ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 07.08.2012, 21:42
مرگ سالانه ۴۴ هزار ایرانی در اثر تصادفات

خبرگزاری مهر می‌نویسد که طی ده سال گذشته، دستکم ۴۳۸ هزار نفر در ایران در اثر برق گرفتگی، مسمومیت با گاز، سوختگی یا غرق‌شدگی و سانحه از دنیا رفته‌اند. مسمومیت دارویی مرگبار نیز در این مدت روندی افزایشی داشته است.

آمار مربوط به مرگ‌های غیرطبیعی در ایران در فاصله سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ نشان می‌دهد که ۴۳۸ هزار و ۷۲۹ نفر جان خود را به صورتی غیرعادی از دست داده‌اند. کمترین میزان مرگ مربوط به سال ۱۳۸۰ با ۳۵ هزار و ۶۶۲ نفر و بالاترین مقدار مربوط به سال ۱۳۸۵ با ۴۷ هزار و ۵۸۷ مورد مرگ قید شده است.

سوانح رانندگی با آمار ۲۴۱ هزار و ۲۴۰ نفری، بیشترین افراد را به کام مرگ کشانده‌اند. به این ترتیب میانگین سالانه قربانیان سوانح رانندگی در ایران از ۲۴ هزار نفر تجاوز می‌کند.

خبرگزاری مهر نوشته که آمار جان باختگان حوادث رانندگی در سال‌های یاد شده روندی افزایشی داشته و از ۱۹ هزار و ۷۲۷ نفر در سال ۱۳۸۰ به ۲۳ هزار و ۲۴۹ نفر در سال ۸۹ رسیده است. بیشترین شمار قربانیان سوانح رانندگی مربوط به سال ۱۳۸۵ با ۲۷ هزار و ۵۶۷ نفر قربانی بوده است.

در گزارش مهر آمده که ۲۶ هزار و ۹۲۸ هزار ایرانی نیز در ده سال گذشته بر اثر سوختگی جان باخته‌اند. ۵/ ۶۲ درصد سوختگی‌های مرگبار در اثر سانحه، ۳/ ۲۳ درصد آنها در اثر خودکشی یا مشکوک به خودکشی، ۶/ ۲ درصد به علت حادثه حین کار و ۸/ ۱ درصد مشکوک به قتل عنوان شده‌اند. علت ۸/ ۹ درصد سوختگی‌های منجر به مرگ نیز نامعلوم مانده‌اند.
مهر می‌نویسد که سومین عامل مرگ غیرطبیعی در ایران در ده سال گذشته غرق شدگی است. ۱۲ هزار و ۳۷۵ نفر در اثر غرق شدگی جان یاخته‌اند که بیشترین موارد آن در سال ۱۳۸۲ به میزان ۱۵۱۵ نفر ذکر شده است.

در این میان ۸۷ درصد غرق شدگی‌ها بر اثر سانحه، ۵/ ۸ درصد به دلیل نامعلوم، ۲/۲ درصد حادثه کار و ۹/ ۱ درصد ناشی از خودکشی بوده‌اند.

مرگ ناشی از مسمومیت با سم نیز در ایران روندی افزایشی داشته است. ۶ هزار و ۸۲۰ نفر ظرف ده سال به این دلیل جان خود را از دست داده‌اند. طی این سال‌ها ۳ هزار و ۴۰۸ نفر نیز بر اثر مسمومیت دارویی جان خود را از دست داده‌اند.

طی این سال‌ها همچنین ۷ هزار و ۲۸۵ نفر در ایران بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند.

سال ۸۶ با مرگ هزار و ۲۴ نفربر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن رکورددار بیشترین مرگ غیرطبیعی با این گاز سمی است. بررسی آمار گازگرفتگی نشان می دهد خودکشی و دیگرکشی با این گاز سمی نیز در ایران وجود دارد.

در آمار ارائه شده توسط مهر اشاره‌ای به مسمومیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناشی از مصرف الکل صنعتی و مشروبات تقلبی و دست ساز در ایران نشده است. این در حالی است که همه ساله گروهی از جوانان به ویژه در شهرستان‌های ایران جان خود را بر سر فرآورده‌های غیراستاندارد الکلی می‌گذارند.

این گزارش آمار مستقلی نیز از میزان خودکشی در ایران ارائه نکرده، اما سازمان پزشک قانونی ایران به‌تازگی گفته که سه ماه نخست سال جاری، ۱۱۶ نفر در تهران، مازندران، گیلان و لرستان در پی استفاده از قرص برنج درگذشته‌اند و میزان مرگ ناشی از مصرف این قرص رو به افزایش است.

دکتر احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی ایران نیز در ۲۴ مرداد سال ۱۳۹۰ از رشد ۱۷ درصدی میزان خودکشی در سال ۸۹ به نسبت سال قبل خبر داد. این در حالی است که بسیاری موارد خودکشی یا مرگ ناشی از الکل در ایران، به دلیل تابوهای فرهنگی و مذهبی اعلام و ثبت نمی‌شوند.