ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.07.2012, 9:13
اعتبار کنترل جمعیت وزارت بهداشت حذف شد

روزنامه شرق خبر داده است که «با وجود در نظر گرفتن ردیف بودجه برای برنامه‌های کنترل جمعیت در ایران، در سال جاری اعتبار کنترل جمعیت حذف شده است».

محمداسماعیل مطلق، مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، با تائید «حذف اعتبار کنترل جمعیت در سال جاری» درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای کنترل جمعیت و تخصیص بودجه در وزارت بهداشت گفته است که علی خامنه‌ای «رهبر جمهوری اسلامی در سال ۹۰ رهنمودهایی مبنی بر پرداختن به افزایش جمعیت» داشته است و محمود احمدی‌نژاد نیز «دستورات اکید در ارتباط با پرهیز از فعالیت‌های مرتبط با تحدید جمعیت و پرداختن به سیاست‌های جمعیتی مبتنی بر رشد کمی و کیفی صادر کرده است».

این مقام وزارت بهداشت گفته است به همین دلیل وزارت بهداشت به جای «کنترل جمعیت»، همه برنامه‌های خود را «در راستای پرداختن به اهداف سلامت خانواده و توجه به سلامت مادران، نوزادان، کودکان و سلامت باروری منعطف کرده است» و از جمله «اعتبار ذیل ردیف ۱۲۹۰۰۰ با کد طبقه‌بندی ۳۰۳۰۶ برای کنترل جمعیت در سال جاری حذف و صفر شده است».

روزنامه اعتماد نیز از «جمع‌آوری ۱۰۰ امضا برای حذف لایحه تنظیم جمعیت و خانواده» در مجلس خبر داده است.

این روزنامه از قول موید حسینی‌ صدر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم نوشته است که «لایحه تنظیم جمعیت و خانواده به حذف تسهیلات دولتی برای فرزند سوم به بعد در خانواده‌های ایرانی می‌پردازد» و شماری از اعضای مجلس با «جمع‌آوری ۱۰۰ امضا جهت حذف این لایحه» درصدد «حذف محدودیت زاد و ولد» هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین به روزنامه اعتماد گفته است که «با جمع کثیری از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون اجتماعی به جمع‌آوری امضا جهت بررسی دوفوریتی حذف لایحه تنظیم جمعیت و خانواده برآمدیم»، چرا که «این لایحه که از نظر مقام رهبری با اصول و قوانین دین در مغایرت بود، و محدودیت‌هایی برای افزایش جمعیت در خانواده ایجاد می‌کرد که با حذف آن هیچ محدودیتی از بیمه گرفته تا باقی داستان‌ها برای فرزند چهارم و بعد از آن نخواهیم داشت».

ایران قابلیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون جمعیت را دارد

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، در شماره پنج‌شنبه به طور ضمنی به دلایل سیاسی و مذهبی برنامه‌های تازه برای «افزایش جمعیت ایران» اشاره کرده و نوشته است که «ایران امروز برای قدرتمند بودن نیازمند جمعیتی بالای ۱۵۰ میلیون نفر است و سیاست‌های کنترل جمعیت دولت‌های قبل می‌بایست مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گیرد».

این روزنامه همچنین با اشاره به نظرات ساموئل هانتینگتون نوشته است که «تمدن اسلام تمدنی است که چالش آن تا حدودی متفاوت از دیگر چالش‌هاست، چرا که این تمدن اساسا ریشه در نوعی پویایی جمعیت دارد» و «رشد بالای زاد و ولد که در اکثر کشورهای اسلامی، شاهد آن هستیم این چالش را متفاوت کرده است. امروزه بیش از ۲۰ درصد جمعیت جهان اسلام را جوانان ۱۵ تا ۲۰ ساله تشکیل داده‌اند».

روزنامه رسالت با تاکید بر این که «صدای گریه نوزادان ایرانی در خانه‌ها باید بلند شود» نوشته است که «امکانات بالفعل و بالقوه ایران به حدی است که قابلیت اداره و زندگی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت را فراهم می‌کند» و «به لحاظ جغرافیایی نیز گستره پهناور سرزمین ایران، آب و هوای چهار فصل و تنوع و تکثر منابع طبیعی به قدری است که مشکل تراکم غیرقابل کنترل جمعیتی را در ایران به وجود نمی‌آورد».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم همچنین به دولت و مقام‌های حکومتی پیشنهاد کرده است که به جای «استفاده از سیاست‌های نه چندان موثر مثل اختصاص یک میلیون به هر نوزاد»، برای افزایش سریع جمعیت ایران «باید اقدامات جدی‌تر انجام دهد» که «یکی از این راهبردهای انگیزه‌ساز به‌خصوص در بین پسران جوان می‌تواند معافیت مشمولان خدمت مقدس وظیفه عمومی باشد که در زمان اعزام حداقل دارای دو فرزند باشند».

این روزنامه همچنین نوشته است که برای تشویق مردم به افزایش جمعیت «پرداخت تسهیلات مسکن و اشتغال به خانواده‌های جوانی که حداقل دو فرزند و یا بیشتر دارند» باید در اولویت دولت قرار گیرد.