ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 30.07.2012, 19:54
در جلسه دولت و مجمع تشخیص چه گذشت؟

جرس - دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ / ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۲

در این جلسه، قرار بود طبق روال عادی، ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های كلی اجتماعی نظام پیگیری شود، ولی به دلیل اهمیت و فوریت شرایط موجود، بررسی مسائل تحریم‌های اقتصادی تقدم یافت و با حضور رئیس جمهور به همراه وزرای اقتصادی و دارایی، نفت، تجارت و صنعت و رئیس كل بانك مركزی، مباحث اقتصادی و تدابیردولت برای فائق آمدن بر مسائل اقتصادی و خنثی كردن آثار تحریم‌های اعمال شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت."

خبر فوق را سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام از آخرین جلسه این نهاد حکومتی پیش از ماه رمضان منتشر کرد. نشستی که تنها دستور کار آن در رسانه ها انعکاس یافت و از جزییات مذاکرات یا اظهارات اعضای کابینه خبری منتشر نشد.
با این حال خبرنگار جرس با دستیابی به صورتجلسه مذاکرات نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام، موفق به اطلاع از محور صحبت های میهمانان این جلسه در جمع اعضای مجمع شده است.

این جلسه که در تاریخ شنبه ۱۷ تیرماه ۹۱ برگزار شد، دستور جلسه آن در ابتدا بررسی سیاست های کلی اجتماعی نظام بود اما احمدی نژاد روز پنجشنبه (۱۵ تیر) به صورت تلفنی از محسن رضایی درخواست می کند که دستور جلسه به موضوع تحریم ها تغییر پیدا کند تا با وزرای مربوطه به مجمع بیایند و توضیحاتی در این خصوص ارایه دهند.

روز شنبه اعضای مجمع تشخیص متوجه می شوند علاوه بر احمدی نژاد پس از سال ها تعدادی از وزیران کابینه به همراه رییس کل بانک مرکزی به مجمع آمده اند. رستم قاسمی وزیر نفت، شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی چهار عضو کابینه بودند که به همراه احمدی نژاد در این جلسه حاضر شدند.

پس از برگزاری تشریفات ابتدایی و خوش آمدگویی رییس مجمع تشخیص و ارایه توضیحاتی از سوی محسن رضایی درباره علت تغییر دستور جلسه، از احمدی نژاد درخواست می شود تا صبحت های خود را آغاز کند.

محمود احمدی نژاد بدون مقدمه سراغ وضعیت اقتصادی کشور می رود و می گوید: "وضعیت طوری شده که بنده تصمیم گرفتم به اتفاق همکارانم در دولت خدمت اعضای مجمع برسیم تا گزارشی از زبان مسوولان اقتصادی دولت درباره تحریم ها و اثرات آن بر اقتصاد کشور بدهیم. از آقای قاسمی درخواست می کنم صحبت های خود را آغاز کنند."

سخنان رستم قاسمی وزیر نفت

سردار رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم که پیش از آن رییس قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران بود، با تنگ تر شدن حلقه تحریم ها پس از میرکاظمی وزیر نفت شد. قاسمی در این جلسه به ارایه آماری در خصوص نفت تولیدی ایران، وضعیت پتروشیمی و تولید بنزین گفت: «پس از تحریم های نفتی اتحادیه اروپا، وضعیت فروش نفت ما دچار کاهش قابل توجهی شده است. پیش از این یعنی حدود ۴ ماه قبل نفت تولیدی ما ۲ میلیون و سیصدهزار بشکه در روز بود که هرچه به تحریم ها نزدیک تر شدیم فروش هم کاهش یافت و در حال حاضر نفت تولیدی ماه به زیر یک میلیون بشکه رسیده و پیش بینی ما این است که به رقم ۸۰۰ هزار در روز برسد.
براساس اطلاعات ما، برنامه آمریکایی این است که به محض رسیدن نفت تولیدی به زیر ۸۰۰ هزار بشکه در روز خبر پیروزی تحریم ها را اعلام کنند. این خبر احتمالا در یکی از مناظره های انتخاباتی از سوی باراک اوباما اعلام می شود تا برای دموکرات ها دستاورد انتخاباتی هم داشته باشد.
در حال حاضر مشتریان ثابت نفت ما کشورهای چین و هند هستند که متاسفانه چین، نفت را با قیمت بسیار نازل از ما خریداری می کند و به جای پول اعلام کرده پروژه های ایران را فاینانس می کنیم در حالی که این کار کلاهبرداری است نه فاینانس.
تحریم‌ها در بخش پتروشیمی نیز باعث شده تا توانایی ما در تولید مواد اولیه و آنچه برای تولید نفت کوره لازم است از بین برود؛ در نتیجه عدم تولید نفت کوره، تولید بنزین در پالایشگاه ها به ۱۵ درصد ظرفیت خود رسیده و نیاز کشور در حال حاضر از طریق منابع ذخیره تامین می شود.
بنده به اعضای کمیسیون انرژی مجلس هم توضیح داده‌ام که فکری به حال قیمت بنزین کنند تا موارد استفاده غیر کاربردی و شهروندی کاهش پیدا کند و بنزین در اختیار بخش عمومی قرار گیرد زیرا با ادامه این وضعیت عملا نمی توانیم بنزین را با نرخ کمتر از ۲ هزار و پانصد تومان آن هم با فوب خلیج فارس خریداری کنیم.»

سخنان محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی

پس از رستم قاسمی نوبت به محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی می رسد تا گزارش خود را بیان کند. محمود بهمنی در این جلسه به شیوه دور زدن تحریم ها اشاره می کند:
«ما تا پیش از این ارز مورد نیاز برای خرید کالاهای تحریمی و انتقال آنها را به وسیله افراد مورد اعتماد خودمان انجام می دادیم اما متاسفانه در حال حاضر بیش از ۴۷ پرونده مفتوح در خصوص متواری شدن این افراد با پول های بیت المال به خارج از کشور داریم که رقم آن به چند میلیارد دلار می رسد.
پس از افزایش این پرونده‌ها تصمیم گرفتیم با عامل‌های خارجی وارد معامله شویم و به نام آنها یا بانک تاسیس کنیم یا شرکت خارجی. این تکنیک اگرچه در ابتدا موفق بود اما رفته رفته سازمان های اطلاعاتی آن کشورها در تعامل با سازمانهای اطلاعاتی غربی توانستند تعداد زیادی از این افراد یا شرکت ها را شناسایی کنند و آسیب جدی به نقل و انتقال کالاهای تحریمی یا انتقال پول کنند.
بنده بسیار خرسند هستم که توانستم در این جلسه حرف های خودم را بزنم. قبلا هم خدمت آقای رییس جمهور عرض کردم ما همه این موارد را می‌دانیم اما در کشور کسی نیست که آنها را بداند و وضعیت دولت را درک کند.
به هرحال من اکنون احساس می کنم تخلیه شده‌ام و باری از دوشم برداشته است چرا که جای دیگری نیست که بتوانم اینگونه سخن بگویم حتی این حرف‌ها را با اعضای خانواده‌ام نیز مطرح نکرده‌ام مبادا جایی منتشر شود."

در این هنگام اشک از چشمان بهمنی جاری و فضا به شدت ساکت می شود.

شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی دولت دهم به محض اینکه می‌خواهد صحبت های خود را در این جلسه آغاز کند «عباس واعظ طبسی» با حالتی برافروخته خطاب به وی می‌گوید «آقای حسینی! روزانه بیش از هزار نامه مردمی در شکایت از گرانی‌ها به دفتر من در مشهد ارسال می شود که از پاسخگویی به آنها عاجزم. دولت هم که می گوید نرخ تورم ۲۲ درصد است؛ این چه نرخ تورمی است که مرغ آن کیلویی ۷ هزار تومان شده و ۲۲ درصد است؟ فرمول محاسبات شما چیست؟»

حسینی پاسخ می دهد: «حاج آقا نرخ تورم اعلامی با واقعی از زمین تا آسمان تفاوت دارد. بنده دیروز هم خدمت آقای احمدی نژاد بودم و گفتم نرخ واقعی ۱۲۶ درصد است که ایشان هم دستور دادند با توجه به جو روانی همچنان رقم های زیر ۲۴ درصد را اعلام کنیم. البته نه اینکه دولت بخواهد کتمان واقعیت کند بلکه نظر مقام رهبری این بوده که در شرایط فعلی آمار واقعی اعلام نشود تا از این شرایط عبور کنیم.»

مهدی غضنفری وزیر صنعت و تجارت هم با بیان اینکه وقت جلسه رو به اتمام است، تنها به بیان جزییاتی از افزایش حجم واردات برای کنترل بازار می پردازد.

پس از پایان اظهارات کوتاه غضنفری، مجید انصاری به انتقاد از اظهارات اعضای اتقصادی کابینه می پردازد و خطاب به احمدی نژاد اعلام می کند: «بنده دقیقا در نوروز ۸۵ حضور شما رسیدم و همین فضا را پیش‌بینی کردم اما فقط شنونده بودید و هیچ اقدام عملی انجام ندادید.»

احمدی نژاد هم پاسخ می‌دهد: «آقای انصاری شما که بهتر می دانید بنده در مساله تحریم ها تصمیم گیرنده نیستم. همین حرف‌ها را خدمت مقام معظم رهبری گفتم اما ناگهان استراتژی اقتصاد مقاومتی درآمد. بخش زیادی از این بدبختی ها نتیجه تصمیم های نادرست سیاست خارجی است. وقتی تصمیم گیر جای دیگری باشد و هر نفر یک تصمیم بگیرد همین است که می بینید.»

در این هنگام سرلشگر حسن فیروزآبادی فرمانده ستادکل نیروهای مسلح میکروفن خود را روشن می‌کند و به احمدی نژاد می‌گوید: «وقتی از دولت شما جریان انحرافی بیرون می‌آید توقع دارید تصمیم‌گیر نهایی هم خودتان باشید؟ در قانون آمده تعیین سیاست خارجی بر عهده رهبری است.»

احمدی نژاد پاسخ می دهد: «جریان انحرافی را کرده‌اید پتکی بر سر دولت. پس دولت چکاره است آقای فیروزآبادی؟ انشالله موفق باشید.»

هاشمی رفسنجانی هم در پایان با بیان اینکه وقت جلسه به پایان رسیده اظهار امیدواری کرد تا کارگزاران نظام با اتحاد و همدلی از درخت انقلاب صیانت کنند.