ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.08.2012, 20:40
آقای خامنه‌ای ۳۰ دانشجوی منتقد شما زندانی‌اند

دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه‌ای نسبت به سخنان اخیر آیت الله خامنه‌ای در جمع دانشجویان عضو تشکل های وابسته به حاکمیت واکنش نشان داد. «ای کاش رهبر جمهوری اسلامی در برابر دانشجویان مخالف و منتقد به خود نیز دستور به تحمل و مدارا می‌داد. امروز در دانشگاه‌های کشور دیگر صحبت از حق انتقاد به رهبری بی‌معناست. مسئولان انتصابی دانشگاه با هرگونه صدای مخالف به شدت برخورد می‌کنند.»

به گزارش دانشجونیوز، دفتر تحکیم وحدت با انتقاد از دیدار افرادی گزینش شده با رهبر جمهوری اسلامی در بیانیه خود می گوید که قلب دانشگاه همچنان از زخم دشنه‌های طرفداران ولایت دردمند است: “زخم کهنه انقلاب فرهنگی همچنان درد می کشید، که کوی دانشگاه در تیر ٧٨ داغ دار شد. تیغ اصلاح از بس که کند بود، خون به رخ می کشید. اخراج و تهدید و زندان برای دانشجویان عادت شد. خرداد ٨٨، خاک «عزت» هنوز گرم بود که باز سودای فتح کوی در سر پروراندند. زندان و شکنجه و تهدید و تبعید … یادگاری زمانه ای شد که به نام دین، کین پروراندند و خون دل به کام دانشجو خوراندند. گزینش عده ای از دانشجویان عضو تشکل های وابسته به حاکمیت و طرح مباحثی مشخص در جهت اجرای نمایشی آکنده از تملق نه تنها کمکی به بازسازی چهره مستبدان در نزد دانشجویان نخواهد کرد، بلکه اراده ها را برای پرده دری از این نمایش دروغین مصمم تر خواهد نمود”.

به گزارش دانشجونیوز، متن کامل بیانیه دفتر تحکیم وحدت به شرح زیر است:

جنبش دانشجویی ایران از بدو تاسیس دانشگاه در کشور، همواره یکی از رکن های اصلی مبارزه علیه استبداد حاکم بوده است. برآیند جریان های مختلف دانشجویی، با دیدگاه ها و سلایق گوناگون، در جهت آرمان های بلند ملت ایران ونفی ظلم و تمامیت طلبی حاکمان، اعتبار و نیک نامی برای این جنبش به ارمغان آورده که دسیسه جویی و دست اندازی عده ای فرصت طلب برای مصادره و قلب هویت آزادی خواهانه این جریان اصیل را در پی داشته است.

در روزهای گذشته خبر دیدار جمعی از دانشجویان عضو تشکل ها و نهادهای وابسته به حاکمیت با رهبر جمهوری اسلامی در حالی تحت عنوان «دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب» منتشر شد، که قلب دانشگاه و دانشجویان همچنان از زخم دشنه های طرفداران ولایت دردمند است.

زخم کهنه انقلاب فرهنگی همچنان درد می کشید، که کوی دانشگاه در تیر ٧٨ داغ دار شد. تیغ اصلاح از بس که کند بود، خون به رخ می کشید. اخراج و تهدید و زندان برای دانشجویان عادت شد. خرداد ٨٨، خاک «عزت» هنوز گرم بود که باز سودای فتح کوی در سر پروراندند. زندان و شکنجه و تهدید و تبعید … یادگاری زمانه ای شد که به نام دین، کین پروراندند و خون دل به کام دانشجو خوراندند.

از این شرح درد مختصر که بگذریم، سخنان اخیر آیت الله خامنه ای در جمع شماری از دانشجویان طرفدار حاکمیت، نمک به زخم تازه ای بود که نمی توان در برابرش سکوت کرد.

گزینش عده ای از دانشجویان عضو تشکل های وابسته به حاکمیت و طرح مباحثی مشخص در جهت اجرای نمایشی آکنده از تملق نه تنها کمکی به بازسازی چهره مستبدان در نزد دانشجویان نخواهد کرد، بلکه اراده ها را برای پرده دری از این نمایش دروغین مصمم تر خواهد نمود.

«دفتر تحکیم وحدت»، بزرگترین تشکل مستقل دانشجویی که در سال های اخیر بیشترین فشارها را از سوی مقام های قضائی و اجرایی کشور متحمل شده است، به عنوان صدای حقیقی دانشگاه هرگز در برابر سخنان دروغ سکوت پیشه نخواهد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در اظهارات خود بر لزوم «شرح صدر سیاسی» تاکید کرده و گفته است “هیچ منافاتى وجود ندارد بین پایبندى دقیق و عمیق به اصول و رعایت جهت گیرى دقیق، در عین حال داشتن شرح صدر و برخورد غیر پرخاشگرانه‌ى با کسانى که با فکر انسان همراه نیستند؛ بالخصوص در زمینه‌هاى سیاسى”.

حمله گروه های فشار وابسته به انصار حزب الله به سخنرانی روشنفکران در دانشگاه ها، حمله نیروهای بسیجی به تریبون های آزاد دانشجویی، حمله نیروهای انتظامی و لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران، اصفهان و تبریز … تنها نمونه های اندکی از رفتار وحشیانه و غیرمتمدنانه کسانی است که خود را فدایی رهبری می دانند و هیچ گاه در عمل مورد عتاب و برخورد قرار نگرفته اند، چه اگر اینگونه بود شاهد تکرار این رفتارهای پرخاشگرانه طی سال های متمادی نبودیم.

آیت الله خامنه ای در ادامه اظهارات خود در مورد برخورد قوه قضائیه با عده ای از دانشجویان بسیجی وبلاگ نویس، به دلیل انتشار مطالبی علیه خانواده لاریجانی، گفته است که “در قبال اظهارنظر احیاناً قدرى تند یک جوان دانشجو خیلى نباید حساسیت وجود داشته باشد”. وی در ادامه اظهار داشته است برخورد با جوان ها، “نباید خیلى برخورد خشن و تند و آنجورى باشد”.

ای کاش رهبر جمهوری اسلامی در برابر دانشجویان مخالف و منتقد به خود نیز دستور به تحمل و مدارا می‌داد. امروز در دانشگاه های کشور دیگر صحبت از حق انتقاد به رهبری بی‌معناست. مسئولان انتصابی دانشگاه با هرگونه صدای مخالف به شدت برخورد می‌کنند. انجمن های اسلامی دانشجویان، تشکل های مستقل دانشجویی، کانون های فرهنگی و هنری، شوراهای صنفی و نشریات دانشجویی در سخت ترین شرایط بعد از انتخاب محمود احمدی نژاد در سال ١٣٨۴ به سر می برند.

دفتر تحکیم وحدت در دو گزارشی که به آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران، تحویل داد، به بیش از ٢۵٠٠ مورد نقض حقوق دانشجویان تنها در طول سه سال و نیم اخیر اشاره کرده است.

صحبت های دیگر رهبر جمهوری اسلامی در مورد ضرورت انتقاد در جریان های دانشجویی نیز به طنز تلخی می ماند که یادآور حضور ده ها دانشجوی منتقد در زندان به دلیل اعتراض به وضع موجود در کشور است.

سخنان آیت الله خامنه ای در حالی بیان می‌شود که در حال حاضر بیش از سی دانشجو در زندان های کشور به سر می برند. شمار زیادی از این دانشجویان تنها به جرم اندیشیدن به ایرانی آباد و آزاد از هرگونه دیکتاتوری به حبس های طولانی مدت محکوم شده اند. مطابق با گزارشی که دفتر تحکیم وحدت به آقای شهید تحویل داده و در انتهای این گزارش آمده است در حال حاضر شمار زیادی از دانشجویان کشور به جای تحصیل در دانشگاه، با میانگین محکومیت بیشتر از ۵ سال حبس در زندان هستند.

دفتر تحکیم وحدت به آیت الله خامنه ای پیشنهاد می کند که برای شنیدن صدای واقعی دانشجویان درب زندان ها را بگشاید و در جمع دانشجویان زندانی منتقد حضور یابد تا از صحنه چینی نمایشی رها شود و بر صحنه حقیقت گام بگذارد.

بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، با وجود بیماری هم اکنون مشغول گذراندن دوران ده ساله محکومیت خود در زندان اوین است. مجید توکلی دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به دلیل سخنرانی انتقادی علیه رهبر جمهوری اسلامی در ١۶ آذر ٨٨ بازداشت شد و دوران محکومیت ٨ سال و نیمه خود را در زندان رجائی شهر کرج می گذراند. ضیا نبوی و مجید دری به دلیل دفاع از حق بدیهی تحصیل هر کدام به ده و شش سال زندان محکوم شده اند و در سخت ترین شرایط در تبعید، در زندان کارون اهواز و بهبهان، به سر می برند. حسین رونقی ملکی به ١۵ سال حبس محکوم و بعد از اعتصاب غذا با مرخصی درمانی وی موافقت شده است. سیاوش حاتم دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی سینا همدان و عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت برای گذراندن ١۶ ماه حبس اخیرا بازداشت شد. شبنم مددزاده نیز حکم ۵ سال خود را در زندان اوین می گذراند. عماد بهاور مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی به همراه امید کوکبی دانشجوی نام آور ایرانی هر کدام به ده سال زندان محکوم شده اند. علی اکبر محمدزاده، میترا عالی و نوید نزهت دانشجویان نخبه دانشگاه صنعتی شریف دوران ۶ (محمدزاده) و یک سال زندان خود را می گذرانند. ایقان شهیدی و سارا محبوبی از دانشجویان بهائی علاوه بر محرومیت از تحصیل به دلیل باورهای مذهبی به ترتیب به ۵ سال و ١٠ ماه زندان محکوم شده اند. آرش صادقی، مهدی خدایی، بابک داشاب، حسن اسدی زیدآبادی، حامد امیدی، سعید جلالی فر، علی جمالی، حامد روحی نژاد، علی سالم و فرشته شیرازی شماری دیگر از دانشجویانی هستند که زندان ها را آباد کرده اند.

علاوه بر مواردی که گفته شد، تفکیک گسترده جنسیتی در سال تحصیلی آتی در بیش از ۶٠ دانشگاه کشور نشان از نگاه توهین آمیزی دارد که بر مجموعه مدیریتی آموزش عالی کشور سایه افکنده است. در حالی که در سال جاری بیش از ۶٠ درصد داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری را زنان تشکیل داده اند، در بسیاری از رشته های دانشگاهی تیغ تبعیض، ورود دانشجویان دختر را منع و یا محدود کرده است. نگاه بیمار به مقوله ارتباط دانشجویان در دانشگاه ها که سعی در دیوارکشی بین دانشجویان دختر و پسر را دارد، در حقیقت در پی انجماد و رخوت در فضای دانشگاهی کشور می جوید. دانشگاه مطلوب حاکمیت امروز، دانشگاهی مرده است.

در پایان، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت، بار دیگر بر لزوم گشودن فضای آزاد بحث و گفتگو در کشور تاکید کرده و از رهبر جمهوری اسلامی بنا بر وظیفه ای که در پیشگاه ملت ایران بر عهده دارد می خواهد که حق آزادی انتخاب، آزادی بیان، آزادی تجمع و تشکل را برای آحاد مردم از جمله دانشجویان به رسمیت بشناسد.

در شرایطی که کشور به دلیل سو مدیریت ناشی از استبداد، در زیر سایه جنگ به سر می برد و تحریم های بین المللی که کاغذپاره خوانده می شدند ارزش اسکناس ملی را به کاغذپاره ای مبدل کرده اند، انتظار تدبیر و عقلانیت در احترام به خواست و نظر مردم اگر چه بعید است، اما همچنان راهگشا می نماید و می تواند در دفع تهدیدها و خطراتی که متوجه مردم و سرمایه های کشور است، موثر واقع شود. آزادی دانشجویان زندانی به همراه تمام زندانیان عقیدتی و سیاسی می تواند آغاز راهی باشد که احترام و شوکت را به مردم ایران بازگرداند.

روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت
مرداد ماه ١٣٩١