ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 28.07.2012, 21:54
پایگاه سری مشترک برای کمک به مخالفان سوری

رادیو فردا: خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در کشورهای عربی خلیج فارس گزارش داده است که ترکیه به همراه عربستان سعودی و قطر پایگاهی سری در نزدیکی مرز با سوریه پایه‌گذاری کرده که کمک‌های نظامی و مخابراتی به شورشیان سوری ارائه می‌دهد.

یک منبع در دوحه پایتخت قطر در این باره به رویترز گفته است: «این پایگاه را به لحاظ نظامی ترک‌ها اداره می‌کنند. ترکیه هماهنگ‌کننده و مدیر این پایگاه است و عربستان سعودی و قطر در آن فعالیت می‌کنند.»

رویترز می‌افزاید این پایگاه در آدنا، از شهرهای جنوب ترکیه که به فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتر از مرز با سوریه قرار دارد، برپا شده است.

بنا بر این گزارش، پایگاه یاد شده، پس از سفیر عبدالعزیز بن عبد الله آل سعود معاون وزیر امور خارجه عربستان سعودی به ترکیه تاسیس شد.

این منبع در دوحه به خبرگزاری رویترز گفته است که پیشنهاد تاسیس پایگاه را معاون وزیر امور خارجه عربستان سعودی مطرح کرد و ترک‌ها هم برای نظارت بر عملیات، از این پیشنهاد استقبال کردند.

رویترز خاطرنشان کرده که برای اطمینان از صحت این اخبار تاکنون نتوانسته با مسئولان وزارت امور خارجه عربستان سعودی تماس برقرار کند.

برپایه این گزارش در آدانا، پایگاه هوایی مشترک ترکیه-آمریکا (آنجلیکا) قرار دارد که پیشتر واشینگتن از آن در عملیات جاسوسی و امداد رسانی نظامی بهره برده است.

این گزارش می‌افزاید که قطر کشور کوچک واقع در خلیج فارس که نقشی برجسته در سلاح‌رسانی به مخالفان لیبیایی در جریان جنگ آنها با نیروهای معمر قذافی ایفا کرد، اکنون نقشی اساسی در هدایت عملیات پایگاه آدانا ایفا می‌کند. مسئولانی از سازمان‌های امنیتی و اطلاعات نظامی قطری هم در این مرکز فعال هستند.

گزارش رویترز به نقل از منبع خود در دوحه می‌افزاید: «سه کشور به معترضان سوریه سلاح می‌رسانند که عبارتند از ترکیه، قطر و عربستان سعودی.»

دولت ترکیه تا کنون اخبار منتشره درباره ارائه کمک تسلیحاتی به معترضان سوری را رد کرده است.

این منبع افزوده است: «تمام سلاح‌هایی که در اختیار معترضان قرار می‌گیرد، ساخت روسیه هستند. زیرا نیروهای مخالفان برای استفاده از سلاح‌های روس آموزش دیده‌اند. افزون بر آن آمریکایی‌ها نمی‌خواهند در این زمینه دخالت کنند. همه سلاح‌ها از بازار سیاه تهیه می‌شود. راه دیگر به دست آوردن اسلحه به غنیمت بردن آن از ارتش سوریه از راه یورش به انبار‌ها است.»

رویترز ‌می‌افزاید که مشاوران اوباما طرحی را آماده کرده‌اند که بر پایه آن راه برای کمک‌هایی به معترضان باز می‌شود اما به حد مسلح سازی آنها نمی‌رسد.

قدرت‌های غربی با کاخ سفید در نگرانی‌هایش شریکند. این نگرانی‌ها به دلیل مبهم بودن آینده سوریه پس از اسد و وجود شمار زیادی از اسلامگرایان مخالف غرب در میان مخالفان مسلح است.

رویترز می‌نویسد وجود مرکز نظامی اطلاعاتی شاید بتواند پیروز‌ها و موفقیت‌های مخالفان را که از لحاظ تسلیحاتی و هماهنگی بسیار ضعیف‌تر از نیروهای دولتی هستند، توجیه کند؛ به ویژه انفجار اخیر در ساختمان سازمان امنیت ملی سوریه در دمشق که به کشته شدن چهارتن از مسئولان نظامی-امنیتی سوریه از جمله وزیر دفاع این کشور انجامید.

با این حال یک دیپلمات ترک در مصاحبه با رویترز هر گونه دست داشتن کشور خود را در انفجار دمشق رد کرده است. او در این باره گفت: «چنین چیزی به هیچ‌وجه درست نیست. ترکیه دست به چنین اقدامی می‌زند. ما تروریست نیستیم. ترکیه این گونه حملات را محکوم می‌کند.»

بر پایه این گزارش اما دو تن از مسئولان بلندپایه سابق امنیتی آمریکا می‌گویند که ترکیه نقش خود را در پناه دادن و آموزش مخالفان مسلح بشار اسد پر رنگتر کرده‌اند.

یکی از این دو مقام سابق آمریکایی که ابه نوشته رویترز هم‌اکنون مشاور یکی از دولت‌های منطقه است، به این خبرگزاری گفته است: «۲۰ افسر درجه‌دار سوری هم‌اکنون در ترکیه هستند که به تشکیل و هدایت واحدهای مخالفان کمک می‌کنند. اسرائیل معتقد است ۲۰هزار سرباز سوری تاکنون به مخالفان پیوسته‌اند.»

این دو مقام سابق آمریکایی گفته‌اند می‌توان یه این نتیجه رسید که افزایش کمک‌های ترکیه به مخالفان سوری پس از سرنگونی جنگنده‌اش توسط پدافند هوایی ارتش سوریه صورت گرفته است.

منابع مطلع در قطر هم گفته‌اند که این کشور نقش برجسته‌ای در آموزش و کمک رسانی به نیروهای مخالفان سوری ایفا می‌کند.

یک منبع در دوحه که با ارتش آزاد سوریه –مخالفان مسلح بشار اسد- ارتباط دارد، به خبرگزاری رویترز گفته است: «قطری‌ها دو هفته پیش یک گروه ویژه نظامی با هدف آموزش مخالفان مسلح سوری اعزام کرده‌اند.» این منبع گفته است که قطری‌ها در پشتیبانی شورشیان سوری شرکت دارند و نه جنگ علیه دولت بشار اسد.

این منبع افزوده است سازمان اطلاعات نظامی، وزارت امور خارجه و دفتر امنیتی ملی قطر در این عملیات دست دارند.