ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 01.08.2012, 9:47
آمریکا: ایران همچنان حامی اصلی تروریسم است

دویچه وله: وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود پیرامون وضعیت تروریسم در جهان بار دیگر ایران را مدافع اصلی گروه‌های تروریستی در منطقه خواند. بر اساس این گزارش ایران در پی سوءاستفاده از بی‌ثباتی سیاسی در کشورهای عربی است.

وزارت امورخارجه آمریکا روز سه‌شنبه (۳۱ ژوئیه/۱۰ مرداد) گزارش سالانه خود درباره فعالیت‌های تروریستی در سال ۲۰۱۱ را منتشر کرد. در این گزارش آمده است که «ایران حامی اصلی فعالیت‌های تروریستی در سطح جهان است.»

بر اساس گزارش وزارت امورخارجه آمریکا ایران در سال ۲۰۱۱ همچنان با پرداخت پول از تروریست‌ها و گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر خاورمیانه پیشتیبانی کرده است.

آمریکا ایران را یکی از تهدید‌های عمده تروریستی برای منافع خود به شمار می‌آورد. وزارت امورخارجه آمریکا برای نخستین بار در سال ۱۹۸۴ ایران را به عنوان حامی دولتی تروریسم در خاورمیانه معرفی کرد.

گزارش وزارت خارجه آمریکا تصریح می‌کند که «ایران در سال ۲۰۱۱ کمک‌های مالی خود به گروه‌های تروریستی و ارتباط با فعالیت‌های تروریستی را افزایش داده است.» این گزارش همزمان با اعلام تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران توسط بارک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا انتشار یافته است.

گزارش وزارت امورخارجه آمریکا می‌افزاید: « جمهوری اسلامی احتمالاَ تلاش می‌کند که از شرایط بی‌ثباتی سیاسی در پی بهار عربی و فشارهای فزاینده بر تهران سوء‌استفاده کند.»

وزارت امورخارجه ایالت متحده در ارزیابی خود به توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۱۱ در واشنگتن اشاره کرده و تصریح می‌کند که این توطئه «بار دیگر نشان داد که ایران درصدد استفاده از تروریسم بین‌المللی، حتی در خاک آمریکا، برای پیشبرد اهداف سیاست‌ خارجی خود است.»

بنا به ارزیابی آمریکا «تهران کماکان برای گروه‌های شبه‌نظامی همچون حماس، دیگر گروه‌های افراطی فلسطینی و حزب‌الله لبنان اسلحه ارسال می‌کند و به آنان آموزش نظامی می‌دهد.»

گزارش وزارت امورخارجه آمریکا جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که این کشور به اعضای القاعده اجازه تردد در خاک خود را داده و با کمک‌های مالی امکان انتقال آنان به کشورهای جنوب آسیا را فراهم کرده است.

وضعیت گروه القاعده

ایالت متحده کشته شدن اسامه بن‌لادن رهبر القاعده در ماه مه ۲۰۱۱ را ضربه‌ای "عمیق در رهبری" این گروه تروریستی ارزیابی کرده است. گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا تصریح می‌کند که «حذف بن‌لادن و دیگر رهبران اصلی القاعده این گروه را در مسیر تضعیفی بدون بازگشت قرار داده است.»

در گزارش وزارت خارجه آمریکا که به کنگره‌ی این کشور ارائه شده، آمده است که «با تضعیف هسته‌ی اصلی القاعده ما شاهد افزایش گروه‌های مرتبط با این گروه در سراسر جهان در سال ۲۰۱۱ هستیم.»

دانیل بنیامین، هماهنگ‌کننده وزارت امورخارجه آمریکا در مبارزه علیه تروریسم در جمع خبرنگاران گفت: «بی‌تردید هنوز نگرانی درباره فعالیت‌های تروریستی القاعده وجود دارد. ما نمی‌توانیم در این زمینه آسوده خاطر باشیم.»

وی در این رابطه به فعالیت ‌گروه‌ها و شاخه‌های وابسته به القاعده در یمن، عراق، سوریه و شمال آفریقا اشاره کرد. وی تاکید کرد که القاعده و شاخه‌های وابسته از تحولات و بی‌ثباتی سیاسی در کشورهای عربی همچون سوریه سوء‌استفاده می‌کنند.