ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 03.08.2012, 9:12
زیان روزانه ۱۳۳ميليون دلاری ایران از تحریم‌ها

رادیو فردا: خبرگزاری بلومبرگ روز پنجشنبه، ۱۲ مرداد ماه، طی گزارشی با اشاره به تاثير فزاينده تحريمهای غرب بر اقتصاد ايران، از زيان روزانه ۱۳۳ ميليون دلاری ايران بخاطر کاهش صادرات نفت اين کشور خبر داد.

اين گزارش می افزايد، بر اساس داده هايی که در اختيار خبرگزاری بلومبرگ قرار دارد، هم اکنون صادرات نفت ايران نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد افت داشته و تحت تاثير تحريمهای غرب که از اول ماه ژوئيه آغاز شد و بخش خريد، ترانزيت، عمليات مالی و بيمه نفت خام ايران را هدف قرار داد، فروش نفت ايران از ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۱ هم اکنون به ۱ ميليون و يکصد هزار بشکه کاهش يافته است.

اين ميزان از کاهش صادرات نفت خام سالانه ۴۸ ميليارد دلار از درآمد دولت محمود احمدی نژاد که معادل ۱۰ درصد کل اقتصاد ايران (توليد ناخالص ملی) است، خواهد کاست.

بر اساس گزارش سال گذشته اداره اطلاعات انرژی امريکا، نيمی از درآمدهای دولتی ايران از محل صادارت نفت تامين می شود و ۸۰ درصد از صادرات ايران را نفت و محصولات نفتی تشکيل می دهد.

هم اکنون ارزش پول ملی ايران، ريال، نسبت به نوامبر سال گذشته تا يک سوم کاهش يافته و قيمت گوشت، نان و برنج و ديگر اقلام مصرفی به شدت افزايش يافته است. بنا به گزارش بانک مرکزی ايران نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ماه به ۲۲,۴ درصد رسيده است. همچنين صندوق بين المللی پول پيش بينی کرده است که نرخ رشد اقتصادی ايران برای سال جاری به چهار دهم درصد سقوط کند و برای سال ۲۰۱۳ نيز رشد ۱,۳ درصدی را برای ايران پيش بينی کرده است.

بر اساس بررسی های خبرگزاری بلومبرگ، توليد نفت ايران طی ماه گذشته ميلادی دوباره کاهش يافته و به رقم دو ميليون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسيده است. بر اساس آخرين گزارش ماهانه اوپک که ۲۲ تيرماه منتشر شد، توليد نفت ايران در ماه ژوئن، دو ماه قبل، روزانه دو ميليون و ۹۶۳ هزار بشکه در روز بود که نسبت به سال ۲۰۱۱ روزانه تا ۶۰۰ هزار بشکه کاهش يافته است.

بر اساس گزارش اوپک، عراق از ماه ژوئن با توليد روزانه دو ميليون و ۹۸۴ هزار بشکه نفت، رسما جايگاه دومين توليد کننده بزرگ نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را از ايران گرفت.

خبرگزاری بلومبرگ می گويد، نتيجه تحريم های غرب عليه ايران، در انتخابات ماه نوامبر رياست جمهوری آمريکا، يک پيروزی برای باراک اوباما در سياست خارجی محسوب می شود.

بلومبرگ می نويسد، در حالی که تهديدهای ايران برای ايجاد اختلال در عبور نفتکشها از تنگه هرمز در ماه مارس، اسفند - فروردين، باعث شد تا قيمت نفت به بالاترين ميزان خود طی سه سال گذشته سعود کند، اما با افزايش توليد نفت توسط عربستان و آهسته تر شدن آهنگ رشد اقتصاد جهانی قيمت نفت فروکش کرد.

«اين موضوع از طرفی هم به باراک اوباما کمک می کند که تا قبل از انتخابات ماه نوامبر قيمت حاملهای انرژی در آمريکا را بالا نبرد و هم ايران مجبور شود با تضعيف ارزش پول ملی و بيکاری فزاينده در کشور دست و پنجه نرم کند».

مايک ويتنر، رئيس مرکز تحقيقات بازارنفت «سوسايت جنرال اس ای» امريکا به بلومبرگ گفته است که آنچه که اتفاق افتاده، يک موفقيت بی حد و حصر است. بگفته وی، نگراني های زيادی از تاثير تحريم های جديد غرب عليه ايران بر افزايش قيمتهای جهانی وجود داشت، اما در نهايت امريکا و اتحاديه اروپا موفق شدند، چرا که قيمت نفت هم اکنون پايين است.

خبرگزاری بلومبرگ می افزايد، قيمت نفت در بازار لندن بعد از تهديدهای ايرانی برای بستن تنگه هرمز در ابتدای ماه مارس به بالای ۱۲۸ دلار به ازای هر بشکه رسيد. تنگه هرمز با عرض ۳۴ کيلومتر محل عبور ۲۰ درصد از نفت معاملاتی در جهان است. اما با افزايش توليد نفت عربستان تا بالای ۱۰ ميليون بشکه در روز که برابر با افزايش ۲۲ درصدی حجم نفت توليدی اين کشور در مقايسه با سال ۲۰۱۰ بود، دوباره قيمت های جهانی نفت فروکش کرد. همچنين ارزيابيهای آژانس بين المللی انرژی برای چهارمين بار طی سال جاری حاکی از کاهش مصرف جهانی نفت و رسيدن آن به ۸۹ ميليون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بود که در کاهش قيمت نفت تاثير گذاشت.