ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 07.08.2012, 7:01
حکومت اسد در حال فروپاشی است

قدرت‌های غربی می‌گویند که جدایی ریاض حجاب، نخست وزیر سوریه از حکومت سوریه، نشانه آن است که دولت بشار اسد رئیس جمهوری این کشور درحال فروریختن است.

کاخ سفید گفت که اکنون مخالفان دست پیش را دارند و فرانسه گفته است که سرنوشت دولت آقای اسد "محتوم" است.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت که جدایی مقام‌ها از حکومت سوریه نشان می‌دهد که قبضه بشار اسد بر قدرت به تدریج سست می‌شود.

او گفت: «اگر او نمی‌تواند انسجام را در محفل داخلی‌اش حفظ کند، این منعکس‌کننده ناتوانی او در حفظ پیروانی در میان مردم سوریه مگر به ضرب تفنگ است. مخالفان و مردم سوریه دست پیش را دارند.»

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه گفت که جدایی آقای حجاب نشانه دیگری از تضعیف رژیم است. او در بیانیه‌ای گفت: «فرانسه قانع شده که سرنوشت رژیم اسد محتوم است.»

ریاض فرید حجاب تنها دو ماه پس از ادای سوگند به عنوان نخست وزیر سوریه، در روز ۶ اوت (۱۶ مرداد) به جمع مخالفان رژیم بعث پیوست. او در بیانیه‌ای که همان روز در اردن منتشر شد نوشته است: «من به این وسیله اعلام می‌کنم که از رژیم ترور و کشتار جدا شده و به صف انقلاب و آزادی و شرف پیوسته‌ام. از امروز به بعد من سرباز این انقلاب مقدس هستم».

به گفته‌ی محمد العطری، سخنگوی حجاب، وزیر کشاورزی پیشین تمایلی به پست نخست‌وزیری نداشته و انتصاب او اجباری بوده است. العطری مدعی شد که رژیم حجاب را تهدید کرده است که بین پست نخست‌وزیری و مرگ یکی را انتخاب کند، اما او راه سوم، یعنی فرار را برگزیده و برای آن دو ماه برنامه‌ریزی کرده است.

آقای العطری از قول ریاض حجاب به تلویزیون الجزیره گفته است: «من امروز اعلام می‌کنم که به رژیم وحشت و کشتار پشت کرده و به صفوف قیام پیوسته‌ام.» او در بیانیه خود سرکوب مخالفان به دست نیروهای دولتی را «جنایت جنگی، نسل‌کشی و کشتار وحشیانه» خوانده است.

گفته می‌شود که حجاب به همراه ده تن از افراد خانواده‌اش، دو وزیر و چند افسر بلندپایه‌ی ارتش به اردن گریخته است تا از آنجا به قطر برود. پس از انتشار خبر فرار حجاب تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که او از مقامش برکنار شده است.

در سیستم حکومتی سوریه امور اصلی کشور را رئیس جمهور اداره می‌کند و نخست‌وزیر اختیارات زیادی ندارد. با وجود این اشپیگل آنلاین می‌نویسد، فرار حجاب از سوریه برای رژیم بعث ضربه‌ی "نمادین" بزرگی به‌شمار می‌رود. نمادین به این دلیل که چنین اقدامی ضعف رژیم در کنترل اوضاع را به نمایش می‌گذارد. به گزارش خبرگزاری‌ها بسیاری از مخالفان رژیم پس از شنیدن خبر فرار حجاب ساعت‌ها در خیابان‌ها به شادی پرداختند.

تاکنون سیاستمداران درجه‌ی دو، از جمله یک معاون وزیر و چهار نماینده‌ی پارلمان به بشار اسد پشت کرده بودند. اکنون این امکان وجود دارد که تعداد بیشتری از وزیران و نزدیکان رئیس جمهور به جمع مخالفان بپیوندند.

حجاب از مقامات دولتی سوریه خواسته است، از او تقلید کرده و از رژیم جدا شوند. او البته توصیه نموده است که در این صورت بی‌گدار به آب نزنند، بلکه برای حفظ امنیت اعضای خانواده‌شان، فرار خود را با دقت برنامه‌ریزی کنند.

ماه گذشته نواف فارس سفیر سوریه در عراق به مخالفان پیوسته بود. پیش از او ژنرال مناف طلاس که از نزدیکان بشار اسد به حساب می آمد در ماه ژوئیه فراری شده بود.

تاکنون حدود ۳۰ ژنرال دیگر از طریق مرز ترکیه گریخته‌اند و خبرگزاری آناتولی ترکیه دوشنبه گزارش داد که ژنرال دیگری همراه با پنج افسر بلندپایه و بیش از ۳۰ سرباز فراری شده‌اند.

خونریزی ادامه دارد

روز دوشنبه (۶ اوت / ۱۶ مرداد) نیز درگیری‌های نیروهای دولتی با مخالفان در شهرهای گوناگون ادامه داشت. به گزارش شورای ملی سوریه حامیان بشار اسد بار دیگر در حماه بیش از ۴۰ غیرنظامی سوری را به قتل رسانده‌اند. شورای ملی سوریه ارتش را متهم می‌کند که یکی از روستاهای نزدیک حماه را پیش از تصرف پنج ساعت با سلاح سنگین و تانک، گلوله باران کرده‌ است.

به گزارش سازمان‌های نزدیک به اپوزیسیون سوریه، نیروهای ارتش در چند منطقه‌ی شهر تاریخی حلب نیز به مواضع مخالفان حمله کرده‌اند. ظاهرا در درگیری‌های صبح دوشنبه دست‌کم ۸ غیرنظامی و یکی از فرماندهان شبه‌نظامیان مخالف اسد کشته شده‌اند.

وبسایت روزنامه‌ی آلمانی "دی ولت" گزارش داد که مرکز شهر حلب ساعت‌های متمادی شاهد درگیری‌های خونین بوده است. این روزنامه‌ می‌نویسد که نیروهای مخالف در برابر حمله‌های هوایی ارتش عاجزند. دی ولت شمار مخالفان مسلح در حلب را ۸ هزار نفر ذکر کرده است. در مقابل، حکومت نیز خود را با دست‌کم ۲۰ هزار سرباز برای حمله‌ی "سرنوشت‌ساز" علیه مخالفان آماده می‌کند.

تشدید خشونت از جانب مخالفان

بر اساس گزار‌ش‌های گوناگون، گروه‌های مخالف رژیم خشونت علیه کسانی را که متهم به همکاری با رژیم هستند، افزایش داده‌اند. ناظران، قتل مشکوک یکی از مجریان برنامه‌‌های تلویزیونی دولتی را نیز به مخالفان نسبت می‌دهند.

اشپیگل آنلاین می‌نویسد که در این میان وضعیت شیعیان علوی از دیگر اقلیت‌های این کشور بدتر است، زیرا بسیاری از مخالفان، وابستگان به این اقلیت مذهبی را فله‌ای به پشتیبانی از رژیم متهم می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از شیعیان علوی در صفوف مخالفان علیه رژیم بعث می‌جنگند.


منابع گزارش: دویچه وله، بی‌بی‌سی