ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 25.07.2012, 23:30
تشکیل ستاد بحران برای مقابله با آثار تحریم‌ها

ایران امروز: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از نشست غیرعلنی روز چهارشنبه ۴ مردادماه مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت، ستادی برای رفع مشکلات اقتصادی و با حضور سه قوه دولت، مجلس و قوه قضاییه، کار خود را شروع کرده است.

وی افزود: این ستاد به صورت غیرمصوب، اکنون فعالیت خود را آغاز کرده و با حضور دولت، مجلس و قوه قضاییه در حال کار است و اگر بخواهد چارچوبی برای اصلاح بودجه و سایر امور اقتصادی داشته باشد، باید حتماً نقش قانونی خود را پیدا کند.

لاریجانی بر همین اساس یادآور شد: در این جلسه طولانی پنج ساعته، موضوعات حساسی که اکنون با آن مواجهیم مانند گندم، مرغ، وضعیت صنعت و شرایط کشاورزان و دامداران، با حضور مسئولان دولتی مطرح شد و درباره این مسائل به صورت مبسوط صحبت کردیم.

علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در این جلسه، درباره برخی اقداماتی که کشورهای زورگو انجام می‌دهند به جمع‌بندی‌هایی برای اینکه در مسیر اقتصاد مقاومتی قرار گیریم و مشخص شود که دستگاه‌ها چه نوع همکاری‌های نزدیکی می‌توانند با هم انجام دهند، رسیدیم.

خبرگزاری ایسنا نیز نوشته است، «قيمت ارز،‌ نابسامانی صنايع و به خصوص خودرو سازی ها،‌ گرانی و تورم در کالاهای اساسی، افزايش قيمت محصولات کشاورزی،‌ نابسامانی در بازار لبنيات و مرغ،‌ کاهش ارز مسافرتی، اختصاص ندادن تسهيلات بانکی ، تحريم و وابستگی بودجه به نفت از جمله دغدغه های نمايندگان مجلس در جلسه روز چهارشنبه» بود.

ایرج ندیمی٬ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پس از این جلسه اعلام کرد که مهدی غضنفری٬ وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که بسیاری از کشور‌های به جای ارز ناشی از فروش نفت خواستار دادن کالا هستند. غضنفری همچنین افزوده که جمهوری اسلامی پس از تشدید تحریم‌ها٬ در واردات کالا «با سه مشکل گشایش اعتبار، انتقال ارز از داخل به خارج و انتقال ارز و کالا (از خارج به داخل)» مواجه شده است.

«نفت در برابر غذا»

از ماه‌ها پیش از آغاز تحریم خرید نفت ایران از سوی کشورهای غربی، ایران با مشکل نقل و انتقال ارز به داخل و خارج از کشور مواجه بود. علت این امر، قطع همکاری بانک‌های دنیا با ایران و محروم شدن جمهوری اسلامی از خدمات «سویفت» (SWIFT) بود. سویفت یک شبکه بین‌المللی ارتباط مالی بین بانک‌های دنیاست و وجوه مالی از طریق این شبکه بین بانک‌های جهان رد وبدل می‌شود.

به این ترتیب خریداران نفت ایران که در حال حاضر عمدتا سه کشور هند و چین و پاکستان هستند، پیشنهاد معامله پایاپای را به ایران دادند. گزارش‌ها حاکی است که ایران از سه ماه پیش دریافت گندم، برنج، چای، شکر، روغن، کاغذ و برخی از ماشین آلات صنعتی را در ازای فروش نفت در دستور کار خود قرار داده است.

در گزارش برخی رسانه‌های ایران آمده است که ایران و پاکستان برای معاملات پایاپای مواد پتروشیمی در برابر گندم توافق کرده‌اند. هند نیز پیشنهاد کرده که در ازای دریافت نفت ایران، آرد٬ گندم و کالاهای اساسی تحویل می‌دهد. معامله با چین از مدت‌ها پیش بر اساس نفت در برابر کالاهای بنجل چینی آغاز شده بود.

وبسایت کلمه نوشته است که پس از تصویب قطعی تحریم خرید نفت از ایران از سوی اتحادیه اروپا، چشم امید ایران به هند و چین بود تا شاید بتواند با فروش نفت به این دو کشور بخشی از بحران اقتصادی گریبانگیر شده را حل کند اما با توجه به کاهش غیرمترقبه رشد اقتصادی چین به دلیل بحران اقتصادی حوزه یورو، باید منتظر بود که این کشور نفت ایران را به قیمتی بسیار ارزان‌تر از قیمت واقعی خریداری کند. هند هم وضعی بهتر از چین ندارد. در بک سال گذشته از ۱۲ میلیارد دلار نفتی که ایران به هند فروخت، تنها ۵ میلیارد دلار به دست ایران رسید.

تحریم‌های بین‌المللی که گروه علی خامنه‌ای به کشور تحمیل کرده مشابه تحریم‌های سازمان ملل علیه رژیم آپارتاید در افریقای جنوبی است که در نهایت به سقوط آپارتاید منجر شد. اکنون بنظر می‌رسد که رژیم آقای خامنه‌ای نیز در برابر چنین چشم‌اندازی قرار گرفته است.