ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 25.07.2012, 9:37
سرتیپ مناف طلاس به مخالفان اسد پیوست

سرتیپ مناف طلاس افسر ارشد گارد ریاست جمهوری سوریه با قرائت بیانیه ای رسما از حکومت این کشور، اعلام جدایی کرد و به صف مخالفان پیوست.

به گزارش عصر ایران، طلاس در بیانیه‌ای که از شبکه تلویزیونی العربیه قرائت کرد گفت: "با شما سخن می گویم نه به عنوان یک مقام مسئول بلکه به عنوان یکی از فرزندان سوریه و یکی از فرزندان ارتش عربی سوریه که مخالف رفتارهای مجرمانه این حکومت فاسد است."

این نخستین اظهارات علنی طلاس به عنوان یکی از افراد حلقه نزدیک بشار اسد رئیس جمهور سوریه و سرتیپ در گارد ریاست جمهوری است که چندی پیش با ترک سوریه، به فرانسه گریخت.

او از زمان فرار به فرانسه، اظهار نظری نکرده بود به همین دلیل برخی رسانه های نزدیک به حکومت سوریه از بازگشت طلاس به این کشور خبر داده بودند و برخی دیگر این فرار را مهره چینی اسد برای حکومت آینده یا نفوذ در مخالفان، توصیف می کردند.

همچنین هم اکنون با مطرح شدن موضوع تشکیل دولت انتقالی در سوریه توسط مخالفان ، از طلاس به عنوان یکی از مهمترین گزینه‌های ریاست این دولت ، نام برده می شود.

این افسر ارشد که پدرش مصطفی طلاس به مدت ۲۳ سال وزیر دفاع سوریه و از حلقه نزدیکان حافظ اسد رئیس جمهور سابق سوریه به شمار می رفت؛ از کودکی با بشار اسد رشد کرد و به عنوان یکی از نزدیک ترین مقامات به اسد شناخته می شد.

البته مناف طلاس در سخنرانی اخیر خود و برخلاف دهها افسری که در 17 ماه گذشته از ارتش سوریه جدا شده بودند به صراحت از نظامیان سوریه نخواست تا از ارتش جدا بشوند.

وی گفت: با دعای آمرزش و احترام به روح شهدای این انقلاب بزرگ، خواهان انجام اقداماتی برای حفظ وحدت سوریه و تضمین شروع در ساخت سوریه جدید هستم.

طلاس افزود: امروز به عنوان یک سوری، وظیفه داریم به یکدیگر اطمینان دهیم و فرصت را از دست این حکومت و هر کسی که بخواهد درگیری میان ما سوری ها را افزایش دهد بگیریم. این افسر ارشد جدا شده از حکومت سوریه افزود: سوریه بزرگتر از هر فردی است.


سفیر سوریه در امارات هم به مخالفان پیوست

یک منبع مطلع در امارات متحده عربی در گفتگو با العربیه اعلام کرد عبدللطیف الدباغ سفیر سوریه در ابوظبی از رژیم سوریه جدا شد و به مخالفان پیوست.

همسر او لمیاء الحریری که سفیر سوریه در قبرس بود روز گذشته از رژیم اعلام جدایی کرد و به دوحه پایتخت قطر پناهنده شد.

طی ماه های گذشته تعدادی از سفیران و دیپلمات های سوری و همچنین تعداد زیادی از افسران ارتش از رژیم اسد جدا شدند و به مخالفان پیوستند. این روند به دلیل گسترش سرکوب مخالفان و گلوله باران سنگین شهرهای سرعت یافته است.

از آغاز اعتراض های مردمی علیه رژیم اسد تاکنون نزدیک بیش از ۱۹ هزار نفر کشته شدند. نیروهای ارتش مناطق مختلفی در شهرهایی که شاهد قیام مردمی علیه رژیم اسد هستند بوسیله هلیکوپتر و تانک ویران کرده‌اند. از آغاز انقلاب مردم سوریه تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر به کشورهای همسایه پناهنده شدند.


در همین حال، روسیه به سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی هشدار داد و گفت که مسکو بر اساس این پیش فرض فعالیت می کند که دولت سوریه به تعهدات بین المللی خود پایبند است.

وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه ای اضافه کرد: سوریه پروتکل بین المللی سال 1968 درباره منع استفاده از گازهای سمی در جنگ ها را امضا کرده است .

"جهاد مقدسی" سخنگوی وزارت خارجه سوریه روز دوشنبه گذشته ضمن اعتراف به اینکه ارتش این کشور، سلاح های شیمیایی در اختیار دارد گفت که از این سلاح در بحران داخلی استفاده نخواهد شد بلکه در مقابل نیروهای متجاوز خارجی، به کار گرفته خواهد شد.

با این حال وزارت خارجه سوریه پس از آن به طور تلویحی موضوع داشتن سلاح شیمیایی را رد و رسانه ها را به تحریف سخنان "مقدسی" متهم کرد.

سوریه معاهده بین المللی سال 1992 در ممنوعیت استفاده ، تولید یا انبار اسلحه شیمیایی را امضا نکرده است اما مقامات این کشور در گذشته وجود انبار سلاح های شیمیایی را رد کرده اند.

رویترز همچنین به نقل از ساکنان و فعالان مخالف نوشت: نیروهای ارتش سوریه صبح امروز چهارشنبه با بمباران منطقه مسکونی تل در شمال دمشق، باعث فرار گروهی خانواده های ساکن این منطقه به سمت منطقه کوهستانی جبل القلمون شده است.

هدف از این اقدام، به دست گرفتن کنترل منطقه تل و بازپس گیری آن از مخالفان است. حدود 100 هزار نفر در این منطقه زندگی می کنند.

یکی از ساکنان منطقه تل هم گفت که بالگردهای نظامی ارتش در حال بمبماران این منطقه هستند.

منطقه تل واقع در هشت کیلومتری شمال دمشق هفته گذشته به همراه شماری از مناطق دمشق به دست مخالفان افتاد.

هم اکنون مخالفان مسلح در مرکز دمشق، هیچ منطقه ای را به طور کامل در اختیار خود ندارند و ارتش سوریه با وارد کردن تانک ها و خودروهای زرهی ، مخالفان را به عقب راند. در حال حاضر تنها در برخی مناطق دمشق، زد و خوردهای پراکنده ای میان ارتش و مخالفان جریان دارد.

مخالفان و تانک ارتش در شهر حلب سوریه


با این حال درگیری ها میان مخالفان و ارتش در شهر حلب دومین شهر مهم سوریه رو به افزایش است. مخالفان از حملات جنگنده های ارتش سوریه به حلب خبر داده بودند.

در همین حال هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: مخالفان در حال به دست آوردن مناطقی از سوریه هستند که در نهایت به مناطق "امن" تبدیل می شوند و جایگاهی را برای عملیات های بیشتری عیه نیروهای دولتی ایجاد می کند. بشار اسد رئیس جمهور سوریه همچنان برای مذاکره برای خروج از قدرت، زمان دارد.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده است تا درباره مسائل، روز بعد از اسد سخن گفته شود مانند چگونگی حکمرانی بر سوریه پس از اسد و چگونگی جلوگیری از خون ریزی در انتقام جویی های فرقه ای.

کلینتون ادامه داد: ضروری است که مخالفان مسلح که هم اکنون از سازماندهی بهتری برخوردارند و دامنه حضور خود را گسترش داده اند این پیام را ارسال کنند که موضوع (تغییر قدرت در سوریه) به سود همه مردم سوریه است و نه فقط به سود گروهی معین. مخالفان مسلح همچنین نباید در هیچ اقدام انتقام جویانه‌ای که منجر به خشونت های بیشتر و خطرناک تر شود، مشارکت کنند.


کلینتون: آمریکا به حمایت از مخالفان سوری متعهد است

وزیر خارجه آمریکا ضمن تعهد به حمایت واشنگتن از مخالفان سوری در جنگ علیه نظام سوریه، خواستار انتقال سیاسی در دمشق شد و به مخالفان این کشور تاکید کرد که به فکر برنامه‌ریزی برای آینده‌ای بدون اسد باشند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: ما بر این باوریم که هنوز خیلی دیر نشده است که نظام سوریه انتقال در این کشور را طراحی کند و راهی بیابد که از طریق مباحثات جدی که تاکنون اتفاق نیفتاده‌اند، به خشونت‌ها پایان دهد.

کلینتون افزود که واشنگتن در تلاش است تا از طریق همکاری با دوستان همفکر خود به اعمال فشار به دولت سوریه و حمایت از کمک‌های انسان دوستانه در این کشور همزمان با افزایش موج پناهندگان سوری و تشدید درگیری‌ها میان دولت دمشق و نیروهای مخالف، ادامه دهد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد که علاوه بر این، آمریکا در تلاش است تا خارج از بدنه شورای امنیت سازمان ملل، پیام واضحی از پشتیبانی را برای مخالفان سوری بفرستد؛ کلینتون گفت که واشنگتن در حال تامین کمک های غیرنظامی از جمله تجهیزات ارتباطاتی و پزشکی به مخالفان سوری است.

این مقام ارشد آمریکایی افزود: ما باید همکاری نزدیکی با مخالفان سوری داشته باشیم زیرا مناطق بیشتر و بیشتری توسط آنها در حال اشغال است و این امر نهایتا به ایجاد پناهگاه امن در داخل سوریه می انجامد که در این صورت یک پایگاه برای اقدامات بیشتر مخالفان سوری را تامین می شود.

کلینتون همچنین به مخالفان سوری تاکید کرد تا در راستای تشکیل نهادهای حکومت موقت و حفاظت از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی سوریه وارد عمل شوند؛ وزیر خارجه آمریکا به حمایت واشنگتن از مخالفان سوری متعهد شد و با ابراز اطمینان مبنی بر اینکه درگیری ها در سوریه به زودی به پایان خواهد رسید، به مخالفان این کشور تاکید کرد تا برنامه ریزی برای آینده بعد از سقوط اسد در سوریه را آغاز کنند.