنی با علی‌اکبر صالحی، همتای ایرانی خود، ضمن تسلیت به بازماندگان زلزله شمال غرب ایران، آمادگی كشورش را برای ارسال هر نوع كمك به حادثه‌دیدگان اعلام کرده است.

برپایه همین گزارش، مسوولان امارات متحده عربی نیز با ابراز تاسف از وقوع زلزله و اعلام همدردی با خانواده های آسیب دیده، آمادگی كشورشان را برای ارسال كمك‌های انساندوستانه اظهار داشته‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار پیامی به زبان فارسی بر صفحه فیسبوک خود، با افرادی که عزیزان خود را در زلزله های استان آذربایجان شرقی از دست داده اند ابراز همدردی کرد.