ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 02.08.2012, 9:47
تصويب  تحريم‌های جديد عليه ايران در کنگره آمريکا

رادیو فردا: سنا و مجلس نمايندگان آمريکا چهارشنبه ۱۱ مردادماه تحريم های تازه‌ای را عليه جمهوری اسلامی تصويب کردند.

بر اساس این تحریم ها، مجازات هایی برای بانک ها، شرکت های بيمه و شرکت های کشتيرانی که به فروش نفت ايران کمک کنند، در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ايليانا رز لتينن، رييس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان، گفته است، اعضای کنگره از هر دو حزب جمهوريخواه و دمکرات در خصوص تشديد هر چه بيشتر تحريم ها عليه ايران توافق دارند.

ايليانا رز لتينن تصريح کرده است: اين تحريم ها فروش نفت ايران را هدف قرار می دهد و «تقريبا تمامی بخش های انرژی، مالی و حمل نقل ايران را در فهرست سياه قرار می دهد و دسترسی شرکت هايی را که با ايران معامله می کنند به بازار آمريکا قطع خواهد کرد.»

وی در ادامه گفته است : اين تحریم ها شدیدترین مجموعه ای از تحريم ها است که تا کنون عليه حکومت ایران اعمال شده است.

هوارد برمن، نماينده دمکرات در کميته امور خارجی، نيز گفته است: در صورتی که ايران برنامه سلاح هسته ای خود را به طور کامل متوقف نکند، ما می توانيم اقدامات بيشتری انجام دهیم.

اين تحريم ها با ۴۲۱ رای موافق درمقابل ۶ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصويب رسيد. اين مصوبه را سنای آمريکا نیز به اتفاق آرا تصویب کرد.

به دنبال تصویب این تحریم ها در سنای آمریکا، اين مصوبه برای قانون شدن نيازمند امضای باراک اوباما، رييس جمهوری اين کشور است.

به گزارش رويترز، کميته روابط عمومی آمريکا و اسرائيل، ايپک، که از گروه‌های قوی لابی هوادار اسرائيل در آمريکا محسوب می شود، از پشتيبانان مهم تصويب اين تحريم ها است.

ران پل، نماينده جمهوری خواه، دنيس کوسينيچ، نماينده دمکرات، از مخالفان اين تحريم ها بودند. دنیس کوسینیچ در صحن مجلس نمايندگان گفته بود که چنين رويکردی آمريکا را به سمت جنگ با ايران سوق می دهد.

اين در حالی است که باراک اوباما نیز روز سه شنبه مجموعه ای از تحريم های جديد عليه ايران اعمال کرد. بانک «کونلون» از چين و «بانک اسلامی ايلاف» در عراق نیز روز سه شنبه مورد تحريم قرار گرفتند.

وزارت خارجه چين روز چهارشنبه با انتقاد از تحريم بانک کونلون، گفته، چنين اقداماتی به روابط ايالات متحده و چين آسيب خواهد رساند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چين در اين باره گفته بود: آمريکا با اسنتاد به قوانين داخلی خود عليه يک موسسه مالی چين تحريم اعمال کرده و اين نقض جدی قوانين بين المللی است.

بسته تحريمی جديد، مجازات بانک‌هايی که با ايران معامله می‌کنند را افزايش داده و تحريم‌ها عليه فروش نفت ايران که قانون آن از ۳۱ دسامبر سال گذشته توسط باراک اوباما امضا شده است را شدت می بخشد.

مجلس نمايندگان آمريکا متن مورد نظر خود از تشديد تحريم‌ها را در ماه دسامبر آماده کرد و مجلس سنا نيز طرح خود را در ماه مه ارائه کرد.

از آن زمان تاکنون اين دو مجلس کوشيده‌اند که اختلافات موجود برای تنظيم اين طرح را برطرف کنند و در تحریم های جدید، راه‌های احتمالی دور زدن تحريم‌های بانکی و بيمه‌ای توسط ايران را ببندند.