ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.07.2012, 10:29
طرح کنگره آمریکا برای تشدید تحریم‌های ایران


رادیو فردا: مذاکره‌کنندگان در کنگره ایالات متحده خبر دادند که قصد دارند تا پیش از جمعه هفته آینده کار بر روی تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را به پایان برسانند تا از این طریق درآمد نفتی ایران با کاهش بیشتری روبه‌رو شود.

تحریم‌های مشابه که پیشتر آمریکا آنها را اعلام کرده بود بیش از هفت ماه‌ است که به اجرا گذاشته شده و هدف از آن جلوگیری از دادوستد بانکی شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران و ناتوانی بانک‌های ایرانی از جابجایی الکترونیکی پول است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هری رید، رهبر اکثریت دمکرات مجلس سنا، روز چهارشنبه، چهارم مردادماه، در مورد تشدید تحریم‌های یادشده گفت: «به روشنی گفته‌ام انتظارم این است که مذاکرات به‌زودی به نتیجه برسد تا بتوانیم حلقه این تحریم‌ها علیه ایران را تنگ‌تر کنیم.»

هری رید در مورد تحریم‌های مضاعف علیه تهران گفت که این تحریم‌ها «ابزاری حیاتی برای کمک به توقف برنامه تسلیحاتی هسته‌ای ایران و اطمینان پیدا کردن از امنیت کشور هم‌پیمان ما، اسرائیل، است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، قانون‌گذاران آمریکایی قرار است از جمعه هفته آینده، سوم ماه اوت، ۱۳ مرداد، برای فصل تعطیلات از واشنگتن خارج شوند و یکی از معاونان سناتورها در مجلس سنا به این خبرگزاری گفته است: «سعی می‌کنیم که به توافق برسیم، تا پیش از تعطیلات ماه اوت، این توافق بتواند هم از تصویب مجلس نمایندگان و هم مجلس سنا بگذرد.»

سه منبع دیگر سنا در گفت‌وگو با رویترز تایید کردند که چنین توافقی قرار است پیش از جمعه آینده نهایی شود.

بسته تحریمی جدید قرار است جریمه‌های آمریکا علیه بانک‌هایی که با ایران معامله می‌کنند را افزایش دهد و تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران که قانون آن از ۳۱ دسامبر سال گذشته توسط باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، امضا شده است را شدت بخشد.

مجلس نمایندگان آمریکا که جمهوری‌خواهان در آن برتری دارند نسخه خود از تشدید تحریم‌ها را در ماه دسامبر آماده کرد و در همین حال مجلس سنا نیز نسخه خود را در ماه مه ارائه داد.

از آن تاریخ این دو مجلس کوشیده‌اند که اختلافات موجود برای تنظیم این لایحه را برطرف کنند و در متن این قانون از راه‌های احتمالی دور زدن تحریم‌های بانکی و بیمه‌ای توسط ایران بکاهند.

در حالی که برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه خواهان آن هستند که در لایحه یادشده به استفاده از گزینه نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیز اشاره شود، اما نمایندگان دمکرات با این مسئله مخالفت کرده‌اند.

به گزارش رویترز، دمکرات‌ها برای به دست آوردن حمایت ران پاول، سناتور ضدجنگ، پیش‌نویس لایحه خود را به گونه‌ای نوشته‌اند که درآن هیچ نکته‌ای وجود نداشته باشد که بتوان از آن به عنوان مجوزی برای اعلام جنگ یا استفاده از نیروی نظامی علیه ایران و سوریه استفاده کرد.

آمریکا و متحدان آن از احتمال نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند اما مقام‌های جمهوری اسلامی این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند.

روز چهارشنبه میت رامنی، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا، در انتقادی تند از سیاست خارجی باراک اوباما، رویکرد دولت دمکرات این کشور در چهار سال گذشته را در ارتباط با ایران «مسالمت آمیز» دانست و با غنی‌سازی اورانیوم در ایران در هر درجه‌ای مخالفت کرد.

او قول داد که در صورت رفتن به کاخ سفید، بار دیگر ابرقدرت بودن آمریکا را در دنیا به اثبات برساند.